پیشنهاد سردبیر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برداشت من این است که دولت چهاردهم دو رسالت بزرگ دارد و اگر بتواند در این مسیر گام‌های جدی بردارد به توفیق نزدیک شده است، رسالت اول گفتمان وفاق در دولت است، وزارت فرهنگ در این مساله می‌تواند نقش پیشران داشت.

در آیین تودیع و معارفه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد؛ صالحی: وزارت فرهنگ می‌تواند پیشران گفتمان وفاق در دولت باشد

مراسم تودیع محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشین و معارفه سیدعباس صالحی وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با اشاره به نگاه علمی و فرهنگی دکتر عارف گفت: این چشم‌انداز امیدی برای آینده فرهنگ ایران است.

صالحی با تشکر از وزیر پیشین و مدیران فرهنگ ادامه داد: حق این بود که بزرگان فرهنگ و هنر و رسانه سخن می‌گفتند و من می‌شنیدم، اما این جلسه تودیع و معارفه به دلیل محدودیت زمان یک طرفه برگزارشد. جلسات بعدی را در فضای صمیمانه برگزار خواهیم کرد.

به گفتمان وفاق درون کابینه نیاز داریم

وی ادامه داد: برداشت من این است که دولت چهاردهم دو رسالت بزرگ دارد و اگر بتواند در این مسیر گام‌های جدی بردارد به توفیق نزدیک شده است، رسالت اول گفتمان وفاق در دولت است. وزارت فرهنگ در این مساله می‌تواند نقش پیشران داشته باشد.

به گفته صالحی گفتمان وفاق سه ضلع دارد، ابَر مساله‌های ما فرابخشی اند، ناترازی انرژی، محیط زیست و ... لذا به گفتمان وفاق درون کابینه نیاز داریم. ضلع دوم، وفاق دولت و حاکمیت است. و بخش اصلی، گفتمان دولت و ملت است، وزارت فرهنگ به این علت که با نخبگان همکاری دارد، می‌تواند ملات را طوری بریزد که منجر به وفاق دولت و ملت شود.

لزوم مشارکت فراگیر اصحاب فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ با تاکید بر لزوم تقویت و تجدید نظر در پاره‌ای از تصمیم‌ها گفت: اصحاب فرهنگ و رسانه اگر در این حوزه مشارکت کنند، فعالیت آنها بیشتر می‌شود. منظور مشارکت انتخابی نیست، بلکه مشارکت فراگیر است.

صالحی با بیان اینکه سهم فرهنگ و هنر و رسانه ۴۵ صدم درصد بودجه و با احتساب دین ۶۰ صدم درصد بودجه بوده است، گفت: این درصد خیلی کم است. سرانه بودجه ما در ایران ۱۶ دلار و در آمریکا ۱۸۰ دلار و در اسرائیل بیش از ۷۰۰ دلار است.

دولت‌ها مسئول بودجه فرهنگ هستند

به گفته وزیر فرهنگ، دولت‌ها مسئول بودجه فرهنگ هستند و اینکه وزارت فرهنگ این سهم را دارد، انجام اقدامات را دشوار می‌کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به منزلت اصحاب فرهنگ و هنر، گفت: اگر می‌خواهیم اینها در فضای دولت- ملت عملیاتی انجام دهند و فعال باشند، باید کاری کنیم که احساس تحقیر و تنگنایی نکنند. آنها قدیس نیستند و ممکن است اشتباه کنند، اما باید طوری با آنها رفتار شود که منزلتشان حفظ شود.

نقش ایرانیان خارج از کشور را نباید نادیده بگیریم

صالحی با بیان اینکه رسالت دولت چهاردهم زمانی محقق می‌شود که کل دولت، رئیس جمهور و همه مسئولان برای آن تلاش کنند، افزود: یکی از اقدامات مقابله با توطئه و مسیری است که برای ایران در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه ایران را در جهان به شعر، مینیاتور و هنرهای دیگر می‌شناسند، ادامه داد: سند چشم‌انداز نظام کشور نشان داد که در بسیاری از مسائل فرهنگی در منطقه، اول هستیم. حوزه زنان در فرهنگ و هنر جایگاه خاصی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: نقش ایرانیان خارج از کشور را نباید نادیده بگیریم آنها می‌توانند به ایران در مسیر خروج از انزوا کمک کنند.

در این آیین علاوه بر محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، احمد مسجدجامعی، محمدحسین صفار هرندی، سیدمحمد حسینی، علی جنتی وزرای اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای و جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیز حضور داشتند.
همچنین سیدمصطفی محقق داماد، سید مصطفی میرسلیم، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، شبیر فیروزیان معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، حجت الاسلام کمال خداداه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امیر تاجیک خواننده، داریوش ارجمند بازیگر پیشکوست، جهانگیر الماسی، ایرج راد، علی نصیریان، هوشنگ توکلی و جمع کثیری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه نیز از دیگر حاضران این مراسم بودند.

سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ توانست با ۲۷۲ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.
مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم و مدیر مسئولی روزنامه اطلاعات از جمله کارنامه مدیریتی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.