پیشنهاد سردبیر

در یکی از شدیدترین تهاجم های صورت گرفته علیه سوریه، در موج جدید حملات رژیم صهیونیستی به این کشور که شامگاه دیروز اتفاق افتاد، دست کم ۱6 تن شهید و 36 نفر دیگر زخمی شدند.

دستور کشتار برای منحرف کردن افکار از نسل کشی غزه / گفت و گو با سیدرضا میرابیان درباره موج جدید حملات صهیونیست ها به سوریه

در یکی از شدیدترین تهاجم های صورت گرفته علیه سوریه از ابتدای عملیات طوفان الاقصی، در موج جدید حملات رژیم صهیونیستی به این کشور که شامگاه دوشنبه اتفاق افتاد، دست کم ۱6 تن شهید و 36 نفر دیگر زخمی شدند. خبرگزاری رسمی سوریه سانا از ۱۵ حمله هوایی دشمن به مناطق مرکزی خبر داده است. در این تهاجم اهدافی در دمشق، حمص، طرطوس و حماه هدف قرار گرفته است. طبق گزارش، بمباران اسرائیل مرکز تحقیقات علمی و تاسیسات آزمایشگاهی دفاعی را در مجاورت مصیاف هدف قرار داده است. تجاوز اخیر باعث برجای ماندن خسارات در مسیر وادی العیون و وقوع آتش سوزی در منطقه حیرعباس شده است. موشک‌ها توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل از سواحل لبنان شلیک شده و پدافند هوایی این کشور موشکهایی را در طرطوس و حومه غربی حمص رهگیری و منهدم کرده است.

بی پروایی تازه اشغالگران واکنش های بسیاری به دنبال داشته است. وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه ای آمریکا را شریک جرم صهیونیست ها خوانده و تاکید شده که حمایت نامحدود واشنگتن و غرب از تل آویو آن را تشویق می کند تا به جنایات وحشیانه و تجاوز مداوم خود ادامه دهد. جنبش مقاومت اسلامی حماس هم این اقدام را نقض صریح حاکمیت سوریه، قوانین بین‌الملل و ادامه عربده‌کشی صهیونیست‌های اشغالگر علیه کشورهای منطقه خوانده است. جهاد اسلامی نیز حمله به سوریه را جنایتی جنگی خواند و تاکید کرد که سکوت جهانی و عربی باعث جسارت بیشتر این رژیم می‌شود.

اهداف چند وجهی صهیونیست ها از حمله به سوریه

سیدرضا میرابیان سفیر پیشین ایران در کویت و تحلیلگر مسائل منطقه اما در ارزیابی حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: علت تجاوزات متعدد به خاک لبنان و سوریه از سوی تل اویو، برای پرت کردن حواس ها از مشکلات داخلی، منحرف کردن افکار جهانی از نسل کشی غزه و تمرکز زدایی از جبهه های داخلی جنگ در مناطق مختلف این باریکه می باشد. وی ادامه داد: جنگ غزه در تقریبا یک سالگی خود قرار دارد و با این حال عملا ارتش اسرائیل در این جغرافیا زمین گیر شده است. چرا که تل اویو نتوانسته در این مدت، راهبرد و راهکنش مشخص نظامی را برای اهداف خود در میدان نبرد پیاده کنند. این موضوع هم به چند علت می باشد. نخست، درماندگی شدید دستگاه های امنیتی اسرائیل بعد از حمله طوفان الاقصی و عدم توانایی نظارت و هدایت جامعه اطلاعاتی خودشان که منجر به تصمیم گیری برای حملات وحشیانه به مناطق مختلف غزه شد. دوم، حضور گروه های مختلف جبهه مقاومت همچون انصار الله یمن، حشدالشعبی عراق، حزب الله سوریه و لبنان برای مقابله با جنایات و تجاوزات این رژیم که قدرت دفاعی نیروهای مسلح اسرائیل را به شدت کاهش داده است. کاهشی که صهیونیست ها را به این وا داشت تا از همان هفته های اول جنگ بی وقفه و بی معطلی از ایالات متحده آمریکا تسلیحات و تجهیزات نظامی سنگین را دریافت کند. تسلیهاتی مانند بمب های سنگر شکن "مارک 84" که نسخه های به روز شده آن به سرزمین های اشغالی ارسال می شد. سوم، موج حمایت های جهانی از دفاع مشروعی که مردمان فلسطین با عملیات طوفان الاقصی از خودشان انجام دادند. دفاعی که رهبری عملیاتی آن با حماس و همراهی سایر گروه های مقاومت اسلامی فلسطینی انجام شد. حمایت هایی که در رسانه های جهانی و فضای علمی-فرهنگی کشور های مختلف بازتاب زیادی پیدا کرد. تا آنجا که در دانشگاه های مطرح و مشهور آمریکا اعتراضات دانشجویان نسبت به فعالیت های دانشگاه هایشان با مراکز مختلف سیاسی-نظامی، تجاری-اقصادی رژیم صهیونیستی منجر به لغو تعداد زیادی از آن فعالیت ها شد.

برخی معتقدند عدم واکنش جدی سوریه به این دست تهاجمات دشمن را در استمرار ان جسورتر کرده است. میرابیان اما با بیان اینکه دمشق هیچ گاه در خصوص حملات دشمن سکوت نکرده است افزود: باید در نظر داشت که هنوز زمان زیادی از این حمله نگذشته و قطعا حکومت سوریه با وجود مشکلات برآمده از جنگ داخلی ده ساله، همچون دفعات گذشته و البته به شیوه خود پاسخ های سیاسی را خواهد داد. هرچند سوری ها به کمک متحدان منطقه ای خودشان مانند جمهوری اسلامی ایران و نیروهای جبهه مقاومت سعی در دفع تجاوزات ارتش اسرائیل داشته، دارد و خواهد داشت.

دفع حملات از سوی جبهه مقاومت بعضا پیش دستانه و هوشمندانه انجام می شود تا از تهاجم صهیونیست ها پیشگیری شود؛ به طور نمونه حملات متعدد حزب الله به مناطق مختلف شمال اراضی اشغالی که با حمایت دمشق و متحدان با استفاده از راکت، موشک و پهپاد در سه ماه گذشته باعث شد تا رهبران اسرائیل به ویژه شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر از حمله گسترده به لبنان صرف نظر کنند.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.