تحولات لبنان و فلسطین

رئیس جمهور با هدف خنثی کردن جو ایران هراسی تلاش دارد با استفاده از تریبون سازمان ملل صدای حق طلبی و عدالت خواهی ایرانیان را به گوش جهانیان برساند

پرونده‌های مهم پوشه پزشکیان در سفر نیویورک / نگاهی به ظرفیت‌ها و فرصت‌های حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد

رئیس جمهور دیروز در رأس هیئتی عالی‌رتبه برای حضور در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

وقوع دو حادثه در پیش درآمد این سفر اما یعنی ماجرای تلخ معدن در طبس از طرفی و گسترده‌تر شدن دامنه تنش‌ها بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر را _ که هر دو فضای افکار عمومی و رسانه‌ای را نیز شدیداً تحت‌الشعاع قرار داد_ بتوان حائز تصویری نمادین از دو محوری دانست که طی روزهای آتی توسط مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک پیگیری خواهد شد. طبیعتاً در این دو محور که یکی داخلی و دیگری بین المللی است، تلاش برای کاستن از فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم بر ملت ایران همانقدر مطرح خواهد بود که تلاش برای زدن مهار بر دهان «سگ هار منطقه».

صدای حق طلبی و عدالتخواهی مردم ایران خواهم بود

قابل پیش بینی بود که این محورها در اهدافی که رییس جمهور از سفر به مقر سازمان ملل بیان می کند، خودش را به خوبی نشان دهد. همینطور هم شد و مسعود پزشکیان پیش از عزیمت به نیویورک ابزار امیدواری کرد که بتواند صدای مردم کشور باشد تا صدای حق طلبی و عدالت خواهی ایرانیان را به گوش کسانی که در سازمان ملل هستند برساند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به جایگاه سازمان ملل در حل اختلافات بین المللی تاکید کرد: سازمان ملل جایگاهی است که اگر وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نباید کشوری پیدا شود که به خاطر قدرت، تکنولوژی و علمی که دارد بقیه کشورها را بتواند بمباران کند و بکشد و مردم و زنان و کودکان و بیمارستان ها و خانه های آنها را بدون هدف و کور تخریب کند بعد هم هر جایی را که زد، بگوید اینجا هدف ما بوده است.

اشاره به استانداردهای دوگانه غربی ها در محکومیت تروریسم از دیگر بخش های صحبت رئیس جمهور بود. رئیس جمهور با انگشت گذاشتن روی اخبار حملات اخیر صهیونیست ها به بیمارستان ها و مدارس در غزه، عنوان داشت: نباید کشوری بیمارستان و مدارس را بمباران کند و کودکان و زنان را بکشد و بگوید اینجا محل تروریسم و هدف ما بود؛ هر کاری می کنند برای آن توجیه درست می کنند بعد هم برخی کشورهای به ظاهر مدعی حقوق بشر این ادعای جنایتکاران را بپذیرند و بگویند اینها دارند دنبال تروریست ها می گردند.

اذعان بر رئالیسم حاکم بر فضای سیاسی و بین المللی جهان، دیگر محور سخنان پزشکیان بود. رئیس دولت چهاردهم ادامه داد: واقعیت اما غیر از اینهاست و کاری که می کنند، روحیه مردانگی و انسانیت را در نگاه کسانی که وجدان و آگاهی دارند و مستقل از اینکه در چه دین و باوری هستند را جریحه دار می کند.

پزشکیان گفت‌وگو با روسای جمهور کشورهای مختلف با موضوع جست و جوی راهی برای دستیابی به صلح و آرامش در جهان، صحبت با ایرانیان مقیم آمریکا به منظور خنثی کردن جو ایران هراسی ها را از اهداف این سفر برشمرد و اضافه کرد: واقعیت آن چیزی نیست که از رسانه ها بیان می کنند ایران ما خیلی امن تر و آزادتر از آنی است که برایش تصویرسازی کرده اند؛ این حرف به این معنی نیست که مشکل نداریم بلکه حتما در رفتار و برخوردهای ما اشکالاتی هست اما نیت و اساس نظام جمهوری اسلامی برپایی حق و عدالت و دیدن همه مردم و آن حرفی است که در ایام انتخابات می زدیم و می گفتیم ایران برای تمامی ایرانیان است.

رئیس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد: اگر رسالت مان را درست انجام دهیم، تصور می‌کنم دستاوردهای خوبی خواهیم داشت.

نطقی در سالگرد پساطوفان الاقصی

بی شک نطق بامداد سه شنبه رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل بیش از گذشته متاثر از تحولات منطقه خواهد بود. این مسئله هم نه فقط به خاطر شدت گرفتن رد و بدل شدن آتش در خط مرزی لبنان و فلسطین اشغالی بلکه از این جهت است که این اولین نطق رئیس جمهور ایران بعد از طوفان الاقصی و در آستانه یک سالگی این رویداد تاریخی است. تحولات یکساله اخیر از خودِ طوفان الاقصی گرفته تا پروژه انتقامی که در قالب وعده صادق محقق شد و این آخری یعنی چشم انتظاری برای پیاده شدن عملیات خونخواهی اسماعیل هنیه سبب شده تا نگاه ها و چشم ها بیش از همیشه به کلماتی باشد که رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشد. پیش‌تر شاهد بودیم که سخنان رئیس جمهور در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران تا چه میزان متاثر و متقابلاً اثرگذار بر فضای این حوزه بود.

به موازات این مورد نمی شود نسبت به آنچه سیدعباس عراقچی در خصوص دیپلماسی چندوجهی و رایزنی‌ها برای پیگیری منافع ملی از آن صحبت کرده بی تفاوت بود. رئیس دستگاه دیپلماسی که پیش از رئیس جمهور و برای آماده کردن مقدمات حضور رئیس دولت راهی نیویورک شده بدون شک و در کنار مقابله با سیاست‌های جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی، نیم نگاهی نیز به بحث مذاکرات به عنوان پروژه سیاست خارجی اعلامی پزشکیان در انتخابات خواهد بود.

لازم به ذکر است دکتر مسعود پزشکیان در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در بامداد سه شنبه به وقت ایران، در اجلاس جانبی مجمع عمومی به‌نام «سران برای آینده» شرکت خواهد کرد. دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، گفت‌وگو با رهبران ادیان الهی، نشست با مدیران رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و دیگر دیدارهای دوجانبه با برخی سران کشورهای اروپایی، آسیایی و جهان اسلام از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور کشورمان است.

پزشکیان نشست‌هایی نیز با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در آمریکا خواهد داشت و ضمن تشریح مواضع کشورمان، به سوالات آنان پاسخ خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.