پیشنهاد سردبیر

واردات فرآورده‌های دامی به واسطه پژوهش‌های صورت گرفته در تکنولوژی‌های فرآوری، طی ۱۰ سال گذشته ۲۵ میلیون دلار کاهش را نشان می‌دهد.

سهم ۱۷ درصدی ایران از صادرات شیر و لبنیات در قاره آسیا

 حسن خمیس آبادی‌، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه واردات فرآورده‌های دامی به واسطه پژوهش‌های صورت گرفته در تکنولوژی‌های فرآوری، طی ۱۰ سال گذشته ۲۵ میلیون دلار کاهش نشان می‌دهد، گفت: در همین مدت، ارزش افزایش تولید و جلوگیری از خسارات نیز ۴۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که در این زمینه نیز اثربخشی پژوهشگران علوم دامی انکارناپذیر است.

وی افزایش تولید در محصول نهایی و واسطه‌ای را ۲ هزار تن برآورد کرد و افزود: دانشمندان عرصه دامپروری، توانسته‌اند طی یک دوره ۱۰ ساله، میزان مصرف مواد اولیه را تا ۲۱۸ هزار تن کاهش دهند و به همان نسبت، برای حداقل ۷۵۰ نفر اشتغال ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، کمک به بهبود کیفیت محصولات دامی است، تصریح کرد: با توسعه تولید محصولات دامی با ارزش افزوده مانند شیرهای تخصصی، گوشت‌های ارگانیک و فرآورده‌های لبنی خاص، امکان افزایش درآمد دامداران فراهم شده است.

خمیس آبادی گفت: فرآورده‌های لبنی یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی بخش کشاورزی است که سهم عمده‌ای در ارزآوری کشور دارد به طوری که طبق آخرین آمارهای سازمان فائو، ایران بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا در سال میلادی گذشته بوده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور اضافه کرد: کل صادرات شیر و لبنیات کشورهای قاره آسیا در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون تن بوده و ایران سهم ۱۷ درصدی از این صادرات داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.