پیشنهاد سردبیر

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه به بیان توضیحاتی درباره نقش دادگاه‌های صلح در کاهش اطاله دادرسی پرداخت.

دادگاه‌های صلح در کاهش اطاله دادرسی نقش مهمی دارند

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در نشست خبری مشترک با سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در مورد دادگاه‌های صلح و نقش آن‌ها در کاهش اطاله دادرسی، بیان کرد: دادگاه صلح از چند جهت می‌تواند در کاهش اطاله دادرسی موثر باشد؛ ابتدا اینکه تلاش اولیه برای صلح و سازش می‌کند، در زمان کوتاهی آن شورای حل اختلافی که در جوار دادگاه صلح است، ظرف یک تا دو هفته می‌تواند موضوع را به سازش برساند و با صدور گزارش اصلاحی به فوریت کار تمام می‌شود.

 رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه ادامه داد: نکته دیگر اینکه برای ارجاع پرونده به دادگاه زمان دو ماه بیشتر گذاشته نشده است یعنی سقف زمانی دارد و همین موضوع به کاهش اطاله دادرسی کمک می‌کند؛ جهت دیگر حذف مرحله دادسرا در آن موارد و پرونده‌های کیفری که در صلاحیت دادگاه صلح است که این موضوع سبب کاهش اطاله دادرسی می‌شود.

صادقی افزود: حذف مرحله تجدیدنظر در حدود نیمی از صلاحیت‌های دادگاه صلح است که زودتر به قطعیت می‌رسد و پرونده تعیین تکلیف می‌شود مجموعه این‌ها به کاهش اطاله دادرسی کمک می‌کند.

وی در مورد تغییر سایر قوانین برای اطلاله دادرسی گفت: در مورد سایر موارد نیاز به اصلاح قوانین وجود دارد که علی‌القاعده این کار اتفاق می‌افتد؛ قبلا قوه قضائیه لایحه‌ای برای این موضوع داده است که در مجلس است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.