براساس اعلام سازمان بورس، از امروز تا پایان روز چهارشنبه دامنه نوسان معاملات سهام به‌مثبت و منفی ۲ درصد تغییر کرد؛ اما آیا این تصمیم بازار بورس را نجات می‌دهد؟

آیا تصمیم جدید سازمان بورس، بازار سرمایه را نجات می‌دهد؟

به‌گزارش قدس آنلاین، براساس اعلام سازمان بورس، از امروز تا پایان روز چهارشنبه دامنه نوسان معاملات سهام به‌مثبت و منفی ۲ درصد تغییر کرد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز با دامنه نوسان مثبت و منفی دو درصد ادامه پیدا می‌کند.

این تصمیم درپی حمایت از بازار سرمایه و در ادامه تصمیمات چند روز اخیر برای کاهش ریزش بازار بورس اخذ شده است.

پیش از این عارف، معاون اول رئیس جمهور هم در پی افت‌های پی‌درپی بازار دستور ویژه‌ای مبنی بر حمایت فوری صندوق توسعه و شبکه بانکی از بورس برای کاهش نگرانی‌های سهامداران صادر کرده بود و مدتی بعد عشقی، رئیس سازمان بورس هم برای کنترل بازار، دامنه نوسان بورس را به‌مثبت و منفی یک درصد تغییر داده بود؛ اما هیچ یک از این تصمیمات نتوانست جلوی افت بورس را بگیرد تا جایی که ۲۲ مرداد ماه شاخص کل بورس به‌زیر ۲ میلیون واحد رسید؛ هرچند که امروز پس از تصمیم جدید سازمان بورس، شاهد بودیم که شاخص کل با رشد بیش از ۱۲ هزار واحد در کمتر از دو ساعت به‌کانال دو میلیونی بازگشت؛ اما باید دید این اثر تا زمانی ماندگاری خواهد بود و چه میزان ادامه‌دار است؟

وقتی مردم به‌خودروساز بدعهد اعتماد می‌کنند و به‌بورس نه!

رحمان رحیمی، کارشناس بازار بورس در گفت‌وگو با خبرنگار قدس اظهار کرد: مهمترین علت اینکه بازار هیچ واکنشی به‌تصمیمات اخیر نشان نمی‌دهد این است که اعتمادی که بین سهامداران وجود داشته، از بین رفته است و زمانی که اعتمادی وجود نداشته باشد هر تصمیمی هم که گرفته شود؛ بی‌فایده اّست، چراکه تجربه به ‌نشان داده تصمیماتی که در گذشته گرفته می‌شد و بازار هم با دیدی مثبت به‌آن می‌نگریست، نتیجه نداده است، بنابراین سهامداران منتظر هستند ببینند که آیا بازار واکنش مثبت به‌تصمیمات نشان می‌دهد که بخواهند سرمایه‌ای جدید را به‌بورس تزریق کنند یا خیر؟

وی در ادامه به‌طرح‌های ایران خودرو اشاره و ادامه داد: مشاهده می‌کنید که پس از اعلام طرح جدید ایران‌خودرو(که توزیع یک رانت قانونی و نتیجه یک اقتصاد بیمار است)، با چه استقبالی از جانب مردم مواجه شدیم؛ حتی رقابت بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به‌مردم برای اینکه در طرح ایران خودرو شرکت کنند را هم می‌بینیم و همه این‌ها درحالی است که احتمال برنده شدن هم کم است؛ اما چون به‌تجربه دیده‌اند هر فردی که در این طرح‌ها برنده و خودرو دریافت کرده توانسته به‌یک سود ۳۰ تا ۴۰ درصدی بدون زحمت دست یابد، باز هم شرکت می‌کنند؛ اما در مقابل مشاهده کردند که طی ۴ سال گذشته اکثر سهامداران عادی که وارد بازار سرمایه شده‌اند، ضرر را تجربه‌ کرده‌اند، بنابراین طبیعی است که به‌تصمیمات اخیر بورس بی‌توجه شوند. حتی مشاهده می‌کنید مونتاژکاران چینی که بسیار بدقول هستند، زمانی که طرحی می‌گذارند با استقبال مردمی مواجه می‌شوند چون مردم می‌دانند خودرویی به‌دست آنان خواهد رسید که چه در صورت مصرف و چه فروش، سود خواهد داشت.

ریزش ۳۰۰ میلیارد دلاری تنها طی ۳ سال!

رحیمی ضمن بیان اینکه ارزش دلاری بازار سرمایه در سال ۹۹ بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بوده؛ اما امروز به ۱۲۰ میلیارد دلار کاهش یافته است، تصریح کرد: به‌دلیل اتفاقات رخ داده طی ۴ سال اخیر، سهامدار هوشمند شده و به‌حمایت بانک‌ها و صندوق توسعه از بازار سرمایه و افزایش و کاهش دامنه نوسان واکنش نشان نمی‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: طی چند هفته اخیر اتفاقاتی را شاهد بودیم مثل ترور رهبر حماس. همین اتفاق کافی بود تا سیاست‌گذاران تصمیم قطعی برای بازار سرمایه بگیرند؛ اما تا دو روز کاریِ بعد، هیچ تصمیمی گرفته نشد و بازار ۱۲ درصد منفی شد و مسئولان پس از ۲ روز کاری اقدام به‌محدود کردن دامنه نوسانات کردند؛ درصورتی که بازار بعد از حمله تروریستی باید تعطیل می‌شد.

وی اضافه کرد: زمانی که سهامدار این اتفاقات را کنار هم می‌گذارد با خود تصور می‌کند شاید سیاست‌گذار تعمدا با بازار سرمایه می‌جنگد و کمر به‌نابودی بازار بسته است؛ همین موارد مردم را بی‌اعتماد می‌کند.

بازگشت اعتماد زمان‌بر است

رحیمی برگرداندن اعتماد را امری زمان‌بر دانست و خاطرنشان کرد: سیاست‌‍‌گذار باید برنامه‌ای حداقل یک‌ساله داشته باشد برای بازگرداندن اعتماد مردم؛ اینکه بانک‌ها و صندوق توسعه بخواهند حمایت کنند، راه به‌جایی نمی‌برند، چراکه اصولا این مبالغ قابل توجه نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به‌اینکه درصورت ورود بیش از ۵۰ همت به‌بازار سرمایه می‌توان شاهد اثر مثبت بود، بیان کرد: همچنین دولت باید از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه اجتناب کند تا سهامدار بدبین نشود، البته باید تاکید کنم که حتی درصورت گرفتن تصمیمات درست و اصولی، بازگشت اعتماد نیازمند زمان‌بر و حداقل یک سال زمان می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.