تحولات لبنان و فلسطین

با افزایش تنش‌ها در منطقه، ریسک‌های متعددی در بازارهای مالی دنیا رقم خورده است. نفت در خط مقدم بحران قرار گرفته و همه نگاه‌ها را معطوف به خود کرده است، طلا در کانال ۴ میلیون تومان سنگر گرفته و ارز در یک قدمی ۵۰ هزار تومان ایستاده است.

بهترین پناهگاه برای سرمایه‌های مردم کجاست؟

به‌گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که احتمال وقوع درگیری‌ در منطقه بالا گرفته و ناامنی و نااطمینانی سیاسی، بر فضای بین‌الملل سایه انداخته است، از کارشناسان بازارهای مالی پرسیدیم بهترین پناهگاه برای سرمایه‌ها در زمان تنش‌ها کدام بازارها هستند و سرمایه‌گذاری درست و منطقی در این برهه زمانی به چه صورت باید انجام شود؟ پاسخ این پرسش‌ها را در زیر می‌خوانید.

نحوه چیدمان  سبد سرمایه‌گذاری در شرایط بی‌ثباتی

محمدرضا فلفلانی، تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: با توجه به افزایش سطح تنش‌ها در منطقه که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و حتی شاید تشدید آن هم محتمل  باشد، باید این نکته مدنظر قرار گیرد که سرمایه‌گذاران با توجه به روحیه ریسک‌پذیری خودشان می‌توانند اقدام به تغییر شیوه و یا ترکیب سبد سرمایه‌گذاری‌شان کنند.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری برای چیدمان سبد سرمایه‌گذاری باید مبتنی بر روحیه ریسک‌پذیری، درآمدها، هزینه‌ها و ساختار سرمایه افراد باشد، می‌افزاید: بخشی از سبد ما باید همیشه یک‌سری اقلام کم‌ریسک یا برای پوشش ریسک مثل طلا باشد، بخشی دیگر می‌تواند اقلام با ریسک بالا مثل سهام و بخشی «فری ریسک یا بدون ریسک» باشد مثل صندوق‌های درآمد ثابت و تلفیقی از این‌ها می‌تواند یک سرمایه‌گذاری اثربخش باشد.

نخستین توصیه، حرکت به سمت سرمایه‌گذاری‌های امن

فلفلانی می‌گوید: اولین توصیه به مردم در چنین شرایطی این است که به سمت سرمایه‌گذاری‌های امن گام بردارند. در تمام دنیا در شرایط بحران‌های اقتصادی و ناامنی‌های سیاسی و اجتماعی اقبال به سرمایه‌گذاری در بخش طلا و برخی ارزهای مطمئن مثل فرانک سوئیس افزایش پیدا می‌کند. در کشور ما برای خرید طلا فضاهای متنوعی وجود دارد از سکه تمام بهار تا سکه پارسیان، صندوق‌های طلا و طلای آب‌شده و... که برای افراد مختلف یک سرمایه‌گذاری خوب تلقی می‌شود.

این تحلیلگر بازارهای مالی توضیح می‌دهد: به عنوان مثال آن دسته از افرادی که کارمند هستند و حقوق ثابت دارند می‌توانند به این موضوع فکر کنند که بخشی از درآمدشان را به خرید دارایی‌های امن اختصاص دهند. این موضوع در بلندمدت به مراتب می‌تواند عملکردی بهتر از ریسک کردن و خرید دارایی‌های پراکنده برای آن‌ها داشته باشد.

وی یادآوری می‌کند: مردم برای کاهش ریسک نگهداری فیزیکی طلا می‌توانند از صندوق‌های طلا در بورس و به تعبیر دقیق‌تر خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا در بورس بهره بگیرند، چراکه این صندوق‌ها خودشان برای مردم شمش، گواهی سپرده سکه و... می‌خرند و نوسان‌های قیمتی در آن تقریباً منطبق با نوسان‌های قیمت طلاست.

نگاهی موقتی و گذرا به سپرده‌گذاری بانکی

فلفلانی تأکید می‌کند: ما باید به فکر سپرده‌گذاری بانکی هم باشیم، ولی باید بدانیم بانک هرچه سود می‌دهد، بعد در یک جهش تورمی از سرمایه‌گذاران پس می‌گیرد. این پس گرفتن با کاهش قدرت خرید سرمایه‌گذاران رقم می‌خورد و این موضوع باید مورد توجه باشد. افرادی که سپرده بانکی دارند می‌توانند نگاه موقتی و گذرا به آن داشته و گوش به زنگ باشند تا زمانی که شرایط اقتصادی تغییر کرد بلافاصله از فضای سپرده بانکی خارج شوند و به خرید دارایی‌های مولد اقدام کنند.

وی همچنین به صاحبان سرمایه‌های خرد توصیه می‌کند بخشی از سرمایه خود را از طریق صندوق‌های درآمد ثابت در فضای بدون ریسک نگه دارند. به گفته وی، به دلیل بالا بودن قدرت چانه‌زنی این صندوق‌ها با بانک‌ها و حجم بالای سرمایه آن‌ها، وضعیت نرخ سود مؤثر سالانه این صندوق‌ها نسبت به سپرده بانکی مطلوب‌تر است و اگر فرد بخواهد مثلاً ظرف یک ماه سرمایه خود را بدون شکست نرخ سود سپرده، نقد کند، مانعی وجود ندارد.

وی می‌افزاید: معمولاً یک دسته از افراد هستند که خیلی به مفاهیم و مبانی علمی باور ندارند و تصمیمات هیجانی می‌گیرند، این دسته افراد می‌توانند بیشترین ضرر و زیان را متحمل شوند به این دلیل که به محض اینکه سطح تنش‌ها افزایش پیدا می‌کند تصمیم می‌گیرند یک دفعه همه دارایی‌های خودشان را نقد و تبدیل به ارز کنند، این اقدام مناسبی نیست و منجر به پشیمانی می‌شود. حالا اگر چنین اقدامی همراه با خرید و فروش پلکانی باشد ضرر و زیان را کمتر می‌کند. یعنی اگر من تصمیم گرفتم همه دارایی‌ام را تبدیل به طلا کنم، در چند مرحله این را انجام دهم، چراکه موجب کاهش برخی ریسک‌ها در این زمانه خواهد شد.

وی توضیح می‌دهد: آن دسته از افرادی که فکر می‌کنند سطح تنش‌ها تا همین اندازه باقی می‌ماند و افزایش پیدا نمی‌کند، می‌توانند به مرور به خرید دارایی‌هایی که ریسک بیشتری دارند مثل سهام روی بیاورند. اما چنانچه این تصور وجود دارد که ریسک‌ها و تنش‌ها افزایش پیدا می‌کند، خب بالطبع وزن سهام در سبدهای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور می‌تواند کمتر باشد.

دارایی‌های خود را برای سرمایه در گردش نفروشید

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هرگز توصیه نمی‌کنیم افراد دارایی‌های خودشان را بفروشند، می‌افزاید: به کسانی که این مصاحبه را مطالعه می‌کنند و کارآفرین هستند و بنگاه اقتصادی دارند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود برای تأمین سرمایه در گردش خودشان دارایی بفروشند تا به کسب‌وکار خودشان تزریق کنند. اگر دسترسی به منابع بانکی دارند برای اخذ وام اقدام کنند.

فلفلانی می‌افزاید: نکته اینجاست ما در فضایی قرار داریم که میزان تورم از میزان نرخ سود سپرده‌های بانکی بیشتر است در چنین شرایطی به‌اصطلاح نرخ بهره حقیقی منفی است و وقتی این اتفاق می‌افتد، بیشتر سرمایه‌گذاران که به منابع بانکی برای اخذ وام دسترسی دارند، از آن استفاده می‌کنند، چراکه وام و بهره کارمزدی کمتر از میزان تورم دارد و این امر برای دریافت وام صرفه اقتصادی ایجاد می‌کند که البته همین موضوع یک معضل اساسی برای کشور است چون به مثابه رانتی است که دولت‌ها به برخی سرمایه‌گذاران و حتی به برخی کارآفرینان می‌دهند. این در حالی است که کمتر در کشور به مسائلی مثل بهبود بهره‌وری توجه شده است.

راهبرد خرید و فروش به‌ صورت پله‌ای

میلاد یزدان‌پور، کارشناس بورس و  بازارهای مالی نیز در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه به خاطر بی‌ثباتی‌ها بازار سرمایه چند گام به جلو و چند گام به عقب برمی‌دارد، می‌گوید: با بررسی سابقه بازار بورس در مواقع حساس مانند جنگ و یا به شهادت رسیدن اشخاص مهم شاهد هستیم همیشه این بازار با واکنش منفی مقطعی همراه بوده که این مورد سبب ترس سهامداران می‌شده، اما با بررسی دقیق‌تر بازار متوجه می‌شویم بازار بورس معمولاً این واکنش منفی و ریزش را جبران می‌کند و به روند قبلی و نرمال خودش برمی‌گردد.

وی می‌گوید: در هر صورت برای کسانی که در بازار هستند پیشنهاد می‌کنم از مجموع سرمایه خویش ۳۰ تا ۴۰درصد را وارد بازارهای طلا کنند و ۶۰ تا ۷۰درصد مابقی را در بازار نگه ‌دارند، چون بازار سرمایه نشان داده در کوتاه‌مدت عقب‌ماندگی خودش را جبران می‌کند و حتی می‌تواند در قالب یکی دو ماه صعودی شود.به گفته وی، در این شرایط پایبندی به راهبرد خرید و فروش به ‌صورت پله‌ای و پرهیز از رفتار هیجانی بهترین رویه‌ای است که سهامداران بازار می‌توانند به آن اتکا داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهلول ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
    0 0
    بهترین پناهگاه طلا