انتخابات

عضو مجلس دوازدهم: دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل به موضوع مسکن با جدیت پرداخت و عملکرد خوبی داشت. نیاز است علاوه بر اینکه این موضوع به صورت کامل در دولت بعدی نیز تداوم می یابد، برنامه‌ریزی لازم برای از بین بردن موانع پیش روی نظیر زمین، و وام مسکن نیز از الان انجام پذیرد.

راه ­اندازی درگاه زمین‌های دولتی برای تامین زمین نهضت ملی مسکن

تقریباً کسی در کشور در مورد دغدغه ­مندی شهید رئیسی در حوزه مسکن شک ندارد. تولید مسکن ملی از ابتدای روی کار آمدن رئیس جمهور شهید در دستور کار قرار داشت. وی در شعارهای انتخاباتی­ اش این موضوع را مطرح کرد و در تمام دو سال و هشت ماه گذشته نیز توان خود را به منظور عملیاتی کردن این وعده به کار گرفت.

به گواهی مسئولان، رئیس جمهور شهید از هیچ تلاشی برای پیش بردن طرح­ های ساخت مسکن ملی دریغ نکرد. میزان بالای جلسات برگزار شده در شورای عالی مسکن خود دلیلی بر پیگیری شخص رئیس جمهور در زمینه مسکن است.

به طور کلی، هر آنچه جزو دغدغه­ های مردم بود، در لیست اولویت­های شهید رئیسی قرار داشت. از آنجائی که در شرایط فعلی خانوارها به لحاظ تأمین مسکن و حتی پرداخت اجاره بها با مشکلات عدیده­ای روبرو هستند، تلاش شهید رئیسی در راستای تحقق وعده­اش در زمینه تأمین مسکن به کار گرفته شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، در حال حاضر قریب به سه میلیون واحد مسکونی در حال ساخت و ساز است و بخشی از آن­ها آماده تحویل هستند. به زعم بسیاری، بر خلاف دولت گذشته که حتی یک واحد مسکونی نیز نساخت، دولت شهید رئیسی عملکرد خوبی در زمینه ساخت مسکن انبوه از خود به جای گذاشته است.

نظرات اسماعیل سیاوشی، عضو مجلس دوازدهم را در خصوص دغدغه ­مندی شهید رئیسی در زمینه مسکن و لزوم ادامه این روند در دولت بعدی در ادامه می­خوانید.

توجه به ساخت و سازها در نهضت ملی مسکن از باب اشتغال زایی 

سیاوشی در خصوص دغدغه ­مند بودن شهید رئیسی درباره مسکن و اینکه دولت سیزدهم به صورت جدی به این موضوع ورود کرد، گفت: رئیس جمهور شهید از ابتدای روی کار آمدنش نگاه ویژه ­ای به موضوع مسکن داشت. وی در طول دوران قریب به سه ساله ریاست جمهوری­ اش همواره پیگیر این موضوع بود.

وی ادامه داد: مسکن از جهات مختلفی قابل توجه است. اول اینکه، ساخت و سازها ایجاد اشتغال می­ کند و نوعی رونق در کشور به وجود می­ آورد. خانه­ ای که قرار است ساخته شود، در مراحل مختلف اعم از سفت­کاری تا نازک کاری و معماری­اش به ایجاد اشتغال کمک می­ کند. از طرف دیگر، ساخت مسکن در کشور به بهبود اوضاع نابسامانی که در زمینه قیمت مسکن شاهد هستیم، منجر خواهد شد.

سیاوشی گفت: خوشبختانه یکی از افتخارات دولت سیزدهم این است که با جدیت به موضوع ساخت مسکن ورود کرد. نیاز است مسئولان کشور این موضوع را بیشتر پیگیری کنند و نتایج خوبی را در حوزه ساخت انبوه مسکن در کشور شاهد باشیم.

تغییر کاربری زمین­ ها بهترین روش برای تأمین زمین مورد نیاز 

وی ادامه داد: دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبلی که به موضوع مسکن به طور کلی ورود نکرد، با جدیت به این موضوع پرداخت و عملکرد خوبی داشت. مسکن یکی از دغدغه­های شهید رئیسی بود و تا الان که حدود سه سال از دولت ایشان می­گذرد، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.  نیاز است علاوه بر اینکه این موضوع به صورت کامل در دولت بعدی نیز تداوم داشته باشد، باید برنامه‌ریزی لازم برای از بین بردن موانع پیش روی ساخت مسکن نظیر بحث عرضه زمین و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن را نیز از همین الان انجام بپذیرد

سیاوشی گفت: اگر درگاه زمین‌های دولتی راه ­اندازی شود، این امکان به وجود می­ آید که در برخی جاها سازمان منابع طبیعی زمین را به سازمان مسکن و شهرسازی واگذار کند. در ادامه این زمین ­ها توسط سازمان مسکن و شهرسازی جزو ملحقات شهر قرار می­ گیرد و زمین لازم برای ساخت مسکن تأمین­ می­ شود.

وی ادامه داد: در اینجا نیاز به همکاری سازمان منابع طبیعی داریم تا تغییر کاربری زمین­ هایی که شرایط لازم برای ساخت و ساز دارند، انجام شود. اگر این زمین ­ها کاربری کشاورزی دارند، همکاری جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و زمین شهری می­ تواند به حل مشکل کمک کند.

عضو مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: در صورتی که همکاری بین سازمان­های ذیربط وجود داشته باشد، تغییر کاربری زمین­ ها بهترین روش برای تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز است.

 مجلس از کارکرد نظارتی خود بر بانک ­ها و دولت به خوبی بهره نمی­ برد

سیاوشی گفت: به اعتقاد بنده، دولت و مجلس باید همکاری نزدیک با یکدیگر داشته باشند تا بانک­ها به وظایف قانونی­ اشان در زمینه تسهیلات ساخت مسکن عمل کنند. مجلس باید از نظارت موثر خود در این زمینه بهره بگیرد. در حال حاضر، مجلس از کارکرد نظارتی خود بر بانک­ها و دولت به خوبی بهره نمی­ برد.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد هستیم که بانک­ها روندهایی را در پیش گرفته­اند که درست نیست. به طور مثال، سرمایه­های مردم را تبدیل به طلا می­کنند، هم به آن ارزش افزوده می دهند و هم سود آن را پرداخت می­کنند. در شرایطی که چنین معاملاتی در بانک­ها در حال انجام است، کسی انگیزه­ای ندارد که سرمایه­اش را در حوزه تولید به کار بیندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.