دومین روز بررسی صلاحیت وزیران ‌پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح آغاز شد.

دومین روز بررسی صلاحیت وزیران ‌پیشنهادی دولت چهاردهم/ موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی چه گفتند؟

جلسه علنی نوبت صبح مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد.

طبق ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیئت وزیران بررسی شد و رئیس‌جمهوری به مدت ۱۵۰ دقیقه برای تشریح برنامه دولت، معرفی وزیران و دفاع از وزرای پیشنهادی فرصت داشت که در دو نوبت به دفاع از برنامه‌های دولت پرداخت و بخش بیشتر وقت خود را هم برای دفاع از برنامه ارائه شده به نمایندگان موافق داد.

پس از آن مجلس با اظهارات ۵ نفر از نمایندگان مخالف و ۵ نفر از نمایندگان موافق که با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌شود، به بررسی برنامه دولت و ترکیب هیئت وزیران پرداختند که صلاحیت وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت.

بر همین اساس ابتدا صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مورد رسیدگی قرار گرفت؛ نماینده‌ای به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صحبت نکرد، لذا وزیر پیشنهادی در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای به تشریح برنامه‌های خود پرداخت؛ سپس نوبت به بررسی صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید؛ بعد از اظهارات دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف، وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را تشریح کرد.

روند کامل جلسه علنی روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم را می‌تواند در مهر بخوانید.

کد خبر 6199002

۵ دقیقه قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۱:۲۶

وافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر پیشنهادی امور خارجه

ابراهیم رضایی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از بحث و بررسی پیرامون وزیر پیشنهادی امور خارجه، وی را حائز شرایط لازم برای تصدی این وزارتخانه دانستند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر پیشنهادی امور خارجه

وی عنوان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موافق حضور سید عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه است.


۱۸ دقیقه قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۱:۱۳

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن مجلس

روند بررسی صلاحیت سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن مجلس آغاز شد.


۴۵ دقیقه قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۰:۴۶

همتی: همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور به کار خواهم گرفت

وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در دفاع از برنامه‌هایش گفت: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند که امروز اولویت با مسائل اقتصادی است. با توجه به توصیه‌های معظم له خود را موظف می دانم که با قبول این مسئولیت تجربیات خود را در مسیر خدمت به مردم کشورم به کار برم. بایستی با تمام قوا برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و حل مشکلات معیشتی مردم قدم برداشت.

وی ادامه داد: برنامه پیشنهادی خود برای وزارت اقتصاد با رویکرد جدید تدوین کرده و به مجلس عرضه کردم، امیدوارم دوران جدیدی برای ایران زمین رقم بخورد. همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست به کار خواهم گرفت.

همتی گفت: هدف برنامه‌ها عملکرد موفق اقتصاد با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه در شکل ثبات اقتصادی و تورم پایین در جهت کاهش فقر است.

همتی: باید با همدلی و همراهی برای حل مشکلات کشور قدم برداشت


۱ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۰:۲۹

موسوی: آقای همتی چهره‌ای آشنا برای جامعه دانشگاهی و اقتصادی کشور هستند.

سیدفرید موسوی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: همتی چهره ای نام آشنا برای اقتصاد و کشورمان است و در جامعه اقتصادی و علمی کشورمان همواره منشا خیر بوده و در عرصه های بین المللی نیز نقش آفرینی کرده است.

وی بیان کرد: همتی بیش از سه دهه خدمت صادقانه و بی وقفه در مناصب کلیدی کشور داشته است و زمانی که کارنامه وی را بررسی می کنیم الگویی از تعهد، تخصص و میهن پرستی را شاهد هستیم. خوشبختانه دولتی را پیش رو داریم که از فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف، علامه طباطبایی و تهران هم به کارگیری کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره کارنامه عبدالناصر همتی گفت: همتی در هر مسئولیتی که بر عهده گرفته منشا خدمات ارزنده برای کشور بوده است. وی مسئولیت های بسیار مهمی داشته و زمانی که در واحد مرکزی خبر مسئولیت داشت تمام عملیات و رخدادهای استان های مرزی و فداکاری های آنجا را پوشش تمام عیار داد و عملاً خدمات خود را از دوران دفاع مقدس آغاز کرد.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همتی سپس وارد حوزه های اقتصادی شد که اوج فعالیت وی مسئولیت بانک مرکزی بود. زمانی که می خواهیم کارنامه همتی را در زمان مسئولیتش به عنوان رئیس کل بانک مرکزی بررسی کنیم باید آن باز ه زمانی را که وی این مسئولیت را بر عهده گرفت مورد توجه قرار دهیم.

