تحولات لبنان و فلسطین

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه «در آستانه یک جنگ تمام عیار در لبنان هستیم» که می توانیم آن را متوقف کنیم، هشدار داد که حملات اسرائیل به لبنان، منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) را تهدید می کند.

دبیرکل سازمان ملل: حملات اسرائیل به لبنان منطقه را تهدید می کند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: اخیراً ارتش اسرائیل تهاجماتی را در سراسر خط آبی آغاز کرده است. ما در آستانه یک جنگ تمام عیار (همه جانبه) در لبنان هستیم که هم اکنون ویرانگر است. اما هنوز زمان برای توقف این جنگ وجود دارد.

گوترش افزود: اوضاع در کرانه باختری اشغالی در حال وخیم شدن است. اکنون، در لبنان، حملات از جمله علیه غیرنظامیان، کل منطقه را تهدید می کند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: حملات گسترده اسرائیل به عمق لبنان از جمله بیروت منجر به کشته شدن افراد بیشتری شده است. بیش از ۲۰۰۰ (دو هزار) نفر در سال گذشته و یک هزار و ۵۰۰ نفر فقط در دو هفته گذشته کشته شده اند. این تلفات تاکنون از جنگ سال ۲۰۰۶ در لبنان فراتر رفته است.

آوارگی بیش از یک میلیون نفر در لبنان و فرار ۳۰۰ هزار نفر به سوریه

گوترش ادامه داد: طی چند روز گذشته تبادل آتش بین حزب الله و دیگران در لبنان و نیروهای نظامی اسرائیل در سراسر خط آبی تشدید شده اند. این حملات در بی توجهی کامل به قطعنامه های ۱۷۰۱ و ۱۵۵۹ شورای امنیت انجام می شوند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: حملات حزب الله و سایرین در جنوب خط آبی حداقل ۴۹ کشته برجای گذاشته است. مقامات لبنانی گزارش می دهند که بیش از یک میلیون نفر در این کشور آواره شده اند.‌۳۰۰ هزار نفر به سوریه گریخته اند. بیش از ۶۰ هزار نفر از شمال اسرائیل آواره شده اند.

ارتش رژیم صهیونیستی از دوم مهر حملات گسترده به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرد که تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد. طبق گزارش وزارت بهداشت لبنان، حملات این رژیم تاکنون صدها شهید و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

حزب‌الله لبنان نیز در مقابل هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در این کشور سکوت نکرد؛ عملیات‌های متعدد علیه مواضع و شهرک‌های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی را در دستور کار قرار داد و طی روزها و ساعت های گذشته با پرتاب صدها موشک، مواضع رژیم صهیونیستی را موشک باران کرد.

کشورهای غربی که از آغاز جنگ علیه غزه، دربرابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده‌اند، به ابراز نگرانی درباره اقدامات تجاوزکارانه این رژیم در لبنان و درخواست برای برقراری آتش‌بس بسنده کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.