پیشنهاد سردبیر

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 1012278

یک جامعه‌شناس گفت: رفع مشکلات اجتماعی بدون برطرف‌شدن بحران‌های اقتصادی عملا ممکن نیست. البته این به آن معنا نیست که تمامی مشکلات اجتماعی ناشی از اقتصاد است اما اولین عامل در ایجاد عدم رفاه اجتماعی، اقتصاد است.

بی اعتمادی ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی است

محمدرضا ذوالفقاری، جامعه‌شناس درباره اینکه چه راهکاری برای بیشتر شدن رفاه اجتماعی در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: «این موضوع تا حدود زیادی به مسائل اقتصادی مربوط شده و اگر موضوعاتی همچون تورم و بحران‌های اقتصادی حل شود، رفاه اجتماعی بیشتر خواهد شد.»

وی افزود: «عاملی که اکنون سبب ایجاد مشکلات اجتماعی شده تا حدود زیادی مربوط به اقتصاد است و در صورت حل‌شدن علت، معلول خود به خود حل خواهد شد. رفع مشکلات اجتماعی بدون برطرف‌شدن بحران‌های اقتصادی عملا ممکن نیست. البته این به آن معنا نیست که تمامی مشکلات اجتماعی ناشی از اقتصاد است اما اولین عامل در ایجاد عدم رفاه اجتماعی، اقتصاد است.»

این مدرس دانشگاه ادامه داد: «اولین و مهم‌ترین راهکار در این خصوص آگاهی‌دادن به مردم توسط رسانه‌ها است و در مرحله بعد شفاف‌سازی فرایند و تصمیم‌گیری‌های دولت است. دولت باید فعالیت‌های خود را شفاف اعلام ‌کند زیرا ریشه بیشتر مشکلات اجتماعی در جامعه بی‌اعتمادی است.»

وی گفت: «هنگامی‌ که در اثر یک سری از مشکلات اقتصادی و سیاسی که وابسته به نهاد دولت است، سرمایه‌های مردم کاهش یابد، اعتماد نیز کم می‌شود. اگر بی‌اعتمادی در جامعه پررنگ شود، مردم سرمایه‌های خود را به خارج از حیطه فعالیت دولت می‌برند و نه تنها دولت سرمایه اقتصادی خود را بلکه سرمایه اجتماعی را نیز از دست می‌دهد.»

این کارشناس تاکید کرد: «اگر اعتماد مردم به دولت در جامعه بالا باشد، می‌توان مردم را به پذیرش شرایط سخت اقتصادی نیز دعوت کرد؛ همانند اتفاقی که در دوران جنگ تحمیلی رخ داد.»

منبع: پانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.