تحولات لبنان و فلسطین

محققان پزشکی و داروسازی دانشگاه استنفورد با ایجاد یک برچسب کوچک مولکولی موفق شدند داروی تزریق شیمی‌درمانی سرطان را به داروی خوراکی تبدیل کنند، دارویی جدید که روی موش‌ها تأثیرگذاری بهتری از داروی تزریقی داشته است.

تبدیل موفقیت آمیز داروهای تزریقی به قرص خوراکی

برای بسیاری از بیماران سرطانی تزریقاتی وریدی داروهای شیمی‌ درمانی بهترین بخت درمانی به شمