پیشنهاد سردبیر

نتایج تجزیه و تحلیل روشمند ۱۲ مطالعه بزرگ، نشان داد آن دسته از زنانی که در معرض انواع آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق، دی اکسید گوگرد و گاز ازن قرار گرفته بودند احتمال ابتلایشان به دیابت بارداری بیشتر بوده است.

آیا می‌دانستید آلودگی هوا، احتمال دیابت بارداری را افزایش می‌دهد؟

به گزارش قدس آنلاین دیابت بارداری به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود. با توجه به عوارضی که دیابت برای جنین و مادر باردار می‌تواند داشته باشد، پیشگیری و کنترل دیابت در طی دوران بارداری ضروری است. احتمال بروز این عارضه که شاهد شیوع بیش از پیش آن طی سالیان اخیر بوده ایم، تحت تاثیر برخی عوامل نظیر اضافه وزن، سابقه خانوادگی و نیز برخی بیماری‌ها بیشتر می‌شود.

مرکز تحقیقات تولید مثل وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم اخیرا طی پژوهشی به بررسی اثر آلاینده‌های هوا بر بروز این عارضه پرداخته است.

فهیمه رمضانی تهرانی، رئیس این مرکز تحقیقاتی در توضیح این مطلب در گفت وگویی گفت: نتایج تجزیه و تحلیل روشمند ۱۲ مطالعه بزرگ که مجموعا جمعیتی قریب به سه میلیون نفر را مورد بررسی قرار داده بودند، نشان داد آن دسته از زنانی که در معرض انواع آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق، دی اکسید گوگرد و گاز ازن قرار گرفته بودند احتمال ابتلایشان به دیابت بارداری بیشتر بوده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت موضوع ضمن اشاره به عوارض آن، این مقوله را به عنوان یکی از هزینه‌های سرباری آلودگی هوا که شاید تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بود عنوان کرد و ضرورت پرداختن به آن در سیاستگذاری‌های بهداشتی را الزامی دانست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.