شهرستان کلیبر با تعدد و تنوع مزیت‌ها و ظرفیت‌های بکر گردشگری در فاصله ۲۱۰ کیلومتری تبریز، به دلیل آب و هوای معتدل کوهستانی، جنگل‌ها و مراتع ارسباران و همچنین وجود آثار و ابنیه‌ تاریخی مثل قلعه بابک یکی از مناطق بسیار مهم برای توسعه گردشگری است.

بهشت گمشده آذربایجان شرقی در طلب توسعه

هر چند در سال‌های اخیر موضوع اطلاع‌رسانی و معرفی مزیت‌های گردشگری آذربایجان شرقی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است، اما تاکنون نسبت به معرفی ظرفیت‌های بسیار بدیع و بکر شهرستان کلیبر که به لحاظ تاریخی، باستان‌شناسی و مراکز دیدنی جزو مناطق نادر کشور به شمار می‌رود، آن گونه که باید اقدام‌های شایسته به انجام نرسیده است. اما این تنها غصه کلیبر در راستای توسعه گردشگری و جذب گردشگر نیست بلکه مواردی نظیر عدم تخصیص اعتبارات لازم برای این منطقه سبب شده گردشگران با مسائلی نظیر جاده‌های خاکی و بدون آسفالت مواجه شوند. 

۶۰۰ کیلومتر راه روستایی بدون آسفالت 
فرماندار شهرستان کلیبر نیز با تأکید بر اینکه توسعه صنعت گردشگری این منطقه باید در اولویت دستگاه‌های استانی و ملی قرار بگیرد، با انتقاد از توزیع اعتبارات برحسب جمعیت شهرستان‌ها، خاطرنشان می‌کند: با توجه به گردش‌پذیر بودن و پراکندگی جمعیت روستایی در کلیبر، این امر موجب عدم کفایت اعتبارات در شهرستان می‌شود.حسین بهادری با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعت گردشگری مربوط به تأمین زیرساخت‌های لازم از جمله راه‌های دسترسی بوده و اینکه وضعیت شهرستان در این زمینه غیرقابل قبول است، می‌افزاید: در این شهرستان حدود ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی وجود دارد که حتی یک‌ سوم آن‌ها هنوز آسفالت نشده و از این نظر جزو شهرستان‌های محروم هستیم.
وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که بیشتر مزیت‌ها، مراکز دیدنی و گردشگری کلیبر در همین مناطق روستایی مستقر است و گردشگران برای حضور در آن‌ها با انواع مشکلات دسترسی مواجه می‌شوند. وی بودجه پروژه‌های عمرانی شهرستان کلیبر را بسیار ناکافی دانسته و اظهار می‌کند: چهاربانده کردن جاده کلیبر- اهر از جمله پروژه‌های بسیار مهم و ضروری منطقه بوده که سال‌هاست به دلیل عدم تأمین اعتبارات پیشرفت چندانی نداشته است. 

نیازمند تخصیص اعتبار است
فرماندار کلیبر ضمن انتقاد از عدم تأمین هزینه پروژه‌های عمرانی، یادآور می‌شود: متأسفانه قسمت اعظم اعتبارات صرف پرداخت مطالبات و بدهی به پیمانکاران می‌شود. وی یکی از بهترین فرصت‌های مطلوب گردشگری کلیبر را مربوط به برگزاری انواع جشنواره‌ها با حضور رسانه‌های گروهی عنوان و اظهار می‌کند: اما متأسفانه اعتبارات لازم و کافی در این خصوص وجود ندارد و همه ساله در برگزاری این جشنواره‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم و منابع مالی برای برگزاری جشنواره‌های کلیبر را به طور معمول از روش‌های مختلف تأمین می‌کنیم.

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های کلیبر
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کلیبر نیز با اشاره به مزیت‌های طبیعی صنعت گردشگری این منطقه، جنگل‌های ارسباران را ظرفیتی بی‌نظیر در راستای توسعه گردشگری منطقه بیان می‌کند که باید از این ظرفیت در راستای توسعه اقتصادی منطقه استفاده کرد.
اباذر عباسپور بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود شهرستان در راستای توسعه گردشگری تأکید کرده و می‌افزاید: مسیر گردشگری شمال آذربایجان شرقی به مرکزیت کلیبر از مهم‌ترین مسیرهای گردشگری و سرمایه‌گذاری استان به شمار می‌رود که نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی است.
وی توجه به زیرساخت‌های گردشگری کلیبر را یکی از اولویت‌های اصلی و مهم مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برشمرده و ادامه می‌دهد: امسال با صدور مجوز ایجاد دو پروژه و صدور موافقت اصولی برای سه پروژه در کلیبر موافقت شده که مجموع حجم سرمایه‌گذاری این پروژه‌های تأسیساتی گردشگری رقمی افزون بر هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال خواهد بود. 

توسعه زیرساخت‌ها برای جذب گردشگر 
عباسپور تأثیر توسعه زیرساخت‌های گردشگری در جذب بیشتر گردشگران را مهم خوانده و می‌افزاید: افزایش ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و بهبود امکانات رفاهی سبب خواهد شد گردشگران بتوانند از طبیعت بکر و زیبای این منطقه بهره‌مند شوند و تجربه‌ای به یادماندنی را در جنگل‌های ارسباران داشته باشند که باید این امکانات حجم بیشتری را به خود اختصاص دهد.
وی کلیبر را یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری آذربایجان شرقی برشمرده و با اشاره به مزیت‌های بکر و تاریخی این منطقه، توسعه زیرساخت‌ها را ضروری دانسته و ادامه می‌دهد: این منطقه در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران از داخل استان و سایر استان‌ها و حتی کشورهای خارجی است که با توجه به این موضوع باید امکانات و تجهیزات لازم برای استقبال از آن‌ها ایجاد شود.
 رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کلیبر با اشاره به اهمیت توسعه صنعت گردشگری در رشد همه‌جانبه فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی و رفاهی کلیبر، تصریح می‌کند: رشد و توسعه در صنعت گردشگری کلیبر نه تنها به ارتقای سطح رفاه و اشتغال در این شهرستان کمک می‌کند، بلکه با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، زمینه افزایش درآمد و رونق اقتصادی این شهرستان و طبیعتاً استان را فراهم خواهد کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.