نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس: دولت چهاردهم باید به ساخت مسکن ملی بپردازد و آن را در اختیار اقشار مختلف قرار دهد. پروژه نهضت ملی مسکن باید اجرایی شود و هر گونه عدم پاسخگویی در این زمینه منجر به نارضایتی مردمی خواهد شد.

پاسخگو بودن دولت چهاردهم در مقابل تعهدات نهضت ملی مسکن به مردم ضرورت دارد

مسکن جزو نیازهای اولیه هر انسانی محسوب می­ شود. براساس قانون اساسی، دولت وظیفه دارد مسکن مناسب برای همگان تدارک ببیند. به نحوی که خانوارها از این لحاظ با مشکل مواجه نشوند و بتوانند سرپناهی برای آسایش و آرامش داشته باشند.

متأسفانه در حوزه مسکن با مشکلات اساسی روبرو هستیم. مسکن تبدیل به یک کالا برای دلالی شده است. برخی سودجویان از این فضا به نفع خود بهره­ برداری می­ کنند و سودهای کلان می ­برند. در حالی که قربانیان اصلی این شرایط، اقشار ضعیف و متوسط هستند که برای داشتن یک سرپناه با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می­کنند.

در شرایطی که دسترسی مردم به مسکن بسیار سخت شده است، انتظار می ­رود، دولت تمهیدات اساسی برای حمایت از اقشار مختلف جامعه داشته باشد. به ویژه، ارائه برنامه وزیر راه و شهرسازی برای حوزه مسکن از اهمیت اساسی برخوردار است.

کارشناسان، اهالی رسانه و مسئولان توقع دارند وزیر راه و شهرسازی به ساخت مسکن ملی اهتمام جدی داشته باشد و افزایش عرضه را در دستور کار قرار دهد. به زعم کارشناسان، اگر دولت توجهی به حوزه مسکن نداشته باشد و برای رفع این مشکل چاره­اندیشی اساسی صورت نگیرد، طرح­ هایی مانند جوانی جمعیت و افزایش ازدواج جوانان نیز با مشکل اساسی روبرو می ­شود.

در حال حاضر، هزینه رهن و اجاره ­بها بالغ بر 50 الی 70 درصد از درآمد خانوارها را می­ بلعد و فشار بالایی را به لحاظ اقتصادی به آن­ها وارد می­ کند. وخامت اوضاع در شهرهای بزرگ بیشتر است.

ولی ­اله بیاتی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که مسئله مسکن جزو مباحث بسیار مهم تمامی کشورهاست و در کشور ما نیز جزو اولویت­ هاست، در گفت و گو با خبرنگار قدس  تصریح کرد: مسکن در همه جای دنیا مورد توجه است و حتی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا نیز به این موضوع توجه دارند و در مناظرات انتخاباتی به این مسئله پرداخته ­اند.

وی ادامه داد: مسکن جزو مسائل مهم و حیاتی هر کشور است و باید برنامه­ های مدونی در این زمینه داشته باشیم. در حال حاضر، مسکن جزو اولویت­ های بالای خانوارهاست و در رأس نیازهایشان قرار دارد. بنابراین، دولت باید توجه جدی به این امر داشته باشد و حل و فصل این مشکل در دستور کار باشد.

بیاتی گفت: دولت شهید رئیسی اقدامات خوبی را در حوزه مسکن شروع کرد. بسترهای لازم برای این امر مهیاست و فقط نیاز به عزم حاکمیتی داریم که برنامه­ ها را در این زمینه پیش ببریم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مهم مجلس از وزیر راه و شهرسازی آینده این است که برنامه مدونی در حوزه مسکن ارائه دهد و حل و فصل مشکلات این بخش را در اولویت قرار دهد. در حال حاضر، اقشار متوسط و ضعیف جامعه اگر سال­ها حقوق­شان را پس ­انداز کنند و هیچ چیزی از آن برندارند، باز هم نمی­توانند خانه دار شوند. بنابراین، دولت باید حمایت­های جدی از خانوارها را در حوزه مسکن در دستور کار داشته باشد. در غیر این صورت، حل و فصل مشکل مسکن شدنی نیست و با مشکلات عدیده­ای روبرو می­شویم.

بیاتی گفت: در مجلس قانون جهش تولید مسکن مصوب شده است که بسترهای قانونی لازم را برای افزایش عرضه مسکن در کشور تدارک دیده است. مجلس آمادگی دارد در این حوزه با دولت همکاری داشته باشد و به حل مشکلات جامعه در حوزه مسکن بپردازد.

وی ادامه داد: دولت چهاردهم باید به ساخت مسکن ملی بپردازد و آن را در اختیار اقشار مختلف قرار دهد. طی سال­های گذشته بانک­ها همکاری لازم را در حوزه اعطای تسهیلات ساخت مسکن نداشته­اند. لازم است در این زمینه نیز دولت برنامه­ریزی دقیقی برای همراه کردن بانک­ها با طرح­ های ساخت مسکن و اعطای تسهیلاتی در این زمینه داشته باشد. بنابراین پروژه نهضت ملی مسکن باید اجرایی شود و هر گونه عدم پاسخگویی در این زمینه منجر به نارضایتی مردمی خواهد شد و انتظار از وزیر جدید پیشنهادی تعهد به تکمیل نهضت ملی مسکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.