پیشنهاد سردبیر

رئیس مرکز ملی فضای مجازی از تحویل پیش نویس سند ساماندهی رمزارزها به این مرکز خبر داد و گفت: با ایجاد چارچوب کلان و معماری حوزه رمزارز براساس این سند، زیرساخت محکمی خواهیم داشت.

تحویل پیش‌نویس سند ساماندهی رمزارزها به مرکز ملی فضای مجازی

نشست هم‌اندیشی قانون گذاری حوزه رمزدارایی‌ها و بلاکچین با حضور محمد امین آقامیری- دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور- و حسین افشین-معاون علمی و فناوری رئیس جمهور- و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

در این جلسه، فعالان این حوزه درخصوص مسائل قانون‌گذاری و چالش‌های مقررات‌گذاری در این حوزه گفتگو کرده و درخواست ساماندهی آن را به دلیل اهمیت این فناوری در آینده جهان، مطرح کردند. به گفته متخصصان این حوزه، ایران از نظر فناوری در رمز ارزها و بلاکچین جزو کشورهای فعال و پیشرو بوده و صرفاً مسئله قانون گذاری و تنظیم‌گری آن باعث شده تا مشکلاتی برای این صنعت ایجاد شود. به اذعان فعالا حوزه بلاکچین، تمامی نهادهای مربوطه ابعاد مختلف این حوزه را بررسی و تاییدیه‌های لازم را صادر کرده‌اند.  

در همین رابطه سید محمدامین آقامیری-رئیس مرکز ملی فضای مجازی- صبح امروز در این نشست اظهار کرد: یکی از مسائلی که ما با آن روبرو هستیم این است که اگر در گذشته شاهد تقابل بخش خصوصی و بخش دولتی بودیم، در بخش خدمات فضای مجازی چالش بخش سنتی و مدرن خصوصی را داریم و در همه حوزه‌های کسب‌ و کارهای نوظهور، چه رمز ارزها و چه فروشگاه‌های اینترنتی و غیره با آن روبرو هستیم.

وی به اظهارات یکی از کارشناسان درباره تفکیک مجری از تنظیم گر در حوزه بلاکچین و رمزدارایی‌ها اشاره کرد و گفت: ما در نظام جامع تنظیم‌گیری سعی می‌کنیم این مسئله را مدیریت کنیم چراکه بحثی جدی است. ما صنایعی داریم که تنظیم‌گر با مجری یکی شده و به یک امر روال در کشور تبدیل شده است؛ تغییر این مسیر نیازمند قانون مجلس و سیاست‌های کلی است تا اجرا و یا تنظیم‌گری را تفکیک کنیم، در مجموع تفکیک مجری از تنظیم گر یک اصل است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اینکه تلاش خود را برای حل مشکلات حوزه رمزدارایی‌ها خواهیم کرد و مسائلی که در حوزه اختیار خودمان است را پیگیری می‌کنیم، گفت: پیش نویس سند نظامات ساماندهی حوزه رمزارزها که وزارت اقتصاد متولی تنظیم آن بود، تحویل مرکز ملی فضای مجازی شده است، اگر این سند پس از طی مراحل قانونی و اعمال اصلاحات لازم، تصویب شود، مجلس هم برای قانون‌گذاری باید در چارچوب این سیاست‌ها قانون‌گذاری کند لذا با ایجاد چارچوب کلان و معماری حوزه رمزارز براساس این سند، زیرساخت محکمی خواهیم داشت که می‌توانیم فعالیت‌ها را براساس آن پیش ببریم.

وی به مسئله خودتنظیم‌گری اشاره کرد و با نوآورانه دانستن این اقدام، تصریح کرد: ما تاکنون خود تنظیم گری را در هیچ حوزه‌ای نداشتیم و امیدواریم در اسرع وقت این اتفاق افتاده و این مسیر به صورت گسترده‌تری باز شود. ما نیازمند حرکت گام به گام برای اصلاح هستیم چراکه حرکت از نقطه‌ای که فقط حاکمیت تنظیم‌گری می‌کرد تا خود تنظیم گری، مسیر دشواری است اما امیدواریم که هرچه زودتر محقق شود.

آقامیری با اشاره به انتقاد یکی از فعالان حوزه رمزدارایی‌ها نسبت به ابلاغ برخی دستورالعمل‌ها و مصوبات توسط تنظیم‌گران، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه جلسه ۸۱ شورای عالی فضای مجازی، تنظیم‌گران قبل از ابلاغ، باید آن مصوبه یا دستورالعمل را به مرکز ملی فضای مجازی ارسال کنند تا با سیاست ‌های کلی تطبیق داده شود و بعد تنظیم‌گر مجوز ابلاغ دارد لذا نیازمند تاییدیه از مرکز ملی هستند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پایان با تشکر از حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در این جلسه، گفت: با توجه به انتصاب دکتر افشین، من به اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد بسیار امیدوارم چراکه ایشان عزم لازم برای حل مشکلات را دارند و ما نیز در حوزه سیاست‌گذاری و تنظیم گری حتما کمک خواهیم کرد.  

همچنین در این نشست،  حسین افشین-معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور- اظهار کرد: همواره فناوری‌های جدید در کنار برخی معایب، مزایای زیادی دارند اما متاسفانه در کشور ما از آنجا که عیب‌ها برجسته می‌شود و صداهایی که بیانگر عیوب باشد، بلندتر است موجب می‌شود تا مزایا به حاشیه برود.

وی با بیان اینکه وظیفه خود می‌دانم تا از فناوری های نوظهور در دولت، نمایندگی و حمایت و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف را ایجا کنم، گفت: پدیده‌های نوظهوری که به حوزه پولی و مالی کشور برمی‌گردد حساسیت‌هایی دارد از جمله اینکه باید حاکمیت پولی کشور را به رسمیت بشناسیم و این نیازمند این است که با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط وارد تعامل شویم.

افشین به پشتیبانی‌هایی که در این حوزه نیاز است اشاره کرد و افزود: مرکز ملی فضای مجازی بعنوان یک نهاد حاکمیتی می تواند این پشتیبانی را انجام دهد و تسهیل گر باشد. دکتر آقامیری رئیس مرکز ملی فضای مجازی دید بسیار بازی در این زمینه دارند و از جنس فناوری و نوآوری هستند و این کمک می کند تا مشکلات را حل کنیم.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما نیازمند تعامل دوطرفه هستیم و باید روایت از رمزارز یک روایت جدید باشد، خاطرنشان کرد: ما خودمان را متولی این کار می‌دانیم؛ همچنین باید به بانک مرکزی هم فرصت بدهیم و دغدغه آنها هم بشنویم و دوطرف در حل مشکل گام برداریم و قول می‌دهم رایزنی‌ها را در سطح بالا انجام دهم.

وی ادامه داد: موضوع رفع مشکلات حوزه بلاکچین و رمزارزها در معاونت بررسی خواهد شد و ما با دستگاه‌های مختلف رایزنی می‌کنیم و به نمایندگی از شما در دولت، یک همدلی ایجاد خواهیم کرد. حتما این کار نیازمند قانون است و لایحه‌ای هم مورد توافق دوستان تهیه شده و اگر در این حوزه قانونگذاری شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد چراکه چارچوب های فعالیت مشخص شده است.

افشین با بیان اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری هم بر این است که در پدیده‌های نوظهور دیدگاه سلبی نداشته باشیم، گفت: تلاش ما این است که با برگزاری چند نشست در معاونت علمی و ستاد اقتصاد دیجیتال به یک جمع بندی و مفهوم مشترک برسیم و این قول را می‌دهم که در دوره جدید با تلاش‌هایی که برای حل موضوع انجام می‌دهیم، تغییر را احساس کنید. 

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در هماهنگی با مرکز ملی فضای مجازی گره رمزارزها را باز کنیم، اظهار داشت: از آقای دکتر آقامیری رئیس محترم مرکز ملی فضای مجازی تشکر می‌کنیم که باعث افتخار است که ارتباط بین فعالان رمزارزها و معاونت علمی با میانجی گری و وساطت مرکز ملی برقرار شده است که اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.