تحولات لبنان و فلسطین

۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 1013319

دانه‌ای جایگزین برای ذرت وارداتی

مهدی خداوردی؛ کارشناس اقتصاد کشاورزی

یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تولید در صنعت دام و طیور، محصولی به نام ذرت است. در حال حاضر در تولید ذرت علوفه‌ای مورد نیاز کشور خودکفایی حاصل شده است اما تولید ذرت دانه‌ای پاسخگوی نیاز داخلی نیست و سالانه به طور متوسط حدود ۹ میلیون تن از این محصول وارد ک

ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و در چنین شرایطی وابستگی به واردات ذرت دانه‌ای از مهم‌ترین چالش‌های صنعت دام و طیور است. در این میان «سورگوم» دارای تحمل زیاد در برابر تنش‌های محیطی مانند درجه حرارت بالا، کم آبی و خشکسالی است و سازگاری خوبی با خاک‌های کم حاصلخیزی دارد. بنابراین سورگوم گیاه مناسبی است که می‌توان برای کشت آن برنامه‌ریزی کرد و در اشکال متفاوت نظیر سیلو شده یا دانه‌ای در تغذیه دام‌ها به کار برد.
 

توسعه کاشت سورگوم دانه‌ای در مناطق خشک و کم آب که میزان بارندگی کمتر از ۳۰۰ میلی متر در سال است و میزان شوری تا ۶ درجه است نسبت به ذرت دانه‌ای ارجحیت دارد؛ چون میزان مصرف آب در سورگوم دانه‌ای نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد کمتر از ذرت دانه‌ای است.
 

بر اساس تحقیقات، جایگزینی سورگوم دانه‌ای تا ۵۰ درصد به جای ذرت در جیره مرغ گوشتی و تا ۷۵ درصد در جیره مرغ تخم گذار امکان پذیر است. همچنین در تغذیه گاوهای شیرده و گوساله‌های پرواری توصیه می‌شود که سورگوم دانه‌ای خرد شده تا ۷۵ درصد جایگزین ذرت شود.
 

لذا با توجه به اهمیت دانه سورگوم در کاهش وابستگی به ذرت وارداتی، توسعه کشت این محصول در کشور با توجه به محدویت‌های آبی و اقلیمی بسیار ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.