موسوی متذکر شد: زمانی که همتی رئیس کل بانک مرکزی شد کشور شدیدترین تحریم ها را تجربه می کرد. آیا فراموش کردیم که درآن مقطع کرونا چه بلایی سر اقتصاد ما و اقتصاد بین الملل آورده بود؟ از سوی دیگر قیمت نفت روند نزولی پیدا کرده بود

وی ادامه داد: آیا فراموش کردمی که رئیس جمهور دولت متخاصم متعهد شده بود که فروش نفت ایران را به یک بشکه نفت برساند در این شرایط بود که تدابیر امثال همتی باعث شد شیرازه اقتصاد کشورمان حفظ شود.

نماینده مردم مراغه در مجلس درباره ادغام چند بانک نظامی در بانک سپه گفت: یکی از افتخارات همتی این اقدام بود و به خوبی در این زمینه تدبیر کرد چرا که فقط یکی از بانک ها ۸۰ همت زیان انباشته داشت و اگر در آن مقطع به این موضوع ورود نمی شد با فاجعه بزرگی رو به رو می شدیم.

موسوی:  آقای همتی چهره‌ای آشنا برای جامعه دانشگاهی و اقتصادی کشور هستند.

موسوی اظهار کرد: همتی اقدامات مثبتی انجام داد و مانع نوسانات شدید نرخ ارز شد که یکی از اقدامات مهم همتی برای این موضوع مداخله درست بانک مرکزی در حاشیه بازار بود. برنامه همتی برای وزارت اقتصاد گویای شناخت خوب وی از این وزارتخانه است. همتی برنامه ای جامع، مدون و نگاهی همه جانبه به حوزه ماموریتی خود دارد و به اهم تکالیف وزارت اقتصاد اشراف دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به انتقاداتی که درباره مدیریت همتی در بانک ملی مطرح است، گفت: اتفاقاً مدیریت همتی در بانک ملی یکی از طلایی ترین دوران بانک ملی بوده است. وی همواره در مقابل زیاده خواهی ها مقاومت می کند و واکنش وی همواره علمی و کارشناسانه است.

نماینده مردم مراغه در مجلس درباره موضوع چای دبش گفت: برخی از افراد باید دقت کنند و نباید تشویش اذهان عمومی کنند و به گونه ای همتی و صالح آبادی را در موضوع چای دبش دخیل بدانند و درباره آنان ابهام ایجاد کنند. درباره موضوع چای دبش همه می دانیم که به وزیر دولت حکم دادند و این موضوع اظهر من الشمس است.


۱ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۰:۲۷

محمدبیگی: آقای همتی در دوران مدیریتش عدم شفافیت داشته است

فاطمه محمدبیگی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: از رئیس جمهور برای تشکیل کابینه وفاق ملی تشکر می‌کنم اما انتقاداتی به معرفی همتی برای تصدی وزارت اقتصاد دارم.

وی متذکر شد: همتی در سال ۹۵ یکی از اهداف خود را مبارزه با نجومی بگیران اعلام کرد اما زمانی که به مسئولیت رسید، خبری از مبارزه با مفسدان و نجومی بگیران نبود و وی روحیه فسادستیزی نداشت.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: زمانی که همتی رئیس کل بانک مرکزی بود شاهد عدم شفافیت عملکرد وی بودیم و حتی آمار تورم منتشر نمی‌شد.

محمد بیگی ادامه داد: همچنین به خاطر داریم که در آن مقطع، همتی مصاحبه‌ای انجام داد و واردات واکسن کرونا را متصل به موضوع FATF کرد. سوال ما آن است که در شرایطی که عزیزان مردم هر روز بر اثر کرونا کشه می‌شدند آیا باید ما برخورد سیاسی می‌کردیم؟

وی با بیان اینکه همکارانم توضیحاتی درباره ترک فعل‌های همتی دادند که بنده از آن عبور می‌کنم، گفت: بالاترین رشد نقدینگی در دوره تصدی همتی در بانک مرکزی بوده است و باید الان بگوید که چه برنامه‌ای برای کنترل رشد نقدینگی و تورم دارد.

