پیشنهاد سردبیر

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اینکه هفته وقف از ۱۶ ربیع الاول آغاز می‌شود، گفت: تجلیل از واقفان و خیرین، رونمایی از نسخه کتابخانه الکترونیکی وقف و برپایی ۳۱۰ ایستگاه مشاوره وقف از جمله برنامه‌های مورد توجه در این هفته است.

اتفاقات مبارکِ هفته وقف/تشویق واقفان به ساخت مسجد در مناطق کم‌برخوردار

نشست خبری سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت هفته وقف صبح امروز (۲۷ شهریور) با حضور اصحاب رسانه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این نشست خبری، حجت الاسلام «غلامرضا عادل»، با اشاره به اینکه هفته وقف از ۱۶ ربیع الاول آغاز می شود، گفت: برنامه هایی در این هفته در راستای ترویج فرهنگ وقف و نیز اطلاع رسانی برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه که با مشارکت خیرین و واقفین انجام می شود، تدارک دیده ایم.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: وقف از مردم برای مردم و در راستای رضایت خدا است و در اسلام جایگاه ویژه ای دارد. همواره خیرین موقوفاتی را در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرده اند که بر همگان واضح و مبرهن است، فعالیت‌های فعلی و با آثار مثبت سازمان اوقاف در ابعاد مختلف، به ویژه در عرصه‌های اقتصادی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و پرداختن به فناوری‌های روز همراه است که همه به برکت وقف و ظرفیت بقاع متبرکه است.  

وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته وقف گفت: ۳۰ شهریور مصادف با ۱۶ ربیع الاول به نام روز وقف در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شده و عنوان اولین روز این هفته با عنوان «وقف، جبهه مقاومت، ترویج فرهنگ ایثار» نام گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ابراز کرد: ۳۱ شهریور مصادف با ۱۷ ربیع الاول با عنوان «وقف، قرآن، سنت نبوی و سیره ائمه معصومین (ع)»، اول مهر مصادف با ۱۸ ربیع الاول با عنوان «وقف، اقتصاد پایدار، رشد تولید»؛ دوم مهر مصادف با ۱۹ ربیع الاول «وقف، اخلاق و معنویت، تکریم واقفین و خیرین»؛ سوم مهر مصادف با ۲۰ ربیع الاول «وقف، حمایت از خانواده، اشتغالزایی، ترویج سبک زندگی اسلامی» نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: ۴ مهر مصادف با ۲۱ ربیع الاول با عنوان «وقف، سلامت جامعه، حمایت از دانش بنیان ها» و نیز ۵ مهر مصادف با ۲۲ ربیع الاول با عنوان «وقف امامزادگان، گردشگری مذهبی، ترویج فرهنگ زیارت» نام گرفته است.

حجت الاسلام عادل با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در این هفته تصریح کرد: ۱۵ کمیته در ستاد مرکزی هفته وقف داریم که در مورد نشست ها، تورهای بازدید، کمیته امور خیریه و اطلاع رسانی فعالیت دارند؛ ضمن اینکه شش تور در سطح ملی به منظور بازدید از موقوفات، هفت نشست تخصصی با گروه های دانش بنیان و افراد موثر اجتماعی به منظور بیان موقوفات برگزار خواهد شد.

تجلیل از واقفین و خیرین

وی تصریح کرد: در راستای تجلیل از واقفین و خیرین در سطح کشور ۱۵۰ مراسم در سطح ملی و استانی برگزار می شود که این همایش در تهران سوم مهر، همچنین هفت مهر ماه همایش متولیان برتر کشوری در این هتل برگزار می گردد.

برپایی ایستگاه مشاوره وقف

حجت الاسلام عادل به رونمایی از نسخه کتابخانه الکترونیکی وقف در این هفته اشاره کرد و گفت: برپایی ۳۱۰ ایستگاه با عنوان «همه واقف باشیم» در کشور به منظور ارایه خدمات مشاوره، برپایی ۲۰۰ ایستگاه صلواتی همزمان با هفته وحدت و وقف، ارایه خدمات رایگان درمانی، برپایی محافل انس با قرآن کریم در سطح کشور به مناسبت هفته وقف و هفته دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه دستاوردهای حوزه وقف، برگزاری مسابقات فرهنگی با اهدای جوایز، دیدار با خانواده شهدا و رونمایی از سایت وقف نما بخشی از این برنامه های این هفته است.

۷۴۱ پروژه عمرانی

وی در ادامه با اشاره به اینکه در عرصه فعالیت های عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه در حال حاضر در ۷۴۱ بقعه پروژه عمرانی داریم، افزود: زیربنای این پروژه ها ۴۶۰ هزار و ۷۰۸ متر مربع است که نسبت به برنامه های پیش بینی شده ۷۸ درصد رشد داشته است. اعتبار فعالیت های عمرانی بقاع متبرکه نیز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال پیشبینی شده که ۲۱۰ میلیارد تومان آن هزینه هایش مشخص شده است.

 وی افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای بقاع ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون ۲۱۰ هزار میلیارد تومان محقق شده و در حوزه سرمایه‌گذاری نیز تعداد ۲۲۵ پروژه در رقبات تعریف شده که مساحت آن چهار میلیون و ۴۷ هزار و ۳۳۲ مترمربع در عرصه است. ضمن اینکه اعتباری که برای این پروژه‌ها برآورد شده بود، ۱۲۲ هزار میلیارد ریال بود که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن محقق شده است.

۱۰ پرورژه نهضت مسکن

 حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن در حال حاضر ۱۰ پروژه در شش استان در حال انجام است، گفت: بیش از ۱۱ میلیون مترمربع از املاک موقوفه در این زمینه در طرح قرار دارند. همچنین، تاکنون ۸۵۹ مصوبه از ابتدای تشکیل کمیسیون اقتصادی سازمان اوقاف به مرحله اجرا رسیده است.  در عرصه انرژی‌های خورشیدی هم بیش از ۱۶۰ نیروگاه با بیش از ۶ هزار کیلووات ساعت به بهره‌برداری رسیده است که سهم منابع موقوفات در این طرح ۵۸ درصد و سهم منابع سازمانی ۴۲ درصد بوده و ۶۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است، علاوه بر آن، پروژهایی نیز در هفته وقف افتتاح می‌شوند که تعداد آن در سطوح ملی ۱۵ و در سطوح استانی ۴۳ پروژه و هشت پروژه آماده در سطح ملی نیز در هفته وقف کلنگ‌زنی خواهد شد.

 فعالیت ۸ هزار بقعه و امامزاده در کشور

 وی با اشاره به اینکه یکی از عرصه‌های مهم در سازمان اوقاف، حوزه ثبتی و حقوقی است، تصریح کرد: در هفته وقف در بسیاری از شهرها ظرفیت‌های ویژه‌ای برای تخفیف به مستأجران موقوفات در نظر گرفته شده و سامانه مزایده الکترونیکی در بستر میز خدمت در راستای شفاف‌سازی برنامه‌ها یکی از برنامه‌های بسیار مهم سازمان اوقاف است که طی سال جاری انجام شده تا املاک به صورت عادلانه در اختیار افراد قرار گیرد.

 وی با اشاره به اینکه کل رقبات متصرفی منفعتی در سامانه یک میلیون و ۴۲ هزار و ۹۷۴ رقبه هستند که ۸۱۲ هزار رقبه دارای سند هستند، اظهار کرد:  تاکنون ۸۲ درصد موقوفات سند تک‌برگ اخذ کرده‌اند و  در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲، ۱۷ هزار رقبه و در شش ماهه اول سال جاری ۴۷ هزار رقبه سنددار شده‌اند.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فعالیت هشت هزار امامزاده و بقعه در کشور گفت: ۲۲ هزار و ۹۹۷ هیئت امنا در این امامزادگان توفیق خدمتگزاری دارند و یک هزار و ۸۲۶ خادم ثابت در این اماکن و بیش از ۱۲ هزار خادم افتخاری در سامانه نرم افراز بقاع اطلاعات شان ثبت شده است.

 وی با اشاره به راه اندازی مراکز افق از سال های گذشته در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه تصریح کرد: ۱۳۹۷ مرکز افق در محورهای اجتماعی، فرهنگی و قرآنی مشغول خدمت رسانی هستند و قرار است برای دو هزار و ۸۲۰ هیئت امنا دوره آموزشی در امامزادگان برگزار شود.

 حجت الاسلام عادل همچنین اجرای طرح قرار دوازدهم در امامزادگان و بقاع متبرکه را یکی از برنامه های مورد توجه دانست و افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۸۲ هزار و ۴۲۶ بسته حمایتی به ارزش یک میلیون تومان در قالب این طرح توزیع شده است و در کنار بسته معیشتی موضوعاتی مانند نذر کتاب مهدوی، نذر حجاب، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب سفر اربعین و مهر تحصیلی مورد توجه قرار می گیرد.

توزیع ۲۵ هزار بسته مهر تحصیلی

وی از توزیع بیش از ۲۵ هزار بسته مهر تحصیلی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان میان دانش آموزان محروم خبر داد.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اخیرا کلیپی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که گفته شده مدرسه ای در شهر بوشهر در آغاز سال تحصیلی توسط سازمان اوقاف و امور خیریه   تخریب شده است که موضوع برخلاف آن چیزی است که اعلام شده است. در سال ۱۴۰۲ اداره نوسازی مدارس نامه ای به این سازمان ارسال کرد و از ناایمن بودن مدرسه ای در شهر بوشهر خبر داد و  در جلساتی که برگزار شد، مقرر گردید این مدرسه تخلیه، سپس تخریب و دوباره از نو ساخته شود.

وی به تعامل و ارتباط این سازمان با وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: پنج هزار رقبه در کشور در خدمت آموزش و پرورش است و در برنامه های مختلف و مسابقات بین المللی قرآن هم بخش دانش آموزی با مدیریت و پشتیبانی سازمان اوقاف برگزار می شود.

تشویق خیرین به ساخت مسجد 

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه شهرداری تهران اعلام کرده است که شهر تهران با کمبود مسجد مواجه است، برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه برای تشویق خیرین برای ساخت مسجد در مناطق کم برخوردار چیست، گفت: در سامانه سازمان اوقاف و امور خیریه ۹۲ هزار مسجد ثبت شده است، اما شهر تهران به دلیل تراکم جمعیت با کمبود مسجد مواجه است لذا ما خیرین را تشویق می کنیم که ساخت مسجد را در اولویت قرار دهند؛ به عنوان مثال در منطقه فیروزبهرام که با کمبود مسجد مواجه است، با وجود آنکه  نیت واقف چیز دیگری بود، اما او را تشویق به ساخت مسجد در این منطقه نمودیم.

حجت الاسلام عادل با اشاره به تشکیل قرارگاه مسجد با عضویت سازمان اوقاف و امور خیریه، امور مساجد، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در این قرارگاه برنامه های خوبی در حوزه مسجد در حال انجام و تصمیم گیری است.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.