پیشنهاد سردبیر

منورسادات شایسته‌خوی گفت: انسان‌ها برای اینکه در مسیر به خوبی حرکت کنند، باید خود را با امام خویش میزان کنند و با این کار امام را خصوصا در تاریکی‌ها چراغ راهنمای خود قرار دهند.

انسان‌ها باید خود را با امام خویش میزان کنند

منورسادات شایسته‌خو مدیر موسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس، در خصوص ضرورت حضور امام زمان(عج) در زندگی برای انسان‌ها، اظهار کرد: حضور امام زمان(عج) برای ما انسان‌ها مانند آب حیات واجب و ضروری است و وجود انسان‌ها نیز بسته به وجود ایشان است که در زمان غیب امام نیز می‌توانیم از ایشان بهره کافی را ببریم.

وی ادامه داد: احساس اینکه امام باید ظهور کنند و با ظهورشان بتوانند عدل را در جهان فراگیر کنند و با عدالتشان هرچیزی را درجای خود قرار دهند، یکی از زمینه‌های ظهور ایشان است. برای ظهور امام زمان(عج) در قدم اول مردم باید نسبت به خود، خانواده و جامعه‌ای که در آن هستند احساس مسئولیت کنند و این احساس مسئولیت را نیز به اطرافیان خود القا کنند تا به صورت یک فرهنگ شکل بگیرد.

شایسته خوی افزود: در قدم دوم مردم باید احساس امید به زندگی را در خود تقویت کنند که در ارتباط‌گیری با امام زمان(عج) نقش بسیاری می‌تواند داشته باشد. هرچه احساس مسئولیت و امید در مردم بیشتر باشد، ارتباطشان با فراتر از خودشان و در واقع کسی که صاحب آنها است و بر آنها ولایت دارد بیشتر می‌شود. تعبیری که مقام معظم رهبری در خصوص ولایت داشتند نیز به همین معنا است که می‌فرمایند: «ولایت نقطه مرکزی است که همه چیز حول محور او می‌چرخد و او واسطه‌ای بین مردم و خدا است.»

وی بیان کرد: هر شخصی در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کند، در قالب هنری که دارد می‌تواند این احساس نیاز را در مردم ایجاد و تقویت کند. امروزه جامعه بشریت عادت کرده است، هر چیزی را به تصویر ببیند، به همین جهت این مفاهیم باید توسط متخصصان فن تبدیل شود و آن برای مردم به تصویر بکشند. این اقدام را متخصصان غربی انجام دادند، آنها مفاهیم ارزشی از ناحیه خود را برای جامعه خودشان از چندین سال پیش آغاز کردند و در مردم رسوخ دادند که هم‌اکنون درحال دیدن نتیجه آن از سوی مردم خود هستند. این عمل کاملا به صورت تدریجی و آرام صورت گرفت و هیچ عجله‌ای در این مسیر نبود و محصول ۲۰ سال پیش است.

مدیر مؤسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس گفت: احساس نیاز به امام زمان(عج) باید دائمی باشد یعنی همیشه و در هر شرایطی به وجود ایشان نیازمند باشیم. همانطور که انسان برای نفس کشیدن به هوا نیاز دارد، برای زنده بودن نیز به امام خویش نیازمند است و در هر لحظه باید احساس تشنگی را نسبت به ایشان داشته باشد. علاوه بر برگزاری سخنرانی‌ها و محافل، واژگان ما نیز باید تبدیل به زبان مردم شود و متناسب با رفع نیاز جوانان امروز باشد، تا نیاز به ظهور و حکومت امام زمان(عج) در وجود مردم شکل گیرد.

شایسته‌خوی در رابطه با شیوه حکومت امام زمان(عج)، اظهار کرد: شیوه حکومت امام زمان(عج) کاملا شبیه به شیوه حکومت پیامبر اکرم(ص) خواهد بود. ایشان قبل از حکومت بر جان‌ها و تن‌ها بر قلب‌های مردم حکومت خواهند کرد، به طوری که مردم اول از همه حکومت امام را بر قلب‌های خویش پذیرفته‌اند و سپس به یاری امام می‌شتابند، همانطور که پیامبر اکرم(ص) نیز ابتدا بر قلب‌های مردم زمان خود حکومت کردند. قانون اساسی امام زمان کتاب مقدس قرآن است و شیوه حکومت ایشان بر حول محور قرآن و شیوه پیامبر اکرم(ص) است تا یک نظام عادلانه جهانی رقم بخورد و برخلاف برخی تصورهای غلط هیچ جنگی قرار نیست، صورت بگیرد و امام طوری حکومت می‌کند که همه جذب او می‌شوند و به حمایت ایشان در خواهند آمد.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر مخالفانی نیز هستند که علیه امام اقدام می‌کنند و این مخالفان را فقط کفار تشکیل نمی‌دهند و شاید از مؤمنانی که هم‌اکنون ادعای انتظار ظهور امام را دارند نیز باشند. هم‌اکنون عرصه نظام جمهوری اسلامی دانشگاه و مجرایی است برای محک خوردن ما انسان‌ها که در زمان ظهور امام زمان(عج) چگونه قرار است رفتار کنیم. همچنین برای اینکه بتوانیم یکی از یاران امام زمان(عج) باشیم، ابتدا باید به شناخت خود و امام خود بپردازیم، سپس رابطه امام و مأموم را درک کنیم و در آخر پس از شناخت و معرف به آنها عمل کنیم، چراکه دانش بدون عمل هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، لذا رابطه با امام زمان(عج) باید مانند رابطه بین مادر و فرزند باشد.

مدیر موسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس بیان کرد: کسی که بخواهد در مسیر امام زمان(عج) قرار بگیرد، باید قدم به قدم و مرحله به مرحله عقاید، اخلاق، رفتار و اعمال خود را با ترازویی که خداوند برای او قرار داده است، بسنجد تا گرفتار انحراف نشود، چراکه ما انسان‌ها دائما در معرض انحراف هستیم. دشمن قسم خورده‌ای به نام شیطان داریم که در هر لحظه از زندگی ممکن است ما را در مسیر انحراف قرار دهد. انسان‌ها برای اینکه در مسیر به خوبی حرکت کنند باید خود را با امام خویش میزان کنند و با این کار امام را خصوصا در تاریکی‌ها چراغ راهنمای خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: امامان و معصومین از هیچ کسی روی برنمی‌گردانند و به همه یاری می‌رسانند، حتی اگر بنده‌ای خطاکار باشد، بازهم دست یاری به سمت او دراز می‌کنند، لذا گفته شده است که امام رضا(ع) به شیخ بهایی اجازه نمی‌داد که مانع ورود گنهکاران به حرم شود، امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «ما همانند پشتی میانی هستیم که هرکس هنوز به ما نرسیده است باید خودش را به ما برساند و هرکس از ما رد شده است باید بازگردد و بازهم خود را به ما برساند و ما حامی آنان خواهیم بود.»

شایسته‌خوی در پایان گفت: همچنین بسیار توصیه شده است که هر روز مانند شاگردی که در محضر استاد خود حاضر می‌شود، ما هم در محضر امام خویش حاضر شویم و کارهایی که در طول روز کردیم را برایشان بازگو کنیم و برای خطاهایی که انجام دادیم از او طلب بخشش کنیم و بخواهیم ما را یاری دهند تا دیگر در آن مسیر قرار نگیریم.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.