محمدبیگی: آقای همتی در دوران مدیریتش عدم شفافیت داشته است


۱ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۰:۱۴

زنگنه: همتی اعتقادی به نظام بندی نظام بانکی ندارند

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ما در برابر خداوند و ملت ایران مسئول هستیم و باید به آنچه گفته‌ایم، عمل کنیم و به رهبر انقلاب قول داده‌ایم که به آقای پزشکیان کمک کنیم. کمک این نیست که همه مجیزگوی دولت باشیم و خطایی که در چهار سال پیش انجام داده‌ایم تکرار کنیم و اگر تجربه ضروری است چرا ۴ سال قبل چیزی نگفتند.

وی با طرح این موضوع که ما باید بر اساس شاخص‌ها صحبت بکنیم، افزود: عملکرد گذشته، تفکرات، تناقض در حرف‌ها و برنامه‌های آتی ۴ شاخص من است. تورم در سال ۹۶ نه درصد، در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد و در اردیبهشت با ۴۶ و نیم درصد تحویل دولت سیزدهم داده شد.

زنگنه: همتی اعتقادی به نظام بندی نظام بانکی ندارند

نماینده تربت حیدریه که با استناد به برنامه هفتم توسعه مدیریت کنترل تورم را بر عهده بانک مرکزی دانسته و ادامه داد: اکثر دلایل تورم سیاست‌های پولی است و رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند از تورم شانه خالی کند. مسئله ما در مورد میزان نقدینگی نیست، بلکه در مورد رشد آن است. آقای همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد نرخ رشد را تحویل دولت بعد داد.

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد عدد مهم نیست بلکه درصد ملاک است، بیان کرد: بی‌انضباطی بانک‌ها، عامل نرخ رشد نقدینگی است و آقای همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد. او در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرد و بعد همین بانک را با ۱۶ هزار و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهد؛ یعنی دو برابر. همینطور میزان تسهیلات‌دهی در بانک‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها را نشان می‌دهد و ۳۳۰ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان از منابع ۱۷ بانک بورسی نه صرف اعطای تسهیلات شد و نه صرف سرمایه‌گذاری؛ و به بانک دیگری نیز قرض داده نشد.


۱ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۱۰:۰۹

حسینی: همتی تخصص لازم در وزارت اقتصاد را دارد

سید شمس الدین حسینی نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آقای همتی مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد با رتبه ممتاز در دانشگاه تهران دارند. آقای همتی آدم حرفه‌ای هستند. کسی که رئیس کل بیمه مرکزی بوده است. مدیرعامل بانک در سال‌های متعددی بوده است و انسان مجربی است و ۱۹ ماه در جبهه بوده.

حسینی: همتی تخصص لازم در وزارت اقتصاد را دارد

وی ادامه داد: به لحاظ سوابق علمی و تجربی در کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای همتی از تخصص و تجربه لازم برخوردار هستند. یکی از مسائل و مشکلاتی سبب شده این وضعیت را داشته باشیم این است که به تجربه بی‌تفاوت بوده‌ایم. وزارت‌خانه جای آزمایش و خطا نیست. ما با توجه به شرایط اقتصاد کشور نمی‌توانیم افراد بی‌تجربه را در این وزارتخانه حساس بگماریم.


۱ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۹:۴۷

صمصامی: مدیریت ضعیف آقای همتی منجر به بحران های جدی در جامعه شده است

حسین صمصامی نماینده مخالف برنامه‌های عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس پس از درود به روح مطهر شهدا، اظهار داشت: نمایندگان محترم و ملت شریف ایران، آزموده را آزمودن خطا است. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳، ۱۲ ویژگی برای یک وزیر در جمهوری اسلامی نام بردند و کارآمدی یکی از مهمترین آنها بود. بررسی عالمانه و دقیق عملکرد جناب آقای همتی در دوران تصدی بانک مرکزی نشان می‌دهد که نه تنها نمره قابل قبولی در این زمینه نمی‌گیرند بلکه مدیریت ناکارآمد ایشان زمینه ساز ورود بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

