۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
کد خبر: 1010501

شکست رسانه ای زمینه ساز خروج آمریکا از عراق

محمدپارسا نجفی؛ کارشناس مسائل بین الملل

فشار بر شبکه عرب‌زبان «الحره» در عراق نشان می دهد که اکنون تشت رسوایی غرب از بام افتاده و بهترین فرصت است تا محور مقاومت در ابعاد رسانه پیشتاز باشد.

پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 ، شبکه عرب‌زبان «الحره» تحت حمایت و با تامین مالی دولت آمریکا با هدف ترمیم چهره اشغالگران در عراق تاسیس شد، این شبکه در ماه های اخیر با کاهش چشمگیر مخاطب و ناکامی در جذب و جلب مخاطبان خود، ۱۶۰ کارمندش را تعدیل کرد و در آستانه تعطیلی قرار گرفت. آمریکایی ها معمولأ برای اشغال کشورها و منابع سرزمین ها از سه قدرت در عرصه های  سخت (نظامی)، نیمه سخت (تحریم های اقتصادی) و نرم (دیپلماسی عمومی) استفاده می کنند که دیپلماسی عمومی بعنوان یکی از ارکان مهم برای فریب افکار عمومی در راستای دخالت در امور کشور هدف محسوب می شود و مهمترین ابزار آن نیز عملیات رسانه ای است.

در واقع ایجاد تصویر برساخته و القای آن بر افکار عمومی از طریق رسانه بخشی از دیپلماسی ایالات متحده آمریکا است که برای کشورهای مهم از جمله ایران و عراق استفاده می شود. طی دو دهه اخیر در عراق شبکه آمریکایی الحره، که بصورت مستقیم زیر نظر سازمان سی آی ای بود عملیات فریب مردم عراق را به سود آمریکا اجرا می کرد. این بخشی از قدرت نرم در قالب دیپلماسی عمومی است که می تواند شرایط جامعه مورد هدف را به نحو مطلوب و دلخواه تغییر دهد.

بر این اساس آمریکا توانست در یک دهه اخیر از جمله در سال 1398از طریق رسانه های تصویری و شبکه های مجازی به ویژه فیسبوک در بین مردم عراق به خصوص جوانان این کشور بحران سازی کند و شبکه سازی برای آشوب را شکل دهد. همین امر باعث سقوط دولت عادل عبدالمهدی در این کشور شد و طی آن آسیب های زیادی به جامعه عراق و محور مقاومت وارد شد. آمریکایی ها از طریق شبکه های تلویزیونی، خبرگزاری ها و فضای مجازی از جمله فیس بوک و توئیتر توانستند به نحو مطلوب علیه محور مقاومت، فرهنگ، تمدن و تاریخ منافع نامشروع خود را درعراق پیاده سازی کنند. علاوه بر این اشغالگران از رسانه های تصویری و مجازی توأمان برای حمله علیه مرجعیت عالی حوزه علمیه نجف و شخص حضرت آیت الله العظمی سیستانی، حفظه الله، همچنین شعائر اسلامی و عاشورا و اربعین استفاده کردند. در نهایت تلاش کردند تا با استفاده از قدرت نرم این دروغ را در فکر مردم عراق القا کنند که محور مقاومت در منطقه دوست شما نیسست بلکه باعث خسارت های شدید به شمادر عراق خواهد شد یا اینکه محور مقاومت را به دروغ نیروی نیابتی ایران معرفی کردند.  همین امر باعث شد بسیاری از جوانان ناآگاه عراقی در سال های قبل در میدان التحریر بغداد بر علیه همسایه شرقی خود شعار دهند و برنامه تفرقه و گسست در جامعه اسلامی دنبال شود.

اما پرسشی که در اینجا مطرح می باشد این است که؛ چرا در طی سال های اخیر شبکه های وابسته به غرب به چنین سرنوشتی دچار شده اند؟

نخست به تغییر جو عمومی جهان اسلام بعد از عملیات طوفان الاقصی و مشخص شدن اهمیت محور مقاومت بازمی گردد. دیگر حنای آمریکا رنگی ندارد.

علاوه بر اینکه امریکا به خاطر هزینه های جنگ های غزه و اوکراین و نیز مشکلات اقتصادی داخلی با فشارهای بسیاری مواجه است که امکان هزینه کردن در سایر موارد را برای واشنگتن محدود کرده است. تا به امروز تمام مخارج جنگ در غزه توسط غرب به ویژه آمریکا پرداخت شده است. پس عجیب نیست که واشنگتن مجبور باشد برخی از برنامه های دیگر مانند تلویزیون هایی که علیه ایران و عراق ایجاد کرده بود رها کند.

چه خوب است که محور مقاومت علاوه بر ابعاد نظامی و راهبردی در صحنه قدرت نرم به خصوص اطلاع رسانی و تبلیغاتی فعالیت خود را گسترش دهد و همزمان در دو محور کار کند؛ اول آگاهی بخشی درباره اهمیت و اهداف محور مقاومت و دوم روشنگری و افشاء ماهیت وارونه نمایی و دروغ سازی های دیپلماسی غرب. اکنون که تشت رسوایی غرب از بام افتاده بهترین فرصت است تا محور مقاومت در ابعاد رسانه پیشتاز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.