۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 1007132

طبق آنچه برخی مقامات آمریکایی و صهیونیستی می‌گویند، توافق آتش‌بس غزه «در آستانه فروپاشی» قرار دارد و هیچ جایگزین فوری و مشخصی برای آن وجود ندارد.

توافق آتش‌بس غزه در آستانه فروپاشی

قدس ؛ مقامات می‌گویند پیشنهادی که پیشتر توسط «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژوئیه مطرح شده بود و طی چندین هفته ایالات متحده، رژیم صهیونیستی، مصر و قطر در حال رایزنی بودند، «قوی‌ترین نوع توافق» بوده زیرا در آن شروطی ذکر شده که هم برای درخواست‌های حماس و هم برای تل‌آویو «مناسب» بوده است.

نشریه «پالتیکو» به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی می‌نویسد: «مقامات آمریکایی شدیدا نگران هستند که این پیشنهاد دچار فروپاشی و تزلزل شود زیرا در حال حاضر حماس و اسرائیل نظرات متفاوتی را نسبت به آن دارند و هیچ مسیر مشخصی جهت پایان دادن به درگیری‌ها یا بازگشت اسرا وجود ندارد.»

ظاهرا ارزیابی‌های «بسیار وخیمی» نسبت به آنچه مقامات آمریکایی علنا می‌گویند، در جریان است و آنها طی روزهای اخیر تاکید می‌کنند که به توافق در این خصوص «نزدیک‌تر» شده‌اند.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: «همین چند هفته پیش مقامات دولت بایدن خوش‌بین بودند و حماس به‌طور مخفیانه چراغ سبزی برای پذیرش توافق نشان داده بود. اگرچه برخی در کاخ سفید نسبت به توافق مطمئن هستند، اما بسیاری در حال حاضر ابراز نگرانی می‌کنند.»

یکی از مقامات آمریکایی آگاه به موضع رژیم صهیونیستی ادعا کرد: «ما نمی‌دانیم آیا سنوار (رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش) توافق را می‌خواهد یا خیر. اما اگر ما به توافق نرسیم، احتمالا ایران حمله کند و تنش‌ها به یک رویارویی تمام‌عیار بدل شوند»

یک مقام صهیونیستی گفت: «این پیشنهاد عمدتا بر روی آزادی اسرا و اجساد افراد کشته شده متمرکز است و هم‌چنین حول این محور می‌چرخد که آیا نیروهای اسرائیلی از غزه خارج خواهند شد یا خیر.»

این مقامات بدون آنکه نامشان فاش شود، این اظهارات را عنوان کرده و شورای امنیت ملی کاخ سفید و سفارت تل‌آویو در واشنگتن از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا که پس از سفر به اراضی اشغالی و در ادامه مذاکرات آتش‌بس غزه به قطر سفر کرده است، مدعی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با پیشنهاد رفع شکاف‌ها موافقت کرده است.

او هم‌چنین پس از مذاکره با مقامات قطری در دوحه گفت هر روز که می‌گذرد خطرات علیه اسرای صهیونیست و نیز بحران مردم غزه بدون ارائه کمک بیشتر می‌شود.

دوشنبه یک منبع فلسطینی آگاه از مذاکرات آتش‌بس به سایت خبری المیادین گفت: «پیشنهاد جدید آمریکا کاملا با پیشنهادی که ۲ طرف قبلا بر سر آن توافق کرده بودند، مغایرت دارد. این پیشنهاد جدید براساس پیشنهاد ارائه شده در ماه مه است و به شروط و مطالبات جدید رژیم صهیونیستی پاسخ می‌دهد. در این پیشنهاد برقراری دائمی آتش‌بس مطرح نشده است و آتش‌بس دائمی را در مرحله دوم ضمن یک سقف مشخص بررسی‌ می‌کند. در این پیشنهاد ذکر شده است که تا زمانی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، اشغالگران در مرحله دوم به جنگ بازمی‌گردند.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.