پیشنهاد سردبیر

یک کارشناس مسائل رژیم صهیونستی در گفت‌وگو با قدس: امروز رسانه‌های اسرائیلی زیادی وجود دارد که در شبکه‌های اجتماعی صفحات فارسی زبان دارند و هدف اصلی آن‌ها اثر گذاری بر جامعه ایرانی است. تدریس زبان فارسی، جدی‌ترین هشدار برای ایران است.

تدریس ادبیات فارسی در مدارس رژیم صهیونیستی/ آموزش کودکان برای جاسوسی!

اخیرا شبکه اینترنشنال گزارشی را مبنی بر تدریس زبان فارس در مدارس رژیم صهیونستی منتشر کرد، بعضی رسانه‌ها در این رژیم می‌گویند که امسال در یکی از دبیرستان‌ها رشته جدیدی به نام مطالعات ایران تدریس خواهد شد. تا امروز ۱۵ دانش‌آموزش برای این رشته پذیرفته شده‌اند. مدرسان این رشته کارشناسان سابق سازمان‌های امنیتی صهیونیستی مثل موساد و شین‌بت هستند بر اساس گزارش‌ها دانش آموزان موضوعاتی مثل سپاه پاسداران سیاست‌های رهبر انقلاب و روابط بین شیعیان و سنی‌ها را مطالعه می‌کنند.

مهر جاودانفر، تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی به اینترنشنال گفت:«یک دبیرستان در شهر پتختی‌وا است که در آنجا فارسی تدریس می‌کردند ولی به نظر می‌رسد که این مدرسه در شهر خُلُن فقط اکتفا نکردند بلکه زبان فارسی و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را هم تدریس می‌کنند. دانش‌آموزانی این‌جا تربیت می‌شوند که می‌خواهند وارد مسائل ایران شناسی شده و در واحد ۸۲۰۰ اطلاعات ارتش اسرائیل که یکی از بزرگترین واحد جاسوسی در ارتش اسرائیل است کار ‌کنند.»

طبق آمار پیش از این زبان عربی نیز در مدارس و دانشگاه‌های این رژیم تدریس می‌شد که برای جاسوسی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی، ردیابی و رصد کردن تهدیدهای امنیتی توسط واحد ۸۲۰۰ ارتش آموزش داده می‌شود. آماده کردن دانش‌آموزان با استعداد برای جاسوسی بعد از عملیات‌های متحورانه طوفان‌الاقصی و وعده صادق افزایش چشم‌گیری داشته است. درباره پیامدها و آسیب‌های تدریس زبان فارسی در مدارس رژیم صهیونستی با منصور براتی، کارشناس مسائل رژیم صهیونستی به گفت‌وگو پرداختیم.

هر اقدامی نیازمند شناخت جامع و دقیق است

منصور براتی، کارشناس مسائل رژیم صهیونستی درباره این مسئله تشریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد این هستیم که دو طرف هم در مواضع اعلامی و هم سیاست‌های اعمالی نظارت به یکدیگر دارند. دشمن شناسی از طریق شناخت دقیق زبان، فرهنگ، نظام سیاسی، نهادهای دینی و مذهبی آن کشور و گرایش‌های سیاسی مختلف جامعه را به مورد بررسی قرار می‌دهد تا بتوانند برنامه‌ریزی داشته باشند در زمان مناسب عملکرد خوبی داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم شناخت دقیق خود و دشمن گفت: در طول سال‌های گذشته به خصوص در حدود ۲۵ ساله اخیر در بین دستگاه‌های امنیتی صهیونیست و همینطور در بین نهادهای آکادمیک آنها، کرسی ایران شناسی و شیعه شناسی به وجودآمده است. آنها با ایجاد نهادهای رسمی در وزارت خارجه، وزارت دفاع و در وزارت خزانه داری در واقع سعی کردند اقدامات خصمانه علیه ایران را برنامه‌ریزی و انجام بدهند. از سال ۲۰۱۹ یعنی زمانی که نفتالی بنت،  وزیر دفاع شد این سه دفتر را در زیر مجموعه وزارت دفاع تجمیع کرد تا قدرتی بیشتری داشته باشند و با توجه با شناخت دقیق از فرهنگ ایران بتوانند علیه ایران اقدام کنند.

براتی در ادامه تصریح کرد: اقدام قاطع علیه ایران در واقع نیاز به شناخت دقیق از فرهنگ ایران هم دارد. برای همین در طول ۲۵ سال اخیر که تقابل ایران و اسرائیل بیشتر شده است، مدام شاهدتلاش‌ بیشتر آنها برای شناخت ایران در دستگاه‌های آموزشی و نهادهای آکادمیک صهیونیست هستیم. امروز رسانه‌های اسرائیلی زیادی وجود دارد که در شبکه‌های اجتماعی صفحات فارسی زبان دارند و هدف اصلی آن‌ها اثر گذاری بر جامعه ایرانی است.

بزرگترین مشکل ما اطلاعات محدود است

این کارشناس مسائل رژیم صهیونستی با اشاره به محدودیت‌های صهیونیست‌شناسی و آموزش زبان عبری در کشور، می‌گوید: در کشور اسرائیل شناسی و آموزش زبان عبری به صورت خیلی محدود است. یعنی نهادهای رسمی تحصیلی و آموزشی اسرائیل شناسی و زبان عبری را آموزش نمی‌دهند. 

وی در این زمینه افزود: حدود ۱۰ سال پیش کلاس‌های اسرائیل شناسی و زبان عبری به صورت خیلی محدود در رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای گرایش خاورمیانه تدریس می‌شد، اما به صورت تخصصی تا هنوز هم کتاب و منبع جامعی در این زمینه نداریم. در سال‌های اخیر دانشکده مطالعات جهان تشکیل شده که در آنجا گروه مطالعات فلسطین اشغالی را در سطح کارشناسی ارشد تدریس می‌کنند که باز هم با محدودیت‌های زیادی روبرو است.

براتی عدم آموزش اسرائیل شناسی در جامعه را دلیل اصلی رسیدن به بن‌بست در شناخت سیاست‌ها و فرهنگ رژیم صهیونستی دانست و گفت: ورود نهادهای آکادمیک در این زمینه خیلی کمک کننده است که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

همچنین او با اشاره به و بیان کرد: در این شهر ایرانی‌تبارهای صهیونیست زندگی می‌کنند و این افراد یهودیانی هستند که از ایران مهاجرت کردند، نکته مهم اینکه برنامه تنها در این شهر در حال اجرایی شدن است، این موضوع زنگ خطر جدی است.  همچنین بسیاری از این افراد برای جاسوسی آموزش می‌بینند تا در واحد ۸۲۰۰ به کار گرفته شوند. صهیونیست ها می‌خواهند ایرانی‌تبارهای اسرائیلی از قدرت تحلیل و تاثیر گذاری برخوردار شوند؛ به همین دلیل است که زبان فارسی و ایران شناسی را از مدارس آغاز کرده‌اند.

وی در پایان افزود: این کار نشان دهنده این است که رژیم می‌خواهد مدارس را با سیاست‌های خود را همسو می‌کنند. پیشنهاددهنده این برنامه و مسئول اجرایی آن، خانمی به نام «شای شوشانی» است که اصالتا ایرانی است و سابقه همکاری با نهادهای امنیتی را نیز در کارنامه خود دارد.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.