۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 1007254

کشیدن روزانه حتی یک نخ سیگار پیش از بارداری به نتایج خطرآفرینی با تولد نوزاد مرتبط است، حتی اگر مادر در دوران بارداری سیگار کشیدن را ترک کرده باشد.

خطر مرگ برای نوزادانی که مادر سیگاری دارند

بر اساس تحقیقات جدید با مشارکت ۱۲ میلیون خانواده، سیگار کشیدن حتی یک یا دو نخ سیگار در روز پیش از بارداری یا در دوران بارداری می‌تواند منجر به مشکلات جدی مربوط به سلامتی نوزادان شود.

در سراسر جهان، حدود ۱.۷ درصد از زنان باردار سیگار می‌کشند، اگرچه این میزان در اروپا بسیار بیشتر و برابر با ۸.۱ درصد و در آمریکا ۵.۹ درصد است.

سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند بر سلامتی نوزاد تأثیر منفی بگذارد و خطر تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد، محدودیت رشد نوزاد و مرگ و میر را افزایش دهد.

در این مطالعه، متخصصان رابطه بین سیگار کشیدن و عوارض بیشتر آن بر سلامتی نوزادان مانند نیاز به اکسیژن بلافاصله پس از تولد، بستری شدن در بخش مراقبت ویژه نوزادان (NICU) با اکسیژن، مشکوک بودن به ابتلا به عفونت خون، تشنج و یا اختلال عصبی را تجزیه و تحلیل کردند.

به‌طور کلی، حدود ۹.۵ درصد از نوزادان این مشکلات را تجربه کردند اما متخصصان دریافتند که اگر مادر این نوزادان پیش از بارداری سیگار کشیده باشد، ۲۷ درصد احتمال ابتلا به چندین موردی از این عوارض بیشتر خواهد شد و در صورت سیگار کشیدن به هر میزان و در هر مرحله از بارداری این احتمال تا ۳۱ درصد افزایش می‌یابد.

سیگار کشیدن پیش از بارداری

در حالی که متخصصان مدت‌هاست که در مورد عوارض سیگار کشیدن به مقدار کم در دوران بارداری قلمفرسایی می‌کنند، مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی سیگار کشیدن سبک در ماه‌های پیش از بارداری می‌تواند خطرآفرین باشد.

«کیتلین نوتلی» - مدیر تحقیقات اعتیاد در دانشگاه آنگلیای شرقی انگلیس - گفت: هر گونه سیگار کشیدن در دوران بارداری بر روی نوزادان تأثیر می‌گذارد.

این تجزیه و تحلیل شامل حدود ۱۲.۲ میلیون مادر و نوزاد در ایالات متحده بود و نشان داد که خطرات سلامتی فارغ از سایر عوامل مانند سن، قومیت و وزن ادامه خواهد داشت. زنان مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت در این مطالعه قرار نگرفتند.

از مجموع مادران در این مطالعه، ۹.۳ درصد پیش از بارداری سیگار کشیدند، در حالی که ۷ درصد در سه ماهه اول، ۶ درصد در سه ماهه دوم و ۵.۷ درصد در سه ماهه سوم سیگار کشیدند.

کاهش کافی نیست، ترک کامل سیگار لازم است

به گزارش یورونیوز، نتایج این مطالعه نشان داد که پیامدهای سیگار کشیدن روی نوزادانی که مادرانشان در اواخر بارداری سیگار می‌کشیدند بدتر بود اما زنانی که در دوران بارداری سیگار را ترک کردند، در مقایسه با افرادی که اصلاً سیگار نمی‌کشیدند، همچنان در معرض خطر بیشتری برای نوزادان خود بودند.

این خطرات برای افراد سیگاری پر مصرف بیشتر بود. این مطالعه نشان داد فرزندان زنانی که روزانه ۲۰ نخ یا بیشتر سیگار می‌کشیدند، ۲۹ درصد بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شدند.

با این حال، افرادی که روزانه فقط یک یا دو نخ سیگار می‌کشیدند، ۱۳ درصد بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.

این محقق با تأکید بر لزوم «ترک کامل» سیگار برای محافظت از سلامت نوزاد گفت: کاملاً واضح است که کاهش مصرف سیگار به ویژه در دوران بارداری کافی نیست.

روش های ترک سیگار در بارداری

ممکن است ترک سیگار برای زنان باردار سخت‌تر باشد زیرا متابولیسم نیکوتین در دوران بارداری سرعت می‌گیرد، به این معنی که بدن آن را سریع‌تر جذب می‌کند.

از نظر دکتر نوتلی، زنان بارداری که سعی در ترک سیگار دارند، می‌توانند درمان‌های جایگزین مانند آدامس نیکوتین را امتحان کنند و اگر با این وجود باز هم می‌خواهند به سیگار روی آورند، دز بالاتری از این آدامس‌ها را انتخاب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به جای سیگارهای سنتی از سیگارهای الکترونیک استفاده کنند که ممکن است حاوی نیکوتین باشند اما تنباکو ندارند.

نوتلی گفت: این رویکرد تنها برای به کاهش رساندن آسیب ‌است و برای حمایت از زنان، ترک کامل سیگار توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.