معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه پیشگیری اولویت اول ستاد است، گفت: باید نهایت تسهیل گری را در مجموعه تشکل‌های مردم نهاد داشته باشیم.

ساماندهی معتادان متجاهر با تکنولوژی جدید «تشخیص چهره»

دکتر محمد جمالو در نشستی با سازمان‌های مردم‌نهاد فعال امر مبارزه با موادمخدر که به مناسبت «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» برگزار شد، گفت: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های پیشگیری، درمان، صیانت، اشتغال و توانمندسازی آسیب‌دیدگان از اعتیاد فعالیت دارند و معتقدم مرز مشخصی بین فعالیت‌ سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه نمی‌توان ترسیم کرد.

وی افزود: اولویت ستاد مبارزه با موادمخدر پیشگیری از اعتیاد است؛ زیرا وقتی کسی گرفتار اعتیاد شود، درمانش بسیار کار سختی است، اما معتقدیم پیشگیری دوی صد متر نیست بلکه دوی ماراتن است و استمرار اقدامات نتیجه بخش خواهد بود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر، آموزش و پرورش را یکی از دستگاه های مهم فرهنگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد ذکر کرد و گفت: طرح یاریگران زندگی در ۴۸۰۰۰ مدرسه در سراسر کشور در حال اجراست و هدف از اجرای این طرح آموزش دانش آموزان و خانواده‌ها در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است تا مدرسه به مکان تمرین زندگی و فضایی لذت بخش برای یادگیری تبدیل شود؛ لذا هر کدام از شما می‌توانید فعالیت‌هایی را در قالب آن طرح در مدارس انجام دهید.

جمالو در ادامه؛ نمایشگاه یاریگران زندگی را یک قرار سالیانه در حوزه کاهش آسیب خواند و گفت: از شما سمن‌ها که اولویت ما در این نمایشگاه هستید، می‌خواهم که در آن رویداد، طرح ارائه دهید؛ چرا که در این نمایشگاه قصد داریم نمونه‌های موفق  از خدمات سمن‌ها را ارائه دهیم. نمایشگاه پربازدیدی که فقط در سال نخست برپایی آن در سال گذشته؛ حداقل ۱۵ هزار دانش آموز و بسیاری از مدیران ارشد کشور و لشگری از آن بازدید کردند.

وی ادامه داد: وظیفه دستگاه‌های دولتی سیاست گذاری، نظارت و تسهیل گری برای سازمان‌های مردم نهاد است، نیک می‌دانیم دستگاه حاکمیتی اگر وارد کار اجرا شود اقدامات کیفیت و دوام چندانی نخواهد داشت، لذا باید نهایت تسهیل گری را در مجموعه تشکل‌های مردم نهاد داشته باشیم. گاها می بینیم کارمند جزئی در برخی دستگاه‌ها سد راه شده است، لذا این عدم چابکی به دلایل وجود چنین افرادی است؛ اما ما کنار سازمان‌های مردم نهاد هستیم و هر زمان لازم باشد با هر مسئول و در هر دستگاهی صحبت کرده و وفق قوانین تسهیلگر اقدامات سمن‌هاخواهیم بود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: حوزه اعتیاد ماهیتی سیال و تغییر شونده دارد و باید با تقویت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، چابکی و ضریب تاثیر را در این حوزه ارتقا داد.

جمالو با اشاره به فرایند ساماندهی معتادان متجاهر در سامانه غوام گفت: در این سامانه از مدیریت هوشمند استفاده می‌کنیم. یعنی در این سامانه به جای اسکن عنبیه از تکنولوژی جدیدی تحت عنوان «تشخیص چهره» استفاده می‌شود. 

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری؛ وی از ایجاد سامانه ارجاع در کشور خبر داد و گفت: قصد داریم این نظام ارجاع را به همه آسیب‌های اجتماعی کشور متصل کنیم. مثلا ورودی ها در نظام ارجاع  شاید معتاد نباشد، یک بیمار روانی یا کارتن خواب غیر معتاد باشد که به دستگاه مربوطه جهت دریافت خدمات قانونی ارجاع شده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.