معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران: با نگاهی به قیمت زمین و لزوم عرضه زمین در کنار ساخت مسکن به کمک مردم و با تامین مالی از طریق تسهیلات ساخت مسکن، توجه به موضوع ساخت مسکن و دغدغه داشتن در این زمینه یک اجبار برای رئیس جمهور دولت بعدی است.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران: ساخت مسکن باید یکی از دغدغه‌ های دولت بعدی باشد

شهید رئیسی به عنوان یک الگو در زمینه توجه به نیازهای مردم مطرح است. عملکرد وی در ریاست دولت سیزدهم نشان می­ دهد که هر آنچه دغدغه مردم بود، در لیست اولویت­ های ایشان قرار داشت. از آنجائی که مسکن از اهمیت بالایی برای خانوارها برخوردار است، یک دغدغه جدی برای ایشان به شمار می­ رفت.

کارشناسان بر این عقیده ­اند که حل و فصل مشکل مسکن یک باید و تکلیف برای تمامی دولت ­هاست. نیاز به یک جهش در زمینه ساخت مسکن داریم تا بازار به تعادل برسد. در این راستا، همکاری بانک­ها و انجام تعهدات­شان در زمینه ارائه تسهیلات ساخت مسکن بسیار مفید خواهد بود. متاسفانه طی سال­های گذشته بانک­ها همکاری لازم را در این زمینه نداشته ­اند و طرح­های مسکن ملی به لحاظ تأمین مالی با مشکل مواجه شده­اند.

از نظر کارشناسان، تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت انبوه مسکن نیز از اهمیت بالایی برخودار است. در این زمینه دولت شهید رئیسی طرح­هایی مانند رهاسازی زمین ­های بلوکه شده در وزارت­خانه­ های مختلف و برداشتن محدوده شهرها را مطرح کرد. برداشتن حریم شهرها در برخی موارد شدنی است و کمک زیادی به تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت و سازها خواهد کرد.

کارشناسان بر این عقیده ­اند که اگر طی سالیان گذشته دولت­ها به موقع برای حل مشکل مسکن اقدام می­ کردند، امروز با بحران در این زمینه مواجه نبودیم.

حاکمیت و دولت باید برای مسکن مردم دغدغه داشته باشند

 ارسلان قاسمی، معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران در خصوص دغدغه­ مندی رئیس جمهور شهید در زمینه مسکن به خبرنگار قدس گفت: موضوع مسکن یک مسئله مبنایی برای مردم کشور ماست. در بسیاری از کشورهای دنیا مسکن و خودرو جزو سرمایه ثابت خانوارها به حساب نمی­آیند، اما در کشور ما این موارد سرمایه محسوب می­ شوند و بنابراین یک دغدغه مهم برای افراد به حساب می ­آیند.

وی ادامه داد: شاهد گرانی افسارگسیخته در حوزه مسکن نیز هستیم که فشار زیادی بر مردم به ویژه اقشار ضعیف و متوسط کشور اعمال م ی­کند. مردم به لحاظ خرید مسکن و اجاره بها دچار مشکل شده ­اند. بنابراین، نیاز است که حاکمیت و دولت در این زمینه دغدغه داشته باشند و به فکر چاره باشند.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها برای حل مشکل مسکن در کشور این است که عرضه و تقاضا را با یکدیگر برابر کنیم. مسئولان با بررسی­هایی که انجام داده­اند، به این نتیجه رسیده­ اند که به 4 میلیون مسکن نیاز داریم تا عرضه و تقاضا را برابر کنیم.

قاسمی گفت: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، مسکن به عنوان یک دغدغه و شعار انتخاباتی شهید رئیسی مطرح شد. تا آنجائیکه در اخبار می شنویم، دولت شهید رئیسی اهتمام جدی برای ساخت مسکن داشته است.

بخش مغفول بحث ساخت مسکن موضوع تأمین مالی است

وی ادامه داد: بخش مغفول بحث ساخت مسکن در کشور موضوع تأمین مالی است. از شواهد این طور برمی ­آید که با تکیه به سیستم غیرکارآمد بانکی کشور نمی­ توانیم منابع مالی مورد نیاز را تأمین کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها برای حل مشکل تأمین مالی ساخت مسکن در کشور این است که دولت به سمت تحقق شعار سال حرکت کند و از مشارکت مردمی در این زمینه کمک بگیرد.

قاسمی گفت: اگر بتوانیم با اجرای طرح­هایی به استفاده از سرمایه ­های راکد مردم بپردازیم و آن­ها را در بخش مسکن فعال کنیم، اتفاقات خوبی رخ می­ دهد. به این ترتیب، سرعت ساخت مسکن بسیار بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: الان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده ­اند، 2 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و فقط 60 هزار مورد از آن ها آماده تحویل است. دلیل کم بودن میزان واحدهای آماده تحویل همین عدم تأمین مالی است.

لزوم ب گسترش حریم شهرها به منظور افزایش ساخت مسکن

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: گسترش حریم شهرها به منظور ساخت مسکن می­ تواند یکی از راهکارها باشد. اما در هر شهری که قرار است افزایش حریم داشته باشیم، باید بررسی ­های دقیق صورت بگیرد که آیا می ­توانیم زیرساخت­ های لازم را در آن­ها به وجود بیاوریم یا نه.

قاسمی گفت: جاهایی که امکانات وجود دارد، می­ توانیم به گسترش حریم شهرها بپردازیم و از این فرصت استفاده کنیم.

وی  خاطرنشان کرد: با نگاهی به قیمت زمین و لزوم عرضه زمین در کنار ساخت مسکن به کمک مردم و با تامین مالی از طریق تسهیلات ساخت مسکن، توجه به موضوع ساخت مسکن و دغدغه داشتن در این زمینه یک اجبار برای رئیس جمهور دولت بعدی است و از همین رو نیز شهید رئیسی به طور ویژه دغدغه مسئله ساخت مسکن و پیگیر تحقق وعده مسکنی خود را داشت؛ بنابراین دولت بعدی نمی ­تواند انتخاب کند که به این موضوع بپردازد یا نه و باید مسیر شهید رئیسی در زمینه ساخت مسکن تداوم یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.