پیشنهاد سردبیر

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم بلاگرها نباید دانش‌آموزان را برای جمع‌آوری دنبال کننده در فضای مجازی در معرض استرس و تنش قرار دهند و تصاویر آنها را منتشر کنند.

هشدار به خانواده‌ها در آغاز سال تحصیلی؛ مراقب معلم بلاگرها باشید

به گزارش قدس آنلاین، با گسترش فعالیت‌های مجازی و افزایش تعداد معلم بلاگرها در چند سال اخیر به ویژه در ایام همه گیری کووید ۱۹ که استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی برای آموزش عمومی کودکان فراگیر شد، فیلم‌های بسیاری از معلمان، دانش‌آموزان و کلاس درس در فضای مجازی منتشر شد.

در برخی از فیلم‌ها شاهد انتشار تصاویر دانش‌آموزان بودیم که کارشناسان علوم تربیتی و روانشناسان ضمن انتقاد از انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی آن هم بدون اجازه از والدین، آن را مصداق نقض حقوق کودکان دانستند.

همین امر سبب شد تا آموزش و پرورش هرگونه فیلمبرداری از دانش آموزان در کلاس درس را برای فرهنگیان ممنوع اعلام و اعلام کند که در صورت پخش فیلم دانش‌آموزان در فضای مجازی با عوامل آن برخورد می شود.

از نظر وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی آموزش های عمومی در کشور، حریم خصوصی نه فقط در مدرسه و کلاس درس بلکه در تمام ابعاد زندگی شهروندان باید مورد توجه قرار گیرد و از این رو ضبط صدا و تصویر افراد بدون اجازه و اطلاع آنها به لحاظ شرعی و قانونی تخلف است.

بر این اساس هرگونه ورود به حریم خصوصی دانش‌آموزان ممنوع است مگر آنکه در مدرسه جشنی برگزار شده باشد و کادر مدرسه و خانواده‌ها در جریان باشند و تنها در چنین شرایطی است که اجازه فیلمبرداری وجود دارد.

در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی علی فرهادی در گفت‌وگویی درباره انتشار تصاویر دانش‌آموزان توسط معلم بلاگرها توضیح داد: دانش‌آموز یک وجود معصوم، پاک و بی‌دفاع است و اینکه او را در معرض جمع‌آوری دنبال کننده (فالوور) قرار دهیم، کار مناسبی نیست.

وی افزود: این دسته از معلم بلاگرها اغلب از مدارس غیردولتی هستند که البته با آنها هم برخورد داشتیم و مانع فعالیت آنها شده‌ایم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: خیلی جدی اعلام شده است که کسی حق ندارد از دانش‌آموزان استفاده ابزاری کند و دانش‌آموز را در معرض استرس و تنش روانی قرار دهد و تاکید می‌کنیم که معلمان این کار را نکنند.

فرهادی خواستار آن شد که والدین دانش آموزان نیز در این زمینه نظارت لازم را بر عملکرد معلمان داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.