تحولات لبنان و فلسطین

۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 1006633

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی گفت: خشکسالی‌ سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سبب کاهش قابل توجه دام مولد شد و این تکانه شدیدی که در قیمت گوشت اتفاق افتاد، اثر همان خشکسالی و دیگر مسائلی به شمار می‌آمد که موجب از بین رفتن دام مولد شده بود.

خشکسالی؛ عامل اصلی افزایش قیمت دام

به گزارش قدس خراسان، یکی از دلایلی که همیشه برای گران شدن گوشت قرمز در کشور مطرح می‌شود، کمبود و افزایش نهاده‌های دامی است؛ اما با توجه به رفع شدن این مشکل، هنوز قیمت گوشت قرمز در کشور کاهش نیافته است. برای جویا شدن از علل اصلی این افزایش قیمت و راهکارهایی که موجب ثبات در بازار دام کشور می‌شود، به سراغ مجید مهدوی، مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی رفتیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی در این باره گفت: در چند ماه گذشته موضوع تأمین نهاده مورد نیاز حوزه دام، با کفایت انجام و دغدغه تأمین نهاده برطرف شده است. البته هفته‌های اخیر در بازار نهاده‌ها تلاطم‌هایی به وجود آمده که تلاش می‌کنیم به سرعت رفع شود. فعلاً نگرانی از بابت تأمین نهاده وجود ندارد و امیدواریم در یکی دو سال آینده جمعیت دامی ما احیا شود.

مهدوی افزود: با افزایش قیمت بره ‌پرواری که محصول نهایی دامدار است، اکنون پرورش دام شرایط اقتصادی خوبی دارد. این امیدواری برای همه دامداران ایجاد شده که با اشتیاق به تولید و توسعه تولید بپردازند تا در یک و نیم تا دو سال آینده به آن جمعیت دامی قابل توجهی که در استان وجود داشته، برگردیم. 

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ نزدیک به ۷ میلیون و ۸۸۰ هزار رأس دام سبک داشتیم، عنوان کرد: خشکسالی‌ سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سبب کاهش قابل توجه دام مولد شد و این تکانه شدیدی که در قیمت گوشت اتفاق افتاد، اثر همان خشکسالی و دیگر مسائلی به شمار می‌آمد که موجب از بین رفتن دام مولد شده بود. طبیعی است چون با موجودی زنده سر و کار داریم، احیای جمعیت از دست رفته آن زمانبر است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی ادامه داد: شرکت پشتیبانی از امور دام به تازگی حمایت‌های خوبی از حوزه دام انجام داده است. امیدوارم این حمایت به صورت پیوسته ادامه داشته باشد و به جمعیت دامی که در گذشته داشتیم، برگردیم تا هم دامدار تولیدکننده از تولید خودش اطمینان داشته باشد و هم جامعه از افزایش قیمت گوشت نگرانی نداشته باشد. 

مهدوی با بیان اینکه گذار به دامداری صنعتی ناگزیر است و ما چاره‌ای نداریم، گفت: برای پوشش دادن تقاضای عظیمی که ایجاد می‌شود و در طول زمان نیز نسبت به استفاده از گوشت قرمز افزایش پیدا می‌کند باید به سمت دامداری صنعتی برویم تا بتوانیم تقاضای عظیمی را که ایجاد می‌شود، پوشش دهیم.

وی متذکر شد: در گذشته دام ما نیازی به کنسانتره یا غذای متراکم نداشته؛ اما در سال‌های اخیر با خشکسالی مواجه شدیم و دامدار ناچار شد به این سمت برود. اگر این اتفاق سبب تند شدن مسیر تغییر سبک پرورش از سنتی به صنعتی شده باشد، اتفاق خوبی است. 

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی افزود: به‌ طور طبیعی با مدیریت بهتر در پرورش دام، تولید و راندمان افزایش پیدا می‌کند. با افزایش راندمان، تولید گوشت بیشتر و با کیفیت‌تر می‌شود. این موضوع افزون بر ایجاد اطمینان برای تولید در حوزه دام، موجب اطمینان در مصرف گوشت خانوار می‌شود. 

مهدوی خاطرنشان کرد: متأسفانه آسیب‌هایی که در گذشته به دلیل خشکسالی‌ها به دامداران وارد شد، قابل توجه بود و بسیاری از تولیدکنندگان کم شدند؛ اما امیدواریم دامدارانی که تولیدشان آسیب دیده، دوباره به عرصه تولید برگردند و با صنعتی کردن پرورش دام، هم درآمد زیادی کسب کرده و هم به تولید گوشت کمک بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه کشت فراسرزمینی بیشتر برای نهاده‌های مورد نیاز است، توضیح داد: آنچه سبب می‌شود از ظرفیت سایر کشورهایی که زمین‌های حاصلخیز و آب فراوانی دارند، استفاده کنیم، این است که بتوانیم نهاده مورد نیازمان را تأمین کنیم؛ چرا که مشکل اصلی ما تأمین نهاده است؛ زیرا در حوزه ظرفیت پرورش دام و نیروی انسانی مشکلی نداریم و مسئله اصلی ما تأمین نهاده‌هاست. 

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی گفت: دولت نیز به اقتضای زمان، اقداماتی در زمینه کشت فراسرزمینی انجام داده و هیئت دولت آیین‌نامه‌ای را برای کشت فراسرزمینی مصوب و شرح وظایف وزارتخانه‌های مختلف را نیز در این راستا مشخص کرده است. مسئله اصلی که در حوزه کشت فراسرزمینی وجود دارد، قوانین کشورهاست که موجب شده سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ما نتوانند با اطمینان خاطر به هر کشوری مراجعه داشته باشند. این نگرانی کاملاً بجاست چرا که ممکن است تولیدکننده ما در کشوری با مشکل حقوقی مواجه شود و وضع قوانین و مقررات، همه فرایند تولید آن فرد یا شرکتی را که اقدام به کشت فراسرزمینی کرده، تحت تأثیر قرار دهد. 

مهدوی با بیان اینکه اگر دولت به تأمین ارز یا تعیین تکلیف نرخ ارز مربوط به واردات نهاده‌های دامی کمک کند، مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌ها وجود ندارد، افزود: در چند ماه گذشته نهاده‌های دامی مورد نیاز به وفور در بازار موجود بود چرا که ثبت سفارش آن را معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی می‌پذیرفت و هم تخصیص ارز به‌موقع انجام می‌شد. همه این‌ها سبب شد شرکت‌های واردکننده حجم قابل توجهی نهاده وارد کشور کنند.

وی یادآور شد: در کنار مزایای کشت فراسرزمینی، دغدغه‌هایی برای واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران وجود دارد که ممکن است موجب کاهش اشتیاق آن‌ها شود. بهتر است دولت به‌جای کمک در خارج، در داخل کشور به شرکت‌ها یاری برساند و مسیر واردات و مقررات آن را برای تشکل‌های تخصصی حوزه دام تسهیل و این فرایند را تسریع کند. اگر ما به‌عنوان اتحادیه دامداران دغدغه ماندن در صف طولانی تخصیص ارز را نداشته باشیم، بی‌شک اقدام به واردات خواهیم کرد و اگر هر تشکلی بتواند نهاده مورد نیاز خود را تأمین کند، نهاده‌ها با قیمت کمتر و سریع‌تر در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.