پیشنهاد سردبیر

آن‌سوی جنگل‌های باران خورده، سال‌هاست با هر شلیک او اشک شوق در چشمان عشق فوتبال‌های برازاویل جمع می‌شود. اشک شوق حاصل از پیشتازی کنگو در مستطیل سبز به رهبری تیوی بیفوما.

تیوی بیفوما، مهاجم استقلال خوزستان در گفت‌وگو با قدس: مردمان سرزمینم شبیه ایرانی‌ها هستند

ستاره فوتبال آفریقا حالا اینجاست و در عصرهای ملال‌انگیز با گل‌های خود، جنوبی‌ها را به هفت آسمان رهنمون می‌کند. تمام‌کننده باصلابتی که در درگاه ۳۲ سالگی به روشن کردن شمع‌ها در شب‌های بی‌چراغ و بی‌گردسوز می‌اندیشد. گفت‌وگوی قدس با مرد دو گله لیگ در آستانه هفته پنجم پیش روی شماست.

*چی شد که از اسپانیول و لاسپالماس به فوتبال ایران رسیدی؟

-من با فوتبال شما از طریق مرتضی پورعلی گنجی آشنا شدم. مرتضی پسر خوبی است و در لیگ چین و در باشگاه شنزن کنار هم بازی می‌کردیم و خاطرات شیرینی داریم. راستش خودم اصلاً فکر نمی‌کردم اینجا بیایم، اما وقتی آقای بوژژویچ از پروژه خود حرف زد و دعوت کرد در تیمش بازی کنم راه هموار شد و پیراهن آبی را تنم کردم.

*راست است که در برهه‌ای از رئال مادرید پیشنهاد داشتی؟

-بله زمانی که لاسپالماس بازی می‌کردم زین‌الدین زیدان مرا برای بازی در رئال مادریدB برگزیده بود و مذاکراتی نیز صورت گرفت که در دقیقه ۹٠ به نتیجه نرسید. هنوز هم حسرت می‌خورم که تا پشت دیوار امپراتوری زیزو رفتم اما میسر نشد که در سانتیاگو برنابئو بازی کنم.

*مثل اینکه بیفوما برای آقای گلی لیگ ایران خیز برداشته!

-چرا که نه، خب من راه دروازه‌ها را بلدم و اگر هافبک‌ها پاس خوب بدهند حتماً کار را تمام خواهم کرد. دو گلی که به استقلال تهران و شمس‌آذر زدم موجب شده توقع هواداران از من زیادتر شود. پس باید از این پس بیشتر حواسم را جمع کنم و برای موفقیت بیشتر استقلال خوزستان به گلزنی‌ام ادامه دهم. دلم روشن است امسال سال خوبی را سپری خواهم کرد و پاسخ اعتماد بوژژویچ را می‌دهم.

*شنیدیم در کنگو از محبوبیت زیادی برخورداری!

-آنجا خاستگاه من است و مردمان نجیبی دارد که دل در گرو فوتبال دارند. من بیش از ۴٠ بازی ملی تا امروز انجام دادم و گل‌های زیادی برای تیم ملی زدم. مردمان کنگو شباهت‌های زیادی به ایرانی‌ها دارند. آن‌ها خونگرم، مهربان و متعصب هستند.

*بازیکنی که در لالیگا بازی کرده، به لیگ برتر ایران چه نمره‌ای می‌دهد؟

-بی تعارف ایران لیگ جذاب و باکیفیتی دارد و فاصله تیم‌ها بسیار کم است و هیچ رقیبی از پیش باخته نیست. من در همین چند هفته بازیکنانی را دیدم که انصافاً توانایی بازی در فوتبال اروپا را دارند. در مجموع معتقدم فوتبال ایران باوجود ضعف زیرساخت‌ها به واسطه برخورداری از بازیکنان مستعد از جایگاه قابل قبولی در آسیا و جهان برخوردار است.

*افق پیش روی استقلال خوزستان را چطور ارزیابی می‌کنی؟

-ما گام به گام جلو می‌رویم و برای هر بازی پلن خاصی در نظر می‌گیریم. استقلال خوزستان با این هواداران پرشور می‌تواند به یکی از مدعیان لیگ برتر بدل شود. خوشبختانه با محوریت بوژژویچ وفاق در تیم ایجاد شده و بازیکنان، کادر فنی و مدیریت به دنبال موفقیت استقلال خوزستان هستند. با همت بچه‌ها شنبه چادرملو را از سر راه برخواهیم داشت تا گام‌هایمان را بلندتر کنیم. 

*از اینکه پس از چهار سال دوباره به فوتبال آسیا برگشتی و پیراهن آبی‌های جنوب را پوشیدی چه حسی داری؟

-من در شهری بازی می‌کنم که مردم آن عاشق فوتبال هستند و نهایت احترام را به من و هم‌تیمی‌هایم می‌گذارند. خیلی خوشحالم که وقتی گل می‌زنم هزاران نفر جشن می‌گیرند و شریک شادی‌هایم می‌شوند. ایران سرزمین عاطفه‌ها و احساسات است و خارجی‌ها اینجا دچار غربت نمی‌شوند.

*راستی هم‌تیمی‌ات در شنزن مزدوج شده!

-خبر دارم. با مرتضی تماس گرفتم و ازدواجش را تبریک گفتم. مرتضی پسر صادق و بااحساسی است و از این نظر هر کس شریک زندگی‌اش شده شانس آورده است.

*امیدمافی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.