وی عنوان کرد: ایشان به فاصله زمانی کوتاهی پس از انتصاب به عنوان رییس بانک مرکزی از دریافت اختیارات خاص از سران قوا جهت ساماندهی بازار ارز و اصلاحات بانکی خبر دادند و این اختیارات خاص در سالهای ۹۸ و ۹۹ تمدید شد که ماحصل این اختیارات ویژه این شد که شرایط کشور با این مجوز خارج از روال قانونی با چالش‌های بیشتری مواجه شد. نگاهی به وقایع ارزی و نقدینگی در آن زمان موضوع را به وضوح نشان می‌دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در حوزه بانکی، ورود به حوزه بانک آینده و بانک‌های نظامی در بانک سپه یکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی برشمرده می‌شود. در خصوص بانک آینده، اقدامات نامتعارف و ریشه دواندن فساد در این بانک از بانک تات شروع شد و عمده چالش‌های آن به دلیل سوء استفاده سهامداران کلان آن از منابع عمومی برای بنگاه داری و احداث پروژه‌های خصوصی هتل سازی و امثالهم بود. در همان دولت دهم با مشخص شدن رویه رییس کل بانک مرکزی دستور برخورد قاطعانه با آنکه را به قائم مقام بانک و رییس فعلی سازمان برنامه داد اما کار به مسیر دیگری منحرف شد.

صمصامی: مدیریت ضعیف آقای همتی منجر به بحران های جدی در جامعه شده است

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اختیارات ویژه ای که از سران دریافت کردند انتظار می‌رفت برای اولین بار اقتدار بانک مرکزی در مقابله با مفاسد کلان را شاهد باشیم. در برخی سالهای بیش از پنج واحد درصد از تورم رشد مربوط به عملکرد این بانک بوده است و لکن مشابه قبل این استخوان لای زخم باقی ماند و موضوع به تغییر هیئت مدیرها تقلیل داده شد و حتی تلاشی برای واقعی سازی ارقام صورت نگرفت و حل مسأله به تاخیر افتاد. گویا زمانی که قرار است برخورد جدی و نتیجه بخش با مفسدان کلان صورت گیرد زبان‌ها الکن، قلم‌ها نانویسا و گام‌ها لرزان می‌شود. آقای همتی در ابن چالش مهم دقیقاً همان مسیر نادرست مدیران قبلی را ادامه دادند و اکنون که به وزیر مطمئن، تحول گرا و شجاع نیاز داریم چگونه می‌توان به ایشان اعتماد کرد؟ 


۱ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۹:۴۳

قالیباف: تقسیم وقت رئیس‌جمهور بین نمایندگان طبق آیین‌نامه بود

مجتبی زارعی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شیوه مدیریت مجلس در جلسه روز گذشته، اظهار کرد: روز گذشته انصاف در مجلس رعایت نشد و خواسته یا ناخواسته و برخلاف آیین نامه از وقت رئیس جمهور برای وفاق ملی استفاده نشد و تلاش شد که هویت فراکسیون اکثریت بی‌معنا جلوه داده شود، در حالی که اینگونه نیست و این فراکسیون محکم و قاطع است و آرای بالای ۲۰۰ نفر دارد.

قالیباف: تقسیم وقت رئیس‌جمهور بین نمایندگان طبق آیین‌نامه بود

محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات مجتبی زارعی درباره مدیریت جلسه روز گذشته صحن مجلس، گفت: دیروز بر اساس ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس عمل شد که در این ماده به صراحت نوشته شده است که رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین می‌کند، می‌توانند به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ دهند و این عین متن آیین نامه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این به این معناست که هر کسی را که رئیس‌جمهور تشخیص داد می‌تواند از فرصت رئیس جمهور استفاده کند. البته دیروز چون مدیریت جلسه با من بود اعلام کردم که وقت کمتر از ۵ دقیقه داده نشود، بنابراین ما طبق آیین نامه عمل کردیم.


۱ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۹:۳۷

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی اقتصاد

سیدشمس الدین حسینی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: برنامه‌های عبدالناصر همتی در دو روز متوالی در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت که امیدوارم نمایندگان مجلس به نظر کمیسیون تخصصی پیرامون وزیر پیشنهادی اقتصاد عنایت داشته باشند.

وی ادامه داد: مدرک تحصیلی همتی از مقطع کارشناسی تا دکتری با رتبه ممتاز از دانشگاه تهران کسب شده است و بنده اعتقاد دارم کسانی که در دانشگاه‌های اقتصاد ایران تحصیل می‌کنند، بیشتر با ساز و کار اقتصاد ایران آشنا هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همتی همواره مسئولیت داشته و در بخش‌های مختلفی همچون ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، رئیس کل بیمه مرکزی، مدیرعامل بانک و رئیس کل بانک مرکزی بوده است و درست است که وی در مجموع خط فکری سیاسی دارد اما فردی مجرب و حرفه‌ای است و نمی‌توان سوابق کاری وی را مورد توجه قرار نداد و بر اساس معیارهای غیردقیق عملکرد وی را بررسی کرد.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی گفت: ما سوابق رزمندگی همتی را استعلام کردیم و وی ۱۹ ماه در جبهه بوده است. سوابق علمی و تجربی وزیر پیشنهادی اقتصاد بررسی شد و ما به این جمع بندی در کمیسیون اقتصادی مجلس رسیدیم که وی از تخصص و تجربه لازم برخوردار است.

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی اقتصاد

حسینی بیان کرد: یکی از مسائل و مشکلات اساسی ما آن است که در بسیاری از مواقع، تجربه را نادیده گرفتیم. وزارتخانه جای آزمایش و خطا نیست. وزارتخانه جای کسب تجربه است اما جای یادگیری صفر نیست. شرایط اقتصادی کشور حساس است و ما نمی‌توانیم افراد بی تجربه را در وزارتخانه‌های حساس بگذاریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نگاهی به شرایط اقتصادی کشور در چند دهه گذشته حاکی از آن است که متاسفانه طی سال ۷۶ تا ۹۲ کل رشد اقتصادی ما ۲.۷ درصد بوده و در مقابل رشد نقدینگی به طور متوسط بالای ۲۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: درباره وضعیت اقتصادی کشور بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ باید بگویم نتیجه کنار گذاشتن برجام روی اقتصاد ما آوار شد. بنده طرفدار برجام نیستم و نمی گویم این مسائل فقط به برجام ربط داشت اما خروج از برجام که ربطی به رئیس کل بانک مرکزی نداشت و زمانی که برجام کنار گذاشته شد و از سوی دیگر چون با کشورهای همسایه هم نمی‌توانستیم کار کنیم، درآمد ارزی کشور به شدت کاهش یافت و جهش ارزی رخ داد.

حسینی اظهار کرد: ما باید با امید با مردم صحبت کنیم و باید این نکته هم گفته شود که ما در همان مقطع موفق شدیم ذخایر ارزی کشور را حفظ کنیم. شرایط کشور سخت بود و بنده نمی گویم که همتی اصلاً ایرادی نداشته است بلکه می گویم باید تحلیل و ارزیابی‌های ما جامع باشد.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد یک وزارتخانه مهم است و نیازمند یک مدیر باتجربه است. بنده نمی گویم که در کشور قحط الرجال است اما برخی از افراد دیگری که برای تصدی وزارت اقتصاد مطرح بودند فاصله بسیار زیادی با این وزارتخانه داشتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاحاتی را در قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین برنامه هفتم توسعه ایجاد کردیم که باید اجرایی شود. ما با همتی شرط کردیم که باید احکام توسعه را اجرایی کرده و برای اصلاح سیستم بانکی کشور اقدام کند.

حسینی گفت: برخی از مخالفان در مورد ترک فعل صحبت کردند این در حالی است که هم برای همتی و هم صالح آبادی و معاونان آنان ترک فعل زدند اما آیا این موضوع به تنهایی دلیلی بر این می‌شود که بگوییم یک فرد کارآمدی لازم را ندارد؟ آیا باید صالح آبادی را بابت این موضوع از سفارت بازگردانیم؟ نمی گویم همتی بهترین عملکرد را داشته و تعهد هم نمی‌دهم که وی می‌تواند همه مشکلات را حل کند اما می گویم وی تسهیلات تخصصی و مرتبط دارد و تجارب لازم را دارد.


۲ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۹:۲۶

بروجردی: وزارت اطلاعات در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن قوی عمل کرده است

علاء‌الدین بروجردی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که وعده صادق را محقق کرد و طبق وعده دوران تبلیغات انتخاباتی در معرفی کابینه، وفاق ملی را پیاده کرد.

وی با بیان این‌که شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و همپیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به خصوص وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چند وجهی بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارند.

بروجردی: وزارت اطلاعات در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن قوی عمل کرده است

بروجردی با بیان این‌که بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات در خنثی‌سازی توطئه‌های طراحی شده دشمن قابل اعلام نیست، گفت: دهها حادثه قبل از اتفاق خنثی شده اما به دلایلی قابل اعلام نیست لذا در این مدت وزارت اطلاعات قوی عمل کرده و موفق شده عملکرد قدرتمندی در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حفظ نیروهای نظام در مقابل دشمن یکی دیگر از اقدامات وزارت اطلاعات است، اظهار کرد: نمایندگان در معرض تهدید جدی هستند که نمونه آن کار اطلاعاتی تلفنی است که از آنها اطلاعات گرفته شود که وزارت اطلاعات با هدف حفظ نیروهای نظام به این موضوع ورود دارد منتها لازم است که جدی‌تر عمل شود چون هنر این نیست که سازمان‌های اطلاعاتی بگویند این تعداد از نیروهای نظام دستگیر شدند بلکه هنر در پیشگیری است.

بروجردی یکی دیگر از مسئولیت‌های وزارت اطلاعات را در حوزه برون‌مرزی خواند و گفت: نمونه آن مصاف جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و همپیمانانش است که آمریکا در تمامی عرصه‌ها و در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خوردند. یک بعد این شکست به کار دقیق اطلاعاتی بر می‌گردد که وزارت اطلاعات در آن نقش بسیار مهمی دارد.

وی در پایان گفت: در این چند روز در فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی گفته شده که ما در آستانه پایان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در موضع ضعف قرار داریم که من مخالف هستم چون ما در زنجیره بلند اقتدار ملی‌مان و حلقه‌های قوی متعدد قرار گرفته‌ایم.


۲ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۹:۱۸

جباری: خطیب به هیچ حزب و جریان سیاسی تعلق ندارد

احمد جباری در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: در حال حاضر در یک برهه بسیار خطیر و حساس از تاریخ منطقه و مقابله با استکبار جهانی و صهیونیست‌ها قرار داریم و در این شرایط انتخاب فردی کارآمد برای وزارت اطلاعات اهمیت زیادی دارد.

جباری: خطیب به هیچ حزب و جریان سیاسی تعلق ندارد

وی بیان کرد: وزارت اطلاعات یکی از وزارتخانه‌های حساس کشور است که امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین توسعه و بالندگی کشور به آن گره خورده است. حجت الاسلام خطیب از برجسته‌ترین و با تجربه ترین چهره‌ها و شخصیت‌ها است و کار خود را از کف سیستم اطلاعاتی آغاز کرده است.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: خطیب در دولت سیزدهم به عنوان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود و وی از سوی پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم نیز به مجلس معرفی شد چرا که وی معیارها و ملاک‌های ارزشمندی را که مقام معظم رهبری برای انتخاب وزرا اعلام فرمودند، دارد.

جباری تاکید کرد: وزیر پیشنهادی اطلاعات به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، قانون اساسی و گفتمان امامین انقلاب باور عمیق و راسخ دارد و همین موضوع باعث شد که وی برای تصدی وزارت اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

وی افزود: خطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است و در آن دوران و برای دفاع از کیان اسلام، به افتخار جانبازی نائل شد و از سوی دیگر وی برادر شهید است.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کارنامه خطیب، مسئولیت خطیر و کلیدی سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه نیز وجود دارد و وی در ساختار اطلاعاتی کشور سابقه خوبی دارد. نکته مهم دیگر آن است که خطیب یک شخصیت فراجناحی است و به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد. وی همواره به دنبال رشد و ارتقای جامعه کشور و تحقق وفاق ملی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است.


۲ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۹:۰۹

حجت الاسلام خطیب: امنیت و اقتدار کشور امروز مورد اعتراف دوست و دشمن است

حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در جریان جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه‌های خود برای این وزارتخانه گفت: ضمن تشکر صمیمانه از رییس‌جمهور محترم برای انتخاب و معرفی بنده به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از روسای نیروهای مسلح و تمامی جبهه انقلاب تشکر می‌کنم. همچنین از آقای زارعی به علت حمایت از دستگاه اطلاعاتی و دولت وفاق ملی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم. نمایندگان محترم باید به تکلیف قانونی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: تولید اطلاعات و مشارکت در تامین امنیت ملی دو وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات به حساب می‌آید. همچنین مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تامین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمند سازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد.

خطیب تاکید کرد: امروز سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور میز ایران دارند و بسیاری از پروژه‌های ضد امنیتی با مشارکت بازیگران مختلف و تقسیم کار صورت می‌پذیرد با این همه جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند سبحان و تدابیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و همراهی مستمر مردم و مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت است و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و نیروهای مسلح آن توانستند قدرتمندانه بر توطئه‌ها فایق آیند و امنیت و یکپارچگی کشور را تامین کنند و ان‌شاءالله این روند ادامه خواهد داشت.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: اینک در چهلمین سال تاسیس وزارت اطلاعات و زمانه بلوغ و بالندگی پایگاه عظیم جهان، خدمات وزارت در دولت چهاردهم تداوم می‌یابد با این توضیح که ارزیابی واقع گرایانه از محیط امنیت ملی باید معطوف به نگاهی روند محور و راهبردی باشد. البته محیط امنیت اکنون دستخوش تغییرات شگرفی شده که مواجهه با آن مستلزم نگاه و اتخاذ رویکردی تحولی عالمانه و تخصصی است که وزارت اطلاعات عملاً این بازخوانی را پیشه کرده و رهیافت‌های جدیدی را اجرا نموده است. موقعیت پیشگیرانه به جای اقدامات تدافعی و پسینی، تثبیت و تقویت موازین دینی قانونی و اخلاقی در تعیین صلاحیت‌ها و همه فعالیت‌های اطلاعاتی، تقدم رویکرد صیانتی نسبت به همه آحاد جامعه بر رویکرد برخوردهای امنیتی، توسعه اطلاعات مردمی و اطلاعات بهره‌برداری حداکثری از فناوری‌های نوین، تمرکز ویژه بر جنگ شناختی و نبرد روایت‌ها، تقویت جریان مقاومت و سرویس‌های اطلاعاتی همسو از جمله این رهیافت‌ها به شمار می‌رود.

خطیب ادامه داد: وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مادر اطلاعاتی کشور در برابر صف آرایی همه جانبه دشمن در قالب یک قرارگاه اطلاعاتی توانسته با هم افزایی و همکاری همدلانه با جامعه اطلاعاتی و امنیتی کشورمان گام‌های بلندی در جهت مقابله و خنثی‌سازی اقدامات دشمنان برداشته و اقدامات آفندی گسترده‌ای علیه اردوگاه خصم سامان دهد. وزارت اطلاعات در دوره اخیر با مجموعه‌ای از عملیات‌های ضد تروریستی و ضد جاسوسی غالب طرح‌های دشمن را با شکست مواجه کرده است. مقابله با رژیم صهیونیستی از جمله شناسایی جاسوس‌های موساد در ۲۸ کشور و بهره‌برداری در تبادل آن، رویکرد تهاجم در مبدا به کانون‌های توطئه و تروریسم ضد جاسوسی تهاجمی و نیز اقدام همزمان سیاسی حقوقی و امنیتی علیه برخی در همین چهارچوب محقق شده است. همچنین برخورد با جاسوسان و مهره‌های نفوذی دشمن در بالاترین سطوح نشانگر رویکرد حرفه‌ای متعهدانه و بدون مماشات وزارت در انجام ماموریت‌های محول است. تلاش در جهت خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن، مبارزه بی امان با مفاسد کلان اقتصادی و پشتیبانی از حکمرانی اقتصادی کشور که در قالب کیس‌های متعدد در دوره اخیر پیگیری شده است بخشی از اقدامات تشکیلات اطلاعاتی در جهت ارتقاء امنیت اقتصادی و کارآمدی حکمرانی و کارآمدی حکمرانی ملی بوده است.

به گزارش ایسنا، خطیب در ادامه عنوان کرد: اهتمام به شناسایی و بهره‌برداری از فناوری‌های نوظهور از قبیل هوش مصنوعی در متن فعالیت‌های اطلاعاتی وزارت تحولات چشمگیری را در حوزه جمع آوری و تحلیل اطلاعات رقم زده و نیل به اهداف بزرگ را دسترس پذیرتر کرده است. سرمایه‌گذاری در این حوزه و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم نیروی انسانی نخبه در آینده با استمرار ادامه خواهد یافت.

حجت الاسلام خطیب: امنیت و اقتدار کشور امروز مورد اعتراف دوست و دشمن است

وی افزود: ضمن تشکر از تکالیف مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم امیدوارم این حمایت تداوم جدی داشته باشد. نگاه همدلانه و دلسوزانه تشکیلات اطلاعاتی همواره یک مبنای مهم در مسیر حرکت اطلاعاتی بوده است؛ اگر دستگاه اطلاعاتی در برابر دشمنان و خائنین به ملت، با سرسختی و مقتدرانه ایستادگی می‌کند اما با خطای فریب خوردگان و ناآگاهان صبورانه و حمایت گرایانه برخورد می‌کند. تعداد قابل توجهی از افراد به جای دستگیری، صرفاً مورد تذکر قرار گرفتند یا مهم‌تر از آن اساساً در جلسات گفتگو و توجیه دلسوزانه اقناع و راهنمایی شده‌اند؛ این رویکرد همچنان نیازمند توسعه و تقویت است.

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات اظهار کرد: یکی از وجوهی که کمتر عیان است اهتمام و تمرکز وزارت اطلاعات در حوزه پژوهشی است؛ تشکیلات اطلاعاتی با برخورداری از دانشگاه، پژوهشکده، اندیشکده و موسسات مختلف تحقیقاتی کارنامه درخشانی در انجام پروژه‌های پژوهشی و عالمانه دارد که ان‌شاءالله تقویت خواهد شد.


۲ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۸:۳۷

رئیس جمهور اصلاح طلب نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان بدهکار نیست

مجتبی زارعی نماینده تهران ری و شمیرانات در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، اظهار کرد: قبل از مخالفت با حجت الاسلام خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که نه شعار دموکراسی و سکولاریسم سر داد و به هیچ تشکیلاتی بدهکار نیست و به امیرالمومنین بدهکار است.

رئیس جمهور اصلاح طلب نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان بدهکار نیست

وی افزود: رئیس جمهور اصلاح طلب نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان بدهکار نیست. او رئیس جمهور صادق ضد پروتکل‌های بروکراتیک، فاکتور هزینه‌هایی که برای تو از پشت این تریبون صادر می‌کنند برابر میدان صحت ندارد.

نماینده تهران بیان کرد: پزشکیان ربطی به جامعه مدنی خاتمی ندارد، ربطی به هابز، لاک و روسو ندارد. پزشکیان گفته من اصولگرا هستم اصولی که به حق و عدل ختم می‌شود، با این دلیل من بر دستان پزشکیان بوسه می‌زنم که نه برای ساخت جامعه مدنی به جامعه مدنی غربی بلکه به جامعه مدنی علوی ارجاع کرده است.


۳ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۸:۳۰

کمیسیون شوراها با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات موافقت کرد

ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون خود درباره بررسی برنامه‌ها و سوابق حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

کمیسیون شوراها با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات موافقت کرد

وی ادامه داد: حجت الاسلام خطیب در دو جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برای ارائه برنامه‌های خود حضور یافت و رئوس برنامه‌های خود را ارائه کرد که برنامه‌های وی مبتنی بر ادامه مسیر تحولی بود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصیلات حوزوی و سوابق اجرایی خطیب در حوزه اطلاعات، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی انطباق دارد و در نهایت ما جمع‌بندی کردیم و اعضای این کمیسیون خطیب را فردی شایسته و توانمند برای تصدی وزارت اطلاعات تشخیص دادند.


۳ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۸:۲۴

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و صلاحیت سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

وی گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق و استماع پاسخ‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب را واجد صلاحیت برای تصدی وزارت اطلاعات دانست.


۳ ساعت قبل
۱۴۰۳-۰۵-۲۸ ۰۸:۱۷

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات 

دقایقی پیش، بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات 


ادامه
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.