پیشنهاد سردبیر

یک شاعر برجسته کشور گفت: شعر آیینی، گستردگی موضوعی متنوعی پیدا کرده و در دوره درخشانی، قرار گرفته است و شعر رضوی نیز امیدبخش تر از امروز خواهدبود.

آینده شعر رضوی درخشان است

محمدمهدی سیار با بیان اینکه 25 سال سابقه فعالیت در شعر آیینی دارد، در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: از ابتدای سرایش شعر فارسی، شعر یکی از مهمترین ابزارهای ابراز دینداری و معنویت نزد ایرانیان بوده و شاعران و حکمای بزرگ کشور، شعر را به نوعی امتداد وحی و انعکاس قرآن می‌دانستند. از این‌رو، در باب توحید، عرفان و نعت پیامبر (ص) و همچنین اخلاق و دینداری، شاهکارهای ادبی در زبان فارسی خلق شده است.
وی افزود: در سال‌های اخیر، شعر شیعی به‌عنوان شاخه خاص شعر آیینی، از نظر کثرت و کیفیت فنی و ادبی به اوج خود نزدیک شده است. یعنی باوجود آنکه شاعران شعر شیعی؛ از فردوسی و کسایی تا ناصرخسرو، شاهکارهایی خلق کردند، اما امروزه شعر آیینی به واسطه اتفاقات اجتماعی، هنری و فرهنگی که در ایران رخ می‌دهد، رونق گرفته است.
سیار با تأکید بر اینکه شعر آیینی امروز با اقتضائات جهان نو و نگاه مدرن به ادبیات نیز خود را همراه کرده است، گفت: امروزه جوانان بااستعداد و خوش سخنی را می‌بینم که شعر آیینی می‌سرایند. 
وی ادامه داد: همچنین شاهد رشد شعر انتظار، شعر برای صاحب‌الأمر (عج) و شعر رضوی در چند دهه اخیر هستیم. درحقیقت، باوجود آنکه از گذشته شاعران برای امام رضا (ع) شعر می‌سرودند، اما شیرینی و لطافتی که امروزه شعر رضوی پیدا کرده، نوید یک آینده بسیار درخشان‌تری را به ما می‌دهد.
 

لزوم ارتقای جایگاه شاعران در حرم رضوی

این شاعر برجسته با اشاره به مداحی و موسیقی آیینی که اصل آن شعر است تا برگزاری محافل شعرخوانی و استفاده از شعر در منابر و مجالس مذهبی، گفت: شعر، ستون خیمه تمام اجتماعات و فرهنگ‌سازی‌های مذهبی ما است.
وی تصریح کرد: به‌عبارتی، اگر شعر را حذف کنیم، کل ساختار اجتماعات و آیین‌های مذهبی ما از هم می‌پاشد، بنابراین به نوعی از نظر فرمی و شکلی، شعر ستون این خیمه محسوب می‌شود و تمامی هنرها نیز گِرد آن جمع می‌شود. 
سیار گفت: با توجه به شخصیت حضرت رضا(ع) که ادیب و شاعرپرور بودند و نگاه ویژه‌ای نیز به شاعران و اهل ادبیات داشتند چنان‌که ما سابقه عنایت ایشان به شاعران به‌طور ویژه، «دعبل» را در تاریخ خواندیم، جا دارد آستان قدس رضوی در کنار استفاده از شعر به‌صورت مداحی، سرود، کتیبه‌نگاری و...، شاعران را نیز ارج نهاده تا جایی‌که آنان جایگاهی در این آستان مقدس داشته باشند. 
وی ادامه داد: در حال حاضر، چند سالی است توجه به این موضوع در آستان قدس رضوی ارتقا و گسترش پیدا کرده و حتی رواقی به نام «دعبل» در حرم مطهر نام‌گذاری شده است. این روند باید همچنان ادامه یابد. 
 

ضرورت شناسایی استعدادهای شعری کشور

این شاعر باسابقه کشور با اشاره به اینکه شعر آیینی با سطحی‌زدگی و به نوعی مخاطب‌محوری بیش از حد، دچار آسیب‌ها و آفت‌هایی می‌شود، گفت: دراین‌میان، به‌دلیل وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع) و سپس از آنجایی‌که خراسان مهد شعر فارسی است، نباید شعر ضعیف در حرم مطهر و برنامه‌های آستان قدس رضوی دیده و شنیده شود. به عبارتی، باید دقت بیشتری در استفاده از شعر در این برنامه‌ها همچون کتیبه‌آرایی در حرم مطهر شود.
وی اضافه کرد: شاهد هستیم که شاعران اهل فن و دقت، طرف مشورت و همکاری با آستان قدس رضوی از جمله مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، قرار می‌گیرند.
سیار بیان کرد: همچنین در حال حاضر، شاهد رفت و آمد شاعران کشور به مشهد هستیم، اما مجموعه آستان قدس رضوی باید نقش ملی بیشتری در شناسایی و پرورش استعدادهای شعری ایفا کند. به بیانی دیگر، این مجموعه باید بسیار هدفمندتر و آینده‌نگرتر در این حوزه فعالیت کند. 
وی ادامه داد: به‌طور مثال، شاعرانی را تحت بورس ادبی قرار دهد تا با حمایت آستان قدس رضوی، کل زندگی خود را در حوزه شعر آیینی، وقف کنند.
 

فعالیت‌های قابل تقدیر انجمن ادبی رضوی

این شاعر مطرح کشور، درباره سابقه بیش از سه دهه فعالیت انجمن ادبی رضوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی نیز گفت: وصف این انجمن را شنیده‌ام و می‌دانم که یکی از محافل شاعرپرور کشور است و در آن، با دقت محتوایی و همچنین آگاهی‌های فرمی خوبی، شعرها نقد و بررسی می‌شود. 
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید انجمن‌ها، چشمه جوشان ادبیات هستند و آنجاست که ذوق و سلیقه شاعران صیقل می‌خورد و به آثار حرفه‌ای که قابلیت رسانه‌ای و عمومی‌شدن دارند، تبدیل می‌شود. بنابراین، باید قدردان انجمن ادبی رضوی بود که به قوام رسیده و چنین سابقه فعالیتی دارد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.