۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 1010394

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سهم مهارت آموزی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ به ۳۹.۷ درصد رسیده که امسال با برنامه ریزی در پایه دهم به ۴۵ درصد می‌رسد تا بتوانیم تا پایان برنامه هفتم به سهم ۵۰ درصدی برسیم.

توزیع برگه‌های هدایت تحصیلی طی این هفته

محمدمهدی کاظمی معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه برآورد می‌شود شش میلیون و هفتصد هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه وجود دارد که از این تعداد بالغ بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در دوره اول متوسطه و سه میلیون و بیست هزار نفر در دوره دوم متوسطه تحصیل خواهند کرد.

به گفته کاظمی، جمعیت دانش آموزان دوره متوسطه ۱۰۰ هزار نفر در مجموع نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی در پاسخ به اینکه یکی از مشکلات و چالش‌های خانواده‌ها و دانش آموزان بحث انتخاب رشته و هدایت تحصیلی است که به دلایل مختلف از جمله تصحیح دیر برگه‌های امتحانی تا شهریور طول می‌کشد گفت: بحث هدایت تحصیلی یک فرآیند است و اقدامات متفاوتی و ابزارهای مختلفی هم برای شناسایی استعدادهای دانش آموزان وجود دارد اعم از این که موضوع هدایت تحصیلی، علاقه و استعداد و هم نیازهای کشور است. طی آزمون‌هایی در این راستا، علاقه مندی دانش آموزان و توانمندی دانش آموزان سنجیده می‌شود .

همچنین بخشی هم غیر از این وجود دارد که نظر مشاور، اولیا، معلم و نظر خود دانش آموزان اخذ می‌شود؛ بخشی هم براساس نمرات و عملکرد تحصیلی دانش آموزان است که نهایتا منجر می‌شود، یک برگه هدایت تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

کاظمی افزود: دانش آموزانی که در خردادماه نصاب قبولی را در امتحانات کسب کرده باشند، برگه هدایت تحصیلی نیمه تیر، در اختیارشان قرار می‌گیرد و دانش آموزان تقریبا از نیمه دوم تیر می‌توانستند ثبت نام خودشان را انجام دهند ولی اولویت بندی شده بود. اولویت الف و اولویت ب؛ دانش آموزان که اولویت الف را کسب کرده بودند، تا ششم مرداد می‌توانستند ثبت نام خودشان را در همان رشته‌ای که مورد علاقه شان بود ثبت نام کنند چه در شاخه نظری، چه در شاخه فنی – حرفه‌ای و یا کاردانش، براین اساس ثبت نام دانش آموزان انجام شد.

به گفته وی، تعدادی از دانش آموزان نصاب قبولی را کسب نکرده بودند، در آن عملکرد تحصیلی و شرایط ارتقا و گذر از پایه نهم به پایه دهم را نداشتند که این دانش آموزان باید در امتحانات شهریور شرکت می‌کردند.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای این که فرآیند طولانی نشود و دانش‌آموزان بتوانند نتایج امتحانات شان را دریافت کنند، با درخواست از شورای عالی آموزش و پرورش، امسال مصوب شد که ما امتحانات جبرانی را تا پایان مرداد انجام دهیم اظهار کرد: این مصوبه فرآیندش طی شد و نهایتا ما ابلاغ کردیم، برخی از استان‌ها تقریبا تا پایان مرداد کار را انجام و اوراق امتحانی را تصحیح و مجددا برگه هدایت تحصیلی را در شهریور تقدیم شان کردیم از جمله اصفهان و یکی از استان‌های آذربایجان؛ آزمون‌ها تمام شده و نهایتا طی همین روزها و تا پایان این هفته برگه هدایت تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد لذا دانش آموزان می‌توانند متناسب با برگه هدایت تحصیلی ثبت نامشان را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه امسال سعی شد همه فرآیندهای ثبت نام دانش آموزان، کلاس بندی و امتحانات یک ماه زودتر انجام شود گفت:  امسال نسبت به سال گذشته حدود بیست روز فرآیند ثبت نام‌مان نسبت به سال گذشته جلوتر است.

کاظمی ادامه داد: دیگر دانش آموزان مشکلی ندارند، آن دانش آموزان که برگه هدایت تحصیلی دراختیارشان نبود الان مراجعه کنند و برگه هدایت تحصیلی را دریافت کنند البته این تعداد حداکثر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد دانش آموزان هستند چراکه مابقی دانش آموزان مطابق عملکرد تحصیلی شان در خرداد برگه هدایت تحصیلی را دریافت کرده‌اند. برخی ازمدارس، مدارس خاص بودند و تابع آزمون که باید انجام می‌شد مثل مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی؛ این دانش آموزان هم تقریبا از مردادماه دیگر می‌توانستند ثبت نام شان در پایه دهم را در مدارسی که قبول شدند، داشته باشند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته یک تقاضای کاذب برای ورود به رشته تجربی وجود داشت و ما یک توزیع نامتوازنی را در دوره متوسطه دوم هم در شاخه نظری و هم شاخه فنی حرفه‌ای و شاخه کاردانش مهارتی در هنرستان‌ها شاهد بودیم عنوان کرد:
با برنامه ریزی صورت گرفته هدف گذاری کردیم که یک توزیع متوازن بین شاخه‌ای داشته باشیم و آن هدف گذاری که در برنامه ششم و هفتم پیش بینی شده که سهم آموزش‌های فنی حرفه‌ای روند ۵۰ درصدی داشته باشد که سهم رشته‌های مهارتی در دو – سه سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرده است و تقاضا در شاخه نظری هم در گذشته بیشتر برای رشته علوم تجربی بود که با برنامه ریزی و جلسات مشاوره‌ای الان رشته ریاضی فیزیک مورد استقبال قرارگرفته است. سهم رشته ریاضی فیزیک طی ۱۰ سال روند کاهشی داشت و حدود ۴ درصد است اما الان روند بیش از ۱۶ درصد و امسال به سهم ۱۸ تا ۱۹ درصد در رشته ریاضی فیزیک می‌رسیم.


به گفته کاظمی این در حالی است که استقبال از هنرستان‌ها به دلیل موضوع اشتغال، مهارت و بازار کار خیلی افزایش پیدا کرده است و خانواده‌ها و دانش آموزان به این نتیجه رسیدند که شاید مدرک دانشگاهی ملاک برای جذب افراد در بازار کار نیست بلکه مهارت‌هاست؛ از طرف دیگر نیاز بازار کار امروز اقتضا می‌کند که توجه بیشتری به رشته‌های مهارتی داشته باشیم.

 این مهارت‌ها، اعم از مهارت‌های شغلی،حرفه‌ای، ورزشی و ارتباطی هست که در دوره‌های مختلف متفاوت است. متناسب با اقتضا و سن دانش آموزان باید این برنامه ریزی صورت بگیرد و براساس هدفگذاری که انجام شد  در اردیبهشت آیین نامه‌ای در دولت هیئت وزیران تصویب شد که براساس آن هدف گذاری شد که تا پایان برنامه هفتم، چه میزان سهم مهارتی دانش آموزان باشد.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دوره متوسطه اول ۱۰ درصد برنامه درسی باید به سمت مهارت‌ها سوق پیدا کند و سازمان پژوهش متناسب با این موضوع باید برنامه ریزی کند.

کاظمی در خصوص کمبود فضای آموزشی گفت: در شاخه نظری مشکلی نداریم، به دلیل این که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد دانش آموزان در رشته نظری تحصیلی می‌کنند، قرار است در برنامه هفتم پیشرفت، سهم شاخه نظری به حدود ۵۰ درصد برسد و بالعکس در آموزش‌های فنی ـ حرفه‌ای و هنرستان‌ها این سهم افزایش پیدا کند طبیعتا باید فضای لازم را پیش بینی کنیم، هم فضاو هم امکانات دیگر از جمله نیروی انسانی و تجهیزات را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی صورت گرفته تا پایان برنامه هفتم باید حدود ۱۴۰۰ هنرستان ایجاد کنیم اظهار کرد: در دو سال گذشته بیش از ۲۱۳ هزار به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شده است اما لزوما توسعه کمی مدنظرمان نیست.
آموزش مهارتی، پرهزینه است و اصل این آموزش‌ها مبتنی بر مهارت‌هایی است که به دانش آموزان ارائه می‌شود و ما باید امکانات و تجهیزات لازم از جمله فضای کارگاهی و تجهیزات را داشته باشیم. برای مهر امسال حدود ۱۱۲۰ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده است که در اختیار هنرستان‌ها قرار خواهد گرفت. در طول دو سال گذشته حدود ۱۰ هزار نیروی انسانی برای هنرستان‌ها جذب شدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: امسال برای دوره متوسطه ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر نیرو جذب خواهیم کرد که بخشی از این‌ها در آزمون پذیرفته شدند و الان وارد دوره مهارت آموزی یک ساله شدند که از این تعداد حدود ۸۰۰۰ نفر هنرآموز و مربوط به هنرستان‌ها هستند.

کاظمی با تاکید بر اینکه در برنامه ریزی که انجام شد، سهم آموزش‌های هنرستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۴۰۳ به ۳۹.۷ درصد رسیده است که نزدیک به سهم ۴۰ درصدی است و امسال ان شاءالله با برنامه ریزی که صورت پذیرفته است، هدف گذاری کردیم که سهم دانش آموزان هنرستانی در پایه دهم به ۴۵ درصد برسد گفت: امید داریم بتوانیم تا پایان برنامه هفتم به این سهم ۵۰ درصدی برسیم که بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار دانش آموز خواهد بود و حدود ۵۰۰ هزار باید به جمعیت دانش‌آموزی ما اضافه شود تا این سهم را محقق کنیم.

وی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته ما در سال تحصیلی ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ حدود ۴۹۰ هزار دانش آموز هنرستانی خواهیم داشت که ظرفیت‌های لازم ایجاد شده است. برخی از رشته‌ها در برخی منطقه‌ها ممکن است وجود نداشته باشد البته آموزش‌های مهارتی به گونه‌ای است که هم مبتنی بر آمایش و بوم منطقه صورت می‌گیرد و هم به دلیل اینکه پرهزینه است ما امکان این را نداریم که در همه مناطق همه رشته‌ها را ایجاد کنیم، چون اگر همه رشته‌ها در همه مناطق اجرا شود طبیعتاً بازار کارش اشباع خواهد شد و لذا مبتنی بر آمایش و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌پذیرد ما رشته‌ها را متناسب با بوم و آمایش منطقه‌ای ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: در دو سال گذشته هنرستان‌های جوار را ایجاد کردیم و بیش از ۱۰۰ هنرستان جوار و وابسته در سراسر کشور ایجاد شد. در سال تحصیلی گذشته بیش از ۵۰ رشته‌ای که شاید برخی از مهارت‌ها و استانداردهای مهارتی‌اش منسوخ شده بود و نیاز بازار کار نبود حذف شدند.

کاظمی در خصوص میانگین نمرات امتحان نهایی که طبق برنامه هفتم  قرار است سالانه نیم نمره افزایش یابد گفت: پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی لزوماً کنکور نیست و از ۴۰ درصد شروع شد تا ۶۰ درصد تاثیر معدل که در کنکور ۱۴۰۳، ۵۰ درصد سوابق تحصیلی تاثیر قطعی دارد لذا ما تغییر در شیوه برگزاری امتحانات نهایی را داشتیم و امتحانات نهایی از خرداد ماه ۱۴۰۲ متفاوت با گذشته برگزار شد و بیشتر به سمت سطوح عمیق‌تر مفاهیم یادگیری رفت بنابراین سال گذشته با افت در میانگین نمرات مواجه بودیم که این طبیعی بود، چون تغییر سبک برگزاری امتحانات نهایی را داشتیم اما بر اساس پیش بینی که صورت گرفت هدف گذاری شده بود که میانگین نمرات امتحانات نهایی در ۱۴۰۳ نیم نمره افزایش پیدا کند ولی در برخی از رشته‌هایمان تا یک نمره اضافه شد.

وی ادامه داد: با اقداماتی که انجام شد ما امسال شاهد افزایش میانگین هشت دهم درصد نمره‌ای نسبت به سال گذشته بودیم.

کاظمی در خصوص کمبود معلم در سال تحصیلی جدید نیز گفت: با برنامه‌ریزی که صورت گرفت ما در دو سال گذشته جذب قابل توجهی را داشتیم هم در ورودی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی و همچنین از طریق آزمون استخدامی که ماده ۲۸ بود که از این عدد سال گذشته ۲۲۱۸۴ نفر در دوره متوسطه جذب شدند و امسال هم ۲۴۸۸۹ نفر در دوره متوسطه برای کسری نیروی انسانی جذب شدند.

از طرفی دیگر خروجی دانشگاه فرهنگیان که حدود ۲۰ هزار نفر است و هر ساله  حداقل ۲۰ هزار نفر به جمعیت معلمان ما اضافه می‌شود. از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان کمک می‌کنند که ما مشکلی در بحث نیروی انسانی نداشته باشیم. موضوع نیروی انسانی در حال مدیریت است چرا که بخشی هم از طریق اضافه تدریس و یا حق التدریس نیروهای موظف تامین خواهد شد و در صورتی که ما در منطقه‌ای کمبود نیروی انسانی داشته باشیم از همکاران بازنشسته آموزش و پرورش استفاده خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه امسال آزمون جدید استخدامی داریم یا خیر گفت: برای ۱۴۰۳ هم طبیعتاً ما، چون هر ساله یک تعدادی نیروی خروجی در آموزش و پرورش داریم که همکارانمان به کسوت بازنشستگی نائل می‌آیند طبیعتاً باید نیروی انسانی جذب شود که برخی از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخشی هم از طریق استخدام انجام خواهد شد. 

وی ادامه داد: ایده آل‌ترین شیوه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش طبیعتاً از مسیر دانشگاه فرهنگیان است قانون برنامه هفتم هم طی یکی از مواد اشاره شده که آموزش و پرورش مسیر اصلی جذب نیروی انسانی‌اش از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد. افزایش سهمیه ورودی دانشگاه فرهنگیان مد نظر است که با زیرساخت‌هایی که برای فضا باید پیش بینی شود این دارد صورت می‌گیرد که ما جذب بیشتری را از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم.

در شورای عالی انقلاب فرهنگی که شیوه‌های جذب را متفاوت کرده‌اند که گزینش نیروی انسانی بهتری را داشته باشند. همچنین تصویب شده که از بین نخبگان آموزش و پرورش و نخبگان قرآنی و علمی و ورزشی بتوانیم جذب داشته باشیم که این هم یکی از شیوه‌های پذیرش دانشگاه فرهنگیان است. بخش عمده ظرفیت ما البته از طریق کنکور سراسری بوده که استقبال خوبی هم امسال در کنکور ۱۴۰۳ نسبت به دانشگاه فرهنگیان شد و تقریباً فکر می‌کنم تمام ظرفیت‌هایی که پیش بینی شده، چون دو تا سه برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت شدند و نفرات برتر طبق نتایجی که از هفته گذشته اعلام شده در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده‌اند. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.