تحولات لبنان و فلسطین

به همت گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، سلسله مباحث «فقه القضاء» با محور «کتاب القضاء» شیخ الفقها مولی علی کنی برگزار می‌شود.

برگزاری سلسله مباحث «فقه القضاء» در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

 «کتاب القضا» از آثار گران‌سنگی است که در موضوع قضا به زبان عربی نگاشته شده است، اصل این اثر در قطع رحلی به چاپ رسیده که در واقع استفاده آن برای فضلا، طلاب و استادان کمی دشوار است، همچنین به دلیل چاپ محدود و وجود برخی از اصطلاحات اشتباه در اصل این اثر، گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی آن را تصحیح، تحقیق و احیا کرده است.
«کتاب‌القضاء» جامع تمام مباحث قضایی و دربردارنده موضوعاتی اعم از معنای قضا و قضاوت، احکام قضا، وجوب قضاوت، شروط قاضی، راه‌های ثبوت ولایت بر قضا، آداب قضاوت، ارتزاق قاضی، طرق و راه‌های اثبات دعوا، صدور حکم و کیفیت آن، شهود و بینه، اقرار، قسم، قضاوت بر غایب و… است. 
این اثر از دیدگاه صاحب‌نظران یکی از بهترین متون فقهی در موضوع قضاوت و قضاست و مؤلف این کتاب از رجال فقهی و علمی و تحصیل‌کرده حوزه علمیه نجف و از شاگردان برجسته فقیه بزرگ صاحب جواهر است که پس از برگشتن به تهران از جایگاه ممتاز و مرجعیت علمی – سیاسی و اجتماعی در زمان حکومت قاجار برخوردار بود.
گفتنی است، سلسله مباحث «فقه القضاء» ویژه طلاب، دانشجویان و محققان تدارک‌دیده‌شده و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعتی تبار، مدیرگروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، از روز 4 مهرماه، همه‌روزه از ساعت 7:15 تا 7:50 در نمازخانه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.