پیشنهاد سردبیر

رویکرد راهبردی مربوط به عرضه زمین و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم با تمرکز بر ساخت خانه‌های تک طبقه و ویلایی به عنوان گزینه‌های جایگزین برای سازه‌های مرتفع و عمودی موجب مردمی‌سازی ساخت مسکن خواهد شد.

مردمی‌سازی ساخت مسکن گامی راهبردی در جهت تحقق شعار سال / زمین کافی برای خانه‌دار شدن هست، نیازمند سیاست‌گذاری هستیم

به گزارش قدس آنلاین این رویکرد موجب تسریع در روند ساخت و از همه مهم‌تر مردمی‌سازی ساخت مسکن به شکل مستقیم را به همراه خواهد داشت که بستر تحقق شعار سال با جهش تولید مسکن از طریق مشارکت مستقیم مردم در ساخت مسکن را فراهم خواهد کرد.

با وجود این، عرضه نشدن زمین موجب افزایش چشمگیر قیمت مسکن به دلیل تورم قیمت زمین شده است. برای شکستن دور باطل افزایش تورمی و بسیار شدید مسکن، نیازمند عرضه زمین هستیم و براساس برنامه هفتم توسعه دولت ملزم به افزایش ۲۵درصدی مساحت مسکونی در سطح کشور است.

در ادامه در گفت‌وگو با دو تن از کارشناسان و نمایندگان مجلس به نقش صنعت ساختمان در رونق حوزه تولید و راه‌های رونق این صنعت پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

زمین کافی برای عرضه به مردم در دسترس است

مردمی‌سازی ساخت مسکن گامی راهبردی در جهت تحقق شعار سالسیدمحمد موحد، نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص توقع مجلس، مسئولان و مردم از وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی مردم در حوزه مسکن است و آنان مطالبات جدی و بجایی در این زمینه دارند. به‌ویژه جوانان برای دسترسی به مسکن مناسب با مشکل مواجه شده‌اند و خواستار حل و فصل مسائل هستند.

وی ادامه داد: دولت‌های مختلف کارهایی در حوزه مسکن انجام دادند. به‌ویژه در دولت شهید رئیسی گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شد، اما هنوز مشکلات ادامه دارد و تحولی که باید اتفاق بیفتد، رخ نداده است. نیاز است دولت، مجلس و تمام نهادهایی که در این حوزه احساس مسئولیت می‌کنند، به مسئله ورود داشته باشند و در راستای حل این مسئله گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: انجام اقدام‌های اساسی در حوزه مسکن و سامان دادن به امور یک ضرورت است و اگر دولت سیاست‌های عاجل و صحیحی در این حوزه به اجرا نگذارد، هر روز بر گستره مشکلات افزوده می‌شود.

موحد گفت: به ویژه نیاز است دولت در راستای الزام بانک‌ها به همکاری با طرح‌های مسکن و افزایش عرضه، اقدام‌های مقتضی را به اجرا بگذارد. دو مسئله اساسی در حوزه مسکن وجود دارد که دولت باید به حل و فصل آن‌ها بپردازد. تأمین زمین و اعطای تسهیلات به متقاضیان از اموری است که باید با جدیت در دستور کار باشد.

وی ادامه داد: زمین کافی در اختیار داریم تا آن را به متقاضیان عرضه کنیم و ساخت و ساز مسکن را سرعت ببخشیم. نیاز به تدبیرهایی هم داریم تا بتوانیم زمین‌ها را آزادسازی کنیم و تغییر کاربری دهیم. بانک‌ها را باید با استفاده از اهرم‌های قانونی و دادن اعتبار لازم به سمت اعطای تسهیلات ساخت مسکن سوق دهیم. 

اگر پروژه‌ای را شروع کردیم باید تعهدات عملیاتی شوند

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی که در حوزه مسکن به اجرا می‌گذاریم از حساسیت بالایی برخوردار است. اگر در این حوزه پروژه‌ای را شروع کردیم، کلنگی زدیم و قولی به مردم دادیم، باید تعهدات عملیاتی شوند. نباید مردم این طور تصور کنند که حاکمیت فقط وعده می‌دهد و در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

موحد گفت: موضوع تعهداتی که دولت قبل در قالب نهضت ملی مسکن به مردم داده، کاملاً مشهود است. عده زیادی با این موضوع مرتبط هستند. این افراد در نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کرده‌اند و تعهداتی به آن‌ها داده شده است. ضرورت دارد وعده‌هایی که حاکمیت به مردم در حوزه مسکن در قالب نهضت ملی مسکن داده است، عملیاتی شود و از سرخوردگی مردم در این زمینه جلوگیری کنیم. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت چهاردهم باید رفع موانع باشد و در راستای تحقق وعده‌هایی که به مردم در چارچوب نهضت ملی مسکن داده شده است، عمل کند.

وی در پایان تأکید کرد: مشکلات حوزه مسکن بسیار جدی است و دولت چهاردهم باید برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد. در قوانین و اسناد بالادستی چارچوب‌ها مشخص شده است و دولت تنها باید به اجرای این مصوبات و قوانین بپردازد. 

مشارکت مستقیم مردم در جهش تولید مسکن

مردمی‌سازی ساخت مسکن گامی راهبردی در جهت تحقق شعار سالامیرحسین اقبالی، کارشناس اقتصادی در مورد ضرورت شکستن انحصار زمین براساس قانون برنامه هفتم توسعه گفت: از دهه۸۰ بسیاری از شهرها با انحصار زمین روبه‌رو شده‌اند و با محدودیت عرضه زمین، تورم مسکن از ناحیه تورم قیمت زمین به‌شدت افزایش یافته که تشدید بحران مسکن را به همراه داشته است. با عرضه زمین مستقیم به شهروندان، دولت‌ها می‌توانند این انحصارها را از بین ببرند. این رویکرد نه‌تنها هزینه‌های دسترسی به مسکن را کاهش می‌دهد، بلکه موجب افزایش ساخت مسکن و ورود توان و سرمایه مردم در جهت ساخت خانه‌های تک طبقه و ویلایی خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد خانه‌های تک طبقه در زمین‌های تأمین شده دولت در مقایسه با آپارتمان‌های مرتفع، هزینه‌های ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد و مستقیم مردم می‌توانند منازل مسکونی خود را بسازند و بسیار سریع‌تر از طرح‌های بلندمرتبه‌سازی با پیمانکاران مختلف، منزل مسکونی مردم آماده خواهد شد. همچنین پروژه‌های توسعه افقی با توجه به زمان سریع ساخت، موجب عرضه بیشتر مسکن در کشور خواهد شد که از این محل علاوه بر رشد اقتصادی حاصله، سبب شکستن قیمت مسکن در سرتاسر کشور خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در زمینه اهمیت عرضه زمین و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مدل جدید ساخت و توسعه افقی شهرها با کمک مستقیم خود مردم گفت: در زمینه تحقق ساخت مسکن با مشارکت مستقیم مردم و همچنین تحقق شعار سال در زمینه مشارکت مردم در جهش تولید با محوریت ساخت مسکن، عرضه زمین توسط دولت و پیگیری مستقیم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دولت چهاردهم در جهت تخصیص تسهیلات ساخت مسکن بسیار مهم و راهبردی است به نحوی که در قانون برنامه هفتم توسعه نیز به این مسئله به صورت ویژه اشاره و تأکید شده است.

مسیر ساخت مسکن تک طبقه باید تدوام یابد

وی ادامه داد: مسیر ساخت مسکن تک طبقه در دولت سیزدهم در سال جاری به خوبی شکل گرفته بود و بسیاری از شهرهای مختلف کشور از یزد تا طبس و حتی آذربایجان شرقی شاهد عرضه زمین مناسب و همچنین مجوز توسعه افقی شهرها و ساخت مسکن تک طبقه بودند و این مسیر راهبردی در بسیاری از شهرهای کشور مبنی بر تکلیف قانون برنامه هفتم توسعه و تحقق شعار سال مبتنی بر به‌کارگیری توان و سرمایه مردم در جهت جهش تولید باید تداوم یابد و در دولت چهاردهم تقویت شود.

اقبالی در پایان گفت: ایجاد موفقیت‌آمیز رویکردی که مشارکت مردم در ساخت‌وساز مسکن را ترغیب کند درنهایت منجر به توسعه افقی شهرها، تحریک رشد اقتصادی و مشارکت مستقیم مردم در جهش تولید مسکن خواهد شد. دولت چهاردهم با توجه به تکلیف قانونی در برنامه هفتم توسعه با از بین بردن انحصار زمین، تسهیل پروژه‌های مسکن ارزان‌قیمت و درگیر کردن خود مردم با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مسیر خانه‌دار شدن مردم را تسهیل کند. همین امر درنهایت منجر به رونق و جهش تولید در بیش از ۳۰ صنعت وابسته به این حوزه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.