پیشنهاد سردبیر

نماینده قروه و دهگلان در مجلس: سامانه خودنویس یک آلترناتیو جدی برای مشاورین املاک است. بنگاه‌ها مانند قبل به صورت انحصاری در حوزه مسکن و تنظیم اجاره‌نامه‌ها فعالیت نمی‌کنند. به همین دلیل، این سامانه می‌تواند به افزایش کیفیت خدمات آنان منجر شود.

خروج بازار اجاره‌بها از انحصار و ایجاد رقابت مثبت در بین مشاوران املاک چگونه ایجاد شد؟

سامانه خودنویس بر اساس قانون با هدف کمک به ساماندهی امور در حوزه مسکن و مقابله با سوداگری راه­اندازی شده است. در این بستر، افراد می­توانند بدون نیاز به مشاورین املاک اقدام به عقد قرارداد با طرف مقابل بکنند. این نوع عقد قرارداد نیاز به هزینه ندارد و به صورت رایگان صورت می­گیرد.

تا الان استفاده از سامانه مورد بحث صرفه­جویی 1600 میلیارد تومانی در هزینه­های خانوارها داشته است. با توجه به این که قیمت اجاره‌بها و خرید مسکن طی سال­های اخیر افزایش زیادی داشته، کاهش هزینه­های خانوارها در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزیت دیگر سامانه خودنویس این است که بستر سوداگری و سودجویی برچیده می­شود. از شواهد این طور برمی­آید که سوداگری در حوزه مسکن رونق پیدا کرده است. برخی از مشاورین املاک به جای این که به وظیفه اصلی خود مبنی بر ارائه مشاوره به افراد مبادرت کنند، مشغول واسطه­گری هستند و بر افزایش قیمت­های اجاره‌بها و خرید مسکن اضافه می­کنند. سامانه خودنویس می­تواند به عنوان بستری برای ساماندهی امور در حوزه مسکن عمل کند و از طریق افزایش شفافیت بستر سودجویی برخی افراد را از بین ببرد.

مزیت دیگر سامانه خودنویس، افزایش سرعت انجام کارهاست. در دنیایی که سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است و زمان ارزش زیادی دارد، معطل شدن مردم برای انجام کارهایی مانند عقد قرارداد درست نیست. استفاده از سامانه­ها می­تواند اثرگذاری بالایی در بالا بردن سرعت کارها داشته باشد.

نظرات محمدرسول شیخی‌زاده، نماینده قروه و دهگلان را در ادامه در خصوص سامانه خودنویس و مزیت­های استفاده از این بستر می­خوانید.

صرفه‌جویی 1600 میلیارد تومانی به نفع مردم با استفاده از سامانه خودنویس

شیخی‌زاده با اشاره به این موضوع که مقابله با گسترش دلال‌بازی و واسطه‌گری از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ما باید می‌توانستیم طوری عمل کنیم که تا این اندازه سوداگری در حوزه مسکن گسترش پیدا نکند تا با مشکلات فعلی مواجه نشویم. بهتر بود از ابتدا جلوی این تخلفات را می‌گرفتیم تا حالا مجبور نباشیم به خاطر مقابله با متخلفان یک سری کسب و کارها را دچار رکود کنیم. اما در شرایط فعلی که تا این حد واسطه‌گری و دلالی در حوزه مسکن توسعه یافته است، باید به سمت استفاده از سامانه‌هایی مانند خودنویس برای سامان دادن به امور برویم.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس می‌تواند در ساماندهی امور در بخش مسکن موثر باشد. نیاز است سامانه به گونه‌ای گسترش یابد و مورد استفاده قرار بگیرد که مشکلات سامانه در حداقل ممکن باشد و کاستی‌هایی که در عمل مشخص می‌شود، باید به سرعت رفع شود.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم امنیت سامانه را تا حد قابل قبولی بالا ببریم، به نحوی که بستر سوءاستفاده و کلاه‌برداری در چارچوب آن از بین برود. در مجموع گسترش سامانه مودیان به نفع مردم است.

شیخی‌زاده در ارتباط با صرفه‌جویی 1600 میلیارد تومانی به نفع مردم با استفاده از سامانه خودنویس گفت: در این موضوع شکی نیست که در شرایط فعلی هزینه‌ اجاره‌بها و خرید مسکن بسیار بالاست و خانوارها در مضیقه هستند. بنابراین، هر چقدر بتوانیم این هزینه‌ها را کاهش دهیم به نفع مردم و کشور است.

سامانه خودنویس به افزایش قدرت انتخاب مردم و مستأجران منجر می‌شود

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از بنگاه‌های املاک باعث افزایش هزینه‌ها هستند و به مشکلات حوزه مسکن برای مردم دامن می‌زنند. به نحوی مشاورین دچار دلالی و واسطه‌گری شده‌اند و این شرایط به ضرر خانوارهاست و هزینه‌هایشان را بالا می‌برد. کاهش هزینه‌ها در حوزه مسکن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً نظر کارشناسان مبنی بر این که سامانه خودنویس به افزایش قدرت انتخاب مردم و مستأجران منجر می‌شود، درست است. سامانه‌ها به افزایش شفافیت کمک می‌کنند و چارچوبی به وجود می‌آورند که به نفع مردم است و زمینه کلاه‌برداری و سوءاستفاده را از بین می‌برد.

شیخی‌زاده گفت: سامانه خودنویس یک آلترناتیو جدی برای مشاورین املاک است. بنگاه‌ها مانند قبل به صورت انحصاری در حوزه مسکن و تنظیم اجاره‌نامه‌ها فعالیت نمی‌کنند. به همین دلیل، این سامانه می‌تواند به افزایش کیفیت خدمات آنان منجر شود و از همه مهم‌تر اینکه به مردم قدرت انتخاب و اختیار در مراجعه به مشاورین املاک اعطا خواهد شد. با سامانه خودنویس، مشاورین املاک باید به دنبال راه‌هایی برای ارائه خدمت بیشتر به مردم خواهند بود و این رقابت در نهایت به نفع مردم است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که با راه‌اندازی سامانه خودنویس به نحوی کسب و کار بنگاه‌های املاک دچار رکود می‌شود. طبیعی است که آنان در مقابل این امر واکنش و مقاومت نشان دهند. بنگاه‌های املاک تلاش دارند شرایط را به نحوی تغییر دهند که بتوانند به کسب درآمدهای بالای خود بپردازند.

نماینده قروه و دهگلان در پایان تأکید کرد: توصیه بنده به دولت این است که نظر کارشناسی را بر هر چیز دیگری مقدم بداند. هر جایی که کارشناسان نظرشان بر این است که اقدامی به نفع مردم است، آن پروژه را پیش ببرند و در مقابل مقاومت‌های احتمالی صنفی کوتاه نیایند. وقتی کارشناسان تأکید می‌کنند که سامانه خودنویس به نفع مردم است، باید سمت منافع عمومی بایستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.