سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابینه دولت چهاردهم، تنها وزیری بود که بدون هیچ مخالفی در صحن علنی مجلس از رویکردها و برنامه‌هایش گفت.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشران وفاق ملی می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، او در صحبت‌هایش با تأکید بر استمرار نظریه وفاق ملی هم درفضای عملی و هم در فضای نظری و در دو سطح نظام حکمرانی و رابطه دولت و ملت، گفته بود یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 
به گفته صالحی در بخش مربوط به رابطه دولت و ملت، دغدغه‌های جدی وجود دارد که کاهش فزاینده و مخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع و از جمله پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی از جمله این‌هاست. اما آیا وزارت فرهنگ و ارشاد می‌تواند سکان حرکت در مسیر وفاق ملی را به دست بگیرد و با توجه به تجربه صالحی در مسند عالی‌ترین مقام اجرایی فرهنگی کشور در دولت دوازدهم، او می‌تواند سکاندار خوبی در این مسیر پرتلاطم باشد؟ 
مهدی فیروزان، فعال فرهنگی و مدیرعامل شهر کتاب در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: رویکردهای آقای صالحی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به یاد داریم ولی گویا در این دوره با منظومه دیگری ظاهر شدند و صحبت‌های مهمی که در اظهاراتشان برای رأی اعتماد داشتند یک رابطه دولت- حاکمیت- ملت بود، دو مسئله آمایش و آمار مربوط به زنان و کارکردهای بخش‌های مختلف جامعه در مجموعه وفاق ملی بود و سه تغییر در دیدگاه‌های ایشان و هم در تذکرشان درباره تغییر جامعه. هر سه این موارد نشان می‌دهد دکتر صالحی با اتمام دوره وزارت ارشاد دولت دوازدهم نه تنها از حوزه فرهنگ خارج نشده که با دقت حوادث و تحولات فرهنگی، جمعیتی و رویکردی بخش‌های مختلف جامعه را پیگیری و رصد کرده است. 
او با طرح این فرضیه که اگر استنباطش از حرف‌های صالحی درست باشد، ادامه می‌دهد: با چنین رویکردی، وزارت ارشاد می‌تواند یک وزارت پیشران باشد ولی اگر قرار باشد مانند دوره قبلی، شخص وزیر، خلاق، مؤلف و صاحب رویکرد نباشد بلکه برآیند آرا و نظرات دیگران باشد طبیعتاً این وزارتخانه پیشران نمی‌شود اما با توجه به صحبت‌های آقای صالحی در این دوره، ایشان یک تعریف شایسته برای وزارت ارشاد دارد. 

 آقای صالحی! شما بین دو اردوگاه له می‌شوید
فیروزان درباره اهمیت نگاه صالحی به پیشرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق وفاق ملی خاطرنشان می‌کند: فرهنگ در کتاب، سینما، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و ابزارهای بیان عناصر فرهنگی تجلی می‌یابد و هر چه در این ظرف بریزید این ظرف عرضه می‌کند. به نظرم این دیدگاه آقای صالحی، وزارت ارشاد را به جایگاه پیشران ارتقا می‌دهد. 

مؤسس فیدیبو (فروشگاه کتاب الکترونیک) درباره اینکه در شرایط فعلی بسترهای تحقق این امر فراهم است، پاسخ منفی داده و توضیح می‌دهد: کار آقای صالحی بسیار سخت است کما اینکه در دوره قبل بسیار سخت‌تر بود و به ایشان هم گفتم که شما دارید بین دو اردوگاه له می‌شوید چون مسائل فرهنگی خیلی برای دولت مهم نبود و به دنبال حل مسائل اقتصادی جامعه بود، از سوی دیگر توقعات حاکمیت از آقای صالحی، توقعاتی بود که امکانات تحقق آن را دولت باید فراهم می‌کرد. ایشان هم در آن دوره میان توقعات و کمبود امکانات له شد اما با وجود همه کمبودها، کارنامه موفقی داشت یعنی مترجمان، مؤلفان، سینماگران و اهالی هنر و فرهنگ با هر دیدگاهی از ایشان راضی بودند و این عجیب است که هم لیبرال‌ها، هم اصول‌گراها و هم اصلاح‌طلبان به توافق حداقلی رسیده و از این عملکرد راضی بودند ولی از وزارت ارشاد دولت دوازدهم تا وزارت ارشاد دولت سیزدهم، این وزارتخانه بسیاری از اختیاراتش را به نهادها و ارگان‌های دیگر سپرده است که پس گرفتن این اختیارات کار بسیار سختی است چون اگر قرار باشد وزارت فرهنگ پیشران باشد باید بسیاری از اختیاراتی که وزیر قبلی به دیگران داده را پس بگیرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشران وفاق ملی می‌شود؟
مهدی فیروزان

او با بیان اینکه تبدیل رویکرد به عملکرد کار بسیار دشواری است، می‌گوید: می‌گویید دروغ گفتن بد است اما چه کار کنیم کسی دروغ نگوید؟ پر کردن این فاصله بسیار سخت است. می‌گویید در جامعه جهانی باید تأثیرگذار باشیم اما برای تحقق این موضوع، اختلاف نظر و دعواهای جدی وجود دارد. بازی کردن میان این دو قطب بسیار سخت است به ویژه اینکه جامعه امروز بسیار دوقطبی شده و قطب‌ها بسیار بی‌رحم و بی‌حیا شده‌اند. این روزها که حرف‌های برخی نمایندگان را در صحن علنی مجلس می‌شنویم کلماتی را بر زبان می‌آورند که خبر از بی‌رحمی و بی‌ادبی می‌دهد!

فیروزان می‌افزاید: من حدود ۷۰سال سن دارم و در تمام سال‌های پس از انقلاب اسلامی در حوزه مدیریت فرهنگی فعال بودم، هیچ گاه شرایط را این قدر دوقطبی و واگرا ندیدم و هیچ گاه مدیر فرهنگ را این قدر بدون پشتیبان و مستأصل ندیدم. به نظرم آقای صالحی با فداکاری، تصدی وزارت ارشاد را قبول کرده است. بسیاری از آدم‌های شایسته نپذیرفتند در این شرایط کار کنند ولی آقای صالحی پذیرفت و این عمق اعتقادشان، تحسین‌برانگیز است. من به ایشان گفتم شما اگر بتوانید حتی یک سانت فرهنگ را ارتقا بدهید، موفق هستید.

 نخبگان می‌توانند فاصله‌ها را کم کنند
سیدمحمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری که سابقه مدیریت جشنواره فیلم فجر و مدیریت بنیاد سینمایی فارابی را در کارنامه کاری خود دارد درباره سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: ارباب رجوع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخبگان فرهنگ و هنر هستند و اگر فاصله‌ای میان حاکمیت و ملت اتفاق افتاده است این فاصله فقط توسط نخبگان جامعه می‌تواند برطرف شود. 
به گفته او، از آنجا که وزارت ارشاد در تماس با نخبگان جامعه قرار دارد هم در ایجاد این فاصله می‌تواند ید طولایی داشته باشد و هم در مرتفع کردن آن، کما اینکه در دولت سیزدهم، وزارت ارشاد بر عمق این فاصله‌ها افزود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشران وفاق ملی می‌شود؟
سید محمد بهشتی

این عضو پیوسته فرهنگستان هنر درباره بسترهای لازم برای کم کردن این فاصله‌ها خاطرنشان می‌کند: نخبگان اهل خرد هستند و اگر سوگیری عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد به سمت کوتاه کردن این فاصله‌ها باشد حتماً استقبال می‌کنند چون آن‌ها هم از این فاصله خشنود نیستند و ناراضی‌اند. 
به گفته بهشتی، پرونده‌هایی که برای نخبگان فرهنگی و هنری در دولت گذشته باز شد، امنیت آن‌ها را به مخاطره انداخت، اگر وزارت ارشاد بتواند این امنیت را برای اهالی فرهنگ و هنر فراهم کند و نسبتی حمایتی با آن‌ها داشته باشد تا نسبت توبیخی و تنبیهی، هنرمندان با روی خوش همراهی و همکاری می‌کنند. 
او با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بایستی در نقش حمایتی قدم عینی بردارد، می‌افزاید: جامعه فرهنگی و هنری ما در سال‌های پس از انقلاب نشان داد در قیاس با اهالی دیگر شاخه‌ها، بیشتر با شعارهای انقلاب همراه بوده و جامعه‌ای به راه‌تر است کما اینکه نظراتی هم دارد چون در دسته نخبگان و عقلای جامعه قرار دارند بنابراین وزارت ارشاد باید نسبت خودش با این جامعه را تغییر دهد. 
وی با اشاره به سابقه دکتر صالحی در معاونت فرهنگی ارشاد و در کسوت وزیر ارشاد و پس از آن سرپرستی روزنامه اطلاعات، می‌گوید: ایشان همواره یک شخصیت فاضل و سلیم النفس بودند که مسائل را به درستی و واقع‌بینانه درک می‌کند. 
بهشتی یادآور می‌شود: بزرگ‌ترین چالشی که در این شرایط وجود دارد پر کردن این فاصله است و به نظر می‌رسد آقای صالحی می‌تواند در این راه موفق‌تر باشد اما کار سختی پیش رو دارد چون این فاصله امروز بسیار جدی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.