آخرین تحولات لبنان

کتاب چاپ سربی «سه سال در دربار ایران»، از جمله آثار زبان فرانسه بخش نفایس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با قدمتی ۱۲۴ساله است که تاریخ دربار ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار را، روایت می‌کند.

روایت تاریخ عصر ناصری در کتاب نفیس ۱۲۴ساله کتابخانه رضوی

محمدرضا تازیکی، کارشناس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در معرفی کتاب سه سال در دربار ایران، بیان کرد: این کتاب تألیف دکتر ژوانس فوریه، پزشک فرانسوی ناصرالدین‌شاه قاجار (۱۸۹۵- ۱۸۴۲ میلادی) است که نسخه چاپ سربی آن در سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر پاریس، منتشر شده است.
وی ادامه داد: این اثر نفیس دربردارنده خاطرات و مشاهدات «فوریه» از دربار ناصرالدین‌شاه و ایران از سال ۱۳۰۶ قمری تا بازگشت وی از ایران به کشور خود (فرانسه) در سال ۱۳۰۹ قمری، به همراه تصاویر تاریخی است و یکی از بهترین منابع درباره اوضاع ایران در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار، محسوب می‌شود.
تازیکی خاطرنشان کرد: همچنین این کتاب از جمله کتاب‌هایی است که در عهد قاجار و تقریباً هم‌زمان با سومین سفر ناصرالدین‌شاه به اروپا نوشته شده و نویسنده به توصیف دربار و شهرهای مختلف ایران در آن پرداخته است، که علاوه بر اینکه حالت سفرنامه دارد، به‌خوبی روایتگر وقایع دربار ایران در آن زمان، است.


 کتابی با عکس‌های تاریخی
 این کارشناس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: بعضی از اطلاعات ذکر شده در اثر، با وجود سعی و تلاش بسیاری که نویسنده آن در جمع‌آوری مطالب صحیح به خرج داده، به‌دور از اشتباه نیست.
تازیکی ادامه داد: بااین‌وجود، این کتاب علاوه بر شرح خاطرات سفر یک اروپایی به ایران، از نظر توصیف مکان‌های تاریخی و بیان موقعیت‌های جغرافیایی مناطق که با عکس‌های تاریخی نیز همراه شده و همچنین شرح و بسط مسائل اجتماعی در آن زمان، ارزش مطالعه و بررسی دارد.
وی با اشاره به اینکه دیدن وضعیت اسف‌بار مردم ایران در آن زمان، دکتر فوریه را در این اثر به تأسف واداشته است، بیان کرد: در این کتاب به وطن‌فروشی دولتمردان و سرکیسه‌کردن رعیت توسط رجال دربار ناصری نیز اشاره شده است.
کارشناس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: همچنین نویسنده در این اثر، عامل عقب‌ماندگی مردم ایران در دوره ناصری را فساد در دربار، فروش امتیازات و حراج مقام و منصب در قبال دریافت پول‌های هنگفت و نداشتن لیاقت افراد ذکر کرده است. لازم به ذکر است، افزون بر ۲۲ هزار و ۱۰۰ نسخه کتاب چاپ سربی در مخزن چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که ۲ هزار نسخه آن به زبان‌های مختلف خارجی از جمله فرانسوی است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.