پیشنهاد سردبیر

براساس آمارنامه‌ واردات تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲، میزان ارزبری تجهیزات پزشکی وارداتی بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار بوده است و استنت دارویی رتبه اول ارزبری واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

تجهیزات قلبی، عروقی رتبه اول ارزبری واردات است

سالانه بیش از ۵۰۵ هزار قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور از مسیر واردات و تولید داخلی تأمین می‌شود و یک بازار ۹۵ هزار میلیارد تومانی را تشکیل می‌دهد که ۴۰ درصد ارزش این بازار مربوط به تولید داخل است بنابراین واردات، نقش عمده‌ای در تأمین تجهیزات پزشکی موردنیاز بیمارستان‌ها و بیماران دارد.

در سال گذشته، ۹۳۵ شرکت اقدام به واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی کرده‌اند و ارزش تجهیزات وارد شده به کشور بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به سال ماقبل (۱۴۰۱) به میزان ۳۰ درصد رشد کرده است اما تعداد اقلام وارد شده به کشور ۸ درصد کاهش یافته است.

در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱.۵۲ میلیارد عدد تجهیزات و ملزومات پزشکی وارد کشور شده است. ۶۸ درصد از کالاهای وارداتی تجهیزات پزشکی بوده‌، حدود ۱۹ درصد از کالاهای وارداتی تجهیزات آزمایشگاهی، ۱۲ درصد تجهیزات دندانپزشکی و کمتر از یک درصد نیز تجهیزات بیمارستانی بوده‌اند.

این روزها شاهد افزایش بار بیماری‌های مزمن در کشور به‌ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی هستیم و آن طور که حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز پیش از این گفته بود، رتبه اول مرگ‌ومیر در ایران مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

آمارنامه واردات تجهیزات پزشکی مصرفی به کشور نیز مؤید سهم بالای مشکلات قلب و عروق از بیماری‌های مزمن کشور است به طوری که رتبه اول ارزبری تجهیزات پزشکی واردشده در سال گذشته به کشور به تجهیزات پزشکی در حوزه قلب و عروق اختصاص دارد.

عمده محصولی که از این گروه وارد کشور شده، استنت دارویی قلب است؛ این محصول درواقع نوعی استوانه فلزی است که در سطح خود دارو دارد و در مواقعی که احتمال ایجاد انسداد عروق قلب بالاست از آن‌ برای بیماران قلبی (در شریان) استفاده می‌شود و به طور کلی در اصطلاح عامه به عنوان فنر قلب نیز شناخته می‌شود.

در سال گذشته ۵۳۲ هزار عدد استنت دارویی از منابع مختلف وارد کشور شده است.

در ۱۴۰۳، بالغ بر ۲۳۶ میلیون دلار بابت واردات تجهیزات مصرفی در حوزه قلب و عروق، ارز از کشور خارج شده است.

پروتزهای زانو و لگن رتبه دوم ارزبری

دومین گروه تجهیزات پزشکی وارداتی کشور به لحاظ رتبه ارزبری، پروتزهای ارتوپدی هستند که بیش از ۱۱۹میلیون دلار ارز برای واردات آن‌ها از کشور خارج شده است.

در مجموع بیش از ۴۴۱ هزار عدد پروتز در سال گذشته وارد کشور شده است که عمده آن (۲۵۳ هزار عدد) پروتز زانو بوده است. پروتز لگن نیز رتبه دوم واردات به لحاظ ارزش ریالی و عددی را در بین پروتزها به خود اختصاص داده است.

پروتزهای تومور زانو و فمور، اندام مصنوعی و پروتزهای شانه نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی از نظر سهم واردات قرار دارند.

ابزار تزریقات و دندانپزشکی، رتبه سوم و چهارم واردات

تجهیزات مصرفی عمومی نیز در جایگاه سوم رتبه بندی ارزبری تجهیزات پزشکی کشور قرار گرفته‌اند؛ ابزار تزریقاتی (اینفیوژن و اینجکشن) و تجهیزات مدیریت درمان زخم و انتقال خون به ترتیب در زمره ارزبرترین کالاهای این دسته قرار می‌گیرند. این گروه کالاها در مجموع بالغ بر ۱۰۷ میلیون دلار ارزبری از کشور داشته‌اند.

دستکش معاینه، سوزن قند خون، آنژیوکت، ستِ سرم، سوزن طب سوزنی، پانسمان‌ها و ... از جمله اقلام پرمصرف این گروه در سال گذشته بوده است.

تجهیزات پزشکی مصرفی، اگرچه رتبه سوم ارزبری را به خود اختصاص داده‌اند اما در رتبه اول تجهیزات پزشکی واردشده به کشور از نظر عددی قرار دارند به طوری که مجموعاً بالغ بر ۷۷۷ میلیون قلم از کالاهای این گروه در سال گذشته وارد کشور شده است و «دستکش معاینه» پرمصرف‌ترین تجهیزات مصرفی واردشده به کشور بوده است.

پرمصرف‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی واردشده به کشور در سال گذشته نیز نوار تست قند خون به میزان ۱۵۶ میلیون عدد بوده است. 

تجهیزات مصرفی موردنیاز برای جراحی‌های دندانپزشکی نیز رتبه چهارم ملزومات پزشکی وارداتی به کشور از نظر ارزش دلاری را به خود اختصاص داده‌اند. میزان ارزبری این گروه کالایی در سال گذشته معادل ۹۸ میلیون دلار بوده و بالغ بر ۹۹ درصد از تجهیزات دندانپزشکی واردشده، ایمپلنت‌های دندانی (فیکسچر) بوده است.

ارزبرترین دستگاه‌های تصویربرداری واردشده به کشور

دستگاه‌های تصویربرداری نیز از نظر ارزش وارداتی، در رتبه پنجم تجهیزات وارداتی قرار دارند. ارزبرترین دستگاه‌های تصویربرداری واردشده به کشور در سال گذشته دستگاه‌های سونوگرافی، ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن و ماموگرافی بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.