پیشنهاد سردبیر

رئیس جشنواره تاکید کرد: در اختتامیه از عروسک های نمایشی دارا و سارا رونمایی می‌شود و طبق مصوبه کانون مبنی بر احیای این عروسک ها، یکی از سرفصل های جدی ایجاد پیوست های فرهنگی و تجاری با آنهاست.

جشنواره هنرهای نمایشی؛ رویدادی برای کودکان‌ونوجوانان/ رونمایی از عروسک‌های دارا و سارا با مأموریت‌های تازه

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری «نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون پرورش فکری و پویش بین‌المللی «به سمت قبله» با حضور فرهاد فلاح و سارا روستاپور رییس و دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی و سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، برنامه‌های «پویش بین‌المللی به سمت قبله» صبح امروز ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فلاح با اشاره به برپایی جشنواره سرود تاکید کرد: هفته گذشته شاهد برپایی جشنواره ملی سرود آفرینش بودیم که اتفاق بسیار خوبی بود و بخش نهایی آن را به میزبانی استان مرکزی برگزار کردیم. دومین دوره جشنواره سرود ویژه کودکان و نوجوانان بعد از ۵ سال توقف برگزار شد و بیش از هزار گروه در آن شرکت کردند که از این تعداد ۱۶ گروه به مرحله نهایی رسیدند. 

وی در ادامه افزود: به نظرم آنچه در این رویداد بسیار جذاب بود مشارکت قابل توجه کودکان بود و طبیعتاً این همراهی نیازمند فعالیت فرهنگی و گروهی است و جشنواره سرود شروع خوبی برای این جریان محسوب می‌شد.

رییس نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ادامه تاکید کرد: جشنواره تئاتر هم همچون جشنواره سرود یک فعالیت گروهی است و عوامل و زمینه های زیادی نیاز دارد که خروجی و اجرای خوبی داشته باشد. هدف اصلی ما این بوده که حسب ماموریت کانون برای شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان، تلاش کردیم سرمایه انسانی آینده بخش نمایشی کشور را تقویت کنیم و از همین حالا افرادی که استعداد این کار را دارند شناسایی کنیم.

وی در ادامه افزود: آنچه بسیار مهم است سرمایه گذاری در حوزه تئاتر است، متاسفانه ما در بخش تئاتر کودک و نوجوان با فقر جدی روبرو هستیم. نوزدهمین دوره این رویداد جزو معدود جشنواره هایی است که درباره کودک نوجوان نیست بلکه برای کودک و نوجوان است و در همین راستا هم بخش ویژه ای برای نمایشنامه نویسی کودکان و نوجوانان در نظر گرفته ایم و «این صحنه خانه ماست» شعار این دوره این جشنواره است.

به گفته فلاح؛ از ۲۶ شهریور گروه های  مختلف به شهر تهران وارد می شوند و از ۲۷ شهریورماه نیز اجراها در مرکز کانون واقع در پارک لاله آغاز می شود و تا ۳۰ شهریورماه جاری ادامه دارد. همچنین در حاشیه این رویداد کارگاه های آموزشی نیز برگزار خواهد شد. علاوه بر این توجه به حوزه نامداران و شخصیت های برجسته، توجه به آیین های بومی، سنتی و مذهبی و توجه به محیط زیست از دیگر موضوعات جشنواره است.

فلاح با بیان اینکه بخش های جشنواره شامل نمایشی، عروسکی و زنده عروسکی هم می شود، تاکید کرد: در اختتامیه از عروسک های نمایشی دارا و سارا رونمایی می‌شود. این عروسک ها جزو شخصیت های تولیدی کانون در دهه های گذشته بود که تولیدشان و به دلایل مختلف پیگیری نشد و طبق مصوبه کانون مبنی بر احیای این عروسک ها، یکی از سرفصل های جدی ایجاد پیوست های فرهنگی و تجاری با آنهاست و اینکه آنها صرفاً یک عروسک صامت نباشند. در حوزه عروسک های نمایشی نیز از فقر رنج می بریم و معمولاً این عروسک ها در حوزه بزرگسال است و کانون تلاش می‌کند نقش خود را در این زمینه ایفا کند و در بحران‌هایی همچوند سیل و زلزله کانون از پیک امید برای حضور در صحنه استفاده می‌کند و ظرفیت نقش آفرینی عروسک های دارا و سارا این امکان را فراهم می‌کند.

در ادامه سارا روستاپور دبیر جشنواره با بیان اینکه با جشنواره خوبی روبرو هستیم چون فرصت خوبی را در اختیار نوجوانان قرار داده، تصریح کرد: از میان نزدیک به ۵۰۰ متن ۱۷ اثر به جشنواره راه یافتند؛ برخلاف ادوار گذشته که این جشنواره مختص به اهالی عضو کانون بود، در این دوره ورود تمامی گروه‌ها برای شرکت در جشنواره را آزاد کرده‌ایم.

وی درباره داوران گفت: خوشبختانه اکثر داوران ما دبیر جشنواره های مهم کودک و نوجوان در ایران هستند و مجید قناد داور اول ما هستند و پس از ایشان امیر سلطان احمدی  و امیر مشهدی عباس از حرفه ای های این عرصه هستند در جمع داوران حضور دارند.

روستاپور درباره برگزاری کارگاه‌های تخصصی در این جشنواره نیز یادآور شد: در برپایی این کارگاه ها از مدرسین صاحب‌نام این حوزه استفاده کردیم. به طور مثال مدرسی از ترکیه خواهیم داشت و به نظرم این نوع همکاری ها باعث خواهد شد که از تجارب جهانی در حوزه تئاتر کودک برخوردار شویم.

در ادامه سمیه سادات ابراهیمی با اشاره به پویش بین المللی قبله گفت: این پویش در واقع تلاشی برای کنش‌گری و فعال‌سازی دیپلماسی کودک و نوجوان در ذیل دیپلماسی عمومی است. همانطور که می دانید غزه مهم‌ترین مسئله‌ جهان اسلام است و ما هم این موضوع را انتخاب کردیم تا این جشنواره بتواند در این فضا و عرصه بین الملل کنش‌گر باشد چون جنگ امروز، جنگ رسانه است.

مدیرکل روابط‌عمومی و بین‌الملل کانون در پایان تاکید کرد ۱۶ مهرماه جوایز برگزیدگان جشنواره اهدا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.