تحولات لبنان و فلسطین

این تونل یک سازه بی نظیر به لحاظ استحکام و معماری است که طول و عرض تونل و سقف آن، نشان از یک سازه کاملا مهندسی ساز در آن دوره دارد.

اختصاص ۶ میلیارد تومان اعتبار به تونل ده‌دی مشهد

به گزارش قدس خراسان، به تازگی سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در حال آماده سازی تونلی است که به گمان کارشناسان، قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و قدس خراسان چندی پیش در قالب گزارش «تونل ۱۰دی؛ بنایی برای نمایش تاریخ مشهد» به آن پرداخت.

این تونل در حال حاضر به این دلیل که در میدان ده دی کشف شده با این اسم شناخته می شود ولی ممکن است در آینده نامش تغییر کند. این بنا یک سازه بی نظیر به لحاظ استحکام و معماری است و طول و عرض تونل و سقف آن، نشان از یک سازه کاملا مهندسی ساز در آن دوره دارد.

مدیر ساماندهی بافت های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری امروز در جریان بازدید میدانی خبرنگاران از این تونل تاریخی درباره مستندات تاریخی موجود از این تونل گفت: گزارش‌هایی از سال ۵۲ زمان ساخت میدان ده دی وجود دارد که در آنها قید شده در فضای این تونل ماشینها امکان دورزدن و خاکبرداری داشته اند، گزارش دوم نیز مربوط به سال ۸۶ است که در آن پیمانکار اجرای کانال قره خان به وجود این تونل اشاره کرده و گزارش سوم نیز مربوط به سال ۹۲ و زمانی است که در جریان فعالیت تاسیساتی، بخشی از تونل تخریب می شود که در آن زمان تنها ۱۰ متر از تونل باز بوده است. پس از آن در سال ۱۴۰۲ سازمان بازآفرینی شهری اقدام به آغاز خاکبرداری به صورت دستی از این تونل کرد و تاکنون حدود ۱۲۰۰متر مکعب خاکبرداری و لایروبی انجام شده است.

بهزاد چوپانکاره، بابیان اینکه در این بنا تزئینات آجر چینی به صورت چلیپا، نامنظم روسی و طاق جفت به داخل، دیده می شود، افزود: ۹مدل تزیینات آجرچینی در این تونل دیده می شود در میان دیواره های این تونل نیز، چوب هایی به طول دو متر از جنس درخت توت با هدف گرفتن ارتعاش و لرزه کار شده است که همگی نشان‌دهنده هویت تاریخی معماری شهر مشهد در آن دوره است.

وی بابیان اینکه گمانه زنی ها باید تکمیل شود، ادامه داد: هدف مدیریت شهری این است که این تونل به طور کامل بازگشایی شود و پس از مرمت در معرض بازدید عموم به عنوان بخشی از هویت تاریخی و معماری مشهد قرار گیرد.

چوپانکاره با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی نیز به این کار اختصاص یافته، تصریح کرد:  تاکنون لایروبی و جمع آوری گل و لای و آزادسازی همین مقدار از تونل، یک میلیارد هزینه داشته و با مساعدت شهرداری ۵ میلیارد دیگر نیز  برای امسال اختصاص یافته که امیدواریم با این اعتبارات، ضمن تکمیل گمانه زنی، بخش بیشتری از تونل بهره‌برداری و آماده بازدید عموم شود.

مدیر ساماندهی بافت های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری درباره ادامه روند کار گفت: در فاز دوم عملیاتی ۷۰ متر دیگر بازگشایی می شود که با فضای کنونی حدود ۱۴۰ متر است و با توجه به تاریخ شفاهی و کمک از اسناد تاریخی احتمالا تا ۵۴۰ متر ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.