سفر کی‎یر استارمر نخست وزیر بریتانیا به آلمان و سپس فرانسه با هدف بازنشانی روابط اروپایی می باشد. سفری که ایجاد پیمان های امنیتی-دفاعی با برلین و پاریس در دستور کار دولت جدید انگلیس است.

بازگشت لندن به دوران پیش از برگزیت / سفر نخست وزیر بریتانیا به آلمان و سپس فرانسه

کی‌یر استارمر نخست وزیر جدید بریتانیا با هدف شروع فصل جدید روابط مذاکراتی را به آلمان سفر کرده است. سفری که در دیدار با اولاف شولتز صدراعظم آلمان مذاکراتی درباره امنیت، فناوری هایی همچون فناوری های دیجیتال و مهاجران انجام شد. طبق گفته شخص استارمر "عبور از شرایط بحرانی ناشی از برگزیت و بازسازی روابط سازنده با اعضای اتحادیه اروپا" هدف اولیه این مذاکرات می باشد ؛ همچنین تاکید کرده که این سفر یک فرصت ویژه برای بازسازی روابط با اروپا است.

نخست وزیر انگلیس سپس به فرانسه سفر می کند و با شخص امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور دیدار می کند. دیدار هایی که با اهداف مذکور صورت می گیرد، در اصل برای بازگشت به دوران پیش برگزیت می باشد ؛ دورانی که حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا منجر به ثبات همکاری های بین اعضای این اتحادیه شده بود. چرا که حضور انگلیس به عنوان یک قدرت مهم بین المللی امتیازاتی را در عرصه های تجاری-صنعتی برای قاره سبز دارا بود.

مشکلات اقتصادی عامل تحرک حزب کارگر انگلیس

یکی از عواملی که باعث شده حزب کارگر انگلیس بر ایجاد رابطه پایاپای با سایر اعضای اتحادیه اروپا تاکید کند مشکلات اقتصادی ای می باشد که در حوزه های مختلف همچون گردشگری، فرهنگی و اجتماعی و ... گریبان جامعه انگلستان را گرفته است. مشکلاتی که گرچه با شروع جنگ اوکراین در سال 2020 تشدید شد اما عوامل مهم تری مثل روی کارآمدن نخست وزیران جدید تاثیراتی به مراتب بیشتری بر این وضعیت گذاشتند.

احساس ناامنی با شروع جنگ اوکراین

پس از تهاجم گسترده روسیه در فوریه 2022 میلادی به اوکراین، کشور های اروپایی به ویژه غرب اروپا احساس ناامنی فزاینده ای را تجربه کردند. ناامنی که می تواند تمامیت ارضی سایر کشور های این قاره را به راحت شکل ممکن دستخوش تحولات کند ؛ حداقل این وضعیت، تغییر شکل و خطوط مرز ها می باشد. جدای از این، امکان تسری جنگ به نقاط دیگر اروپا با استفاده از فرآیند های دیگر که می تواند امنیت کشور های مهم فرانسه، انگلیس و آلمان با خطرات جدی روبرو کند، لندن را به چنین تکاپویی انداخته است.

امضای توافق نامه دفاعی-امنیتی بین انگلیس و آلمان یکی از همان تکاپو هایی می باشد که نخست وزیر جدید انگلیس با جدیت آن را پیگیری می کند. کی‌یر استارمر همچنین این نوع توافق نامه دفاعی-امنیتی با فرانسه را در دستور کار خود دارد. توافقاتی که ایده تشکیل ارتش مستقل اروپایی از سوی فرانسوی ها در سال 2018 را به اذهان متبادر می کند. ارتشی که اسما و عملا از حمایت مادی-معنوی ایالات متحده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بی نیاز باشد.

باید توجه داشت، این توافقات امنیتی-دفاعی که بریتانیا در برنامه های کوتاه مدت خود دنبال می کند، در واقع قصد نمایش خودش به عنوان یک بازیگر مطرح جهانی فراتر از اتحادیه اروپا را دارد. بازیگری که همیشه و همه جا سعی کرده خود را نه به عنوان یک عضو اروپایی قدرتمند بلکه یک قدرت هم سطح ایالات متحده آمریکا نشان دهد. قدرتی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد حق وتو دارد و همچنین حضور چشمگیری در جنگ های 20 ساله اخیر منطقه غرب آسیا داشته و دارد. به همین دلیل چنین اقداماتی از سوی لندن چندان تعجب برانگیز نیست.

خبرنگار: حمید اسدی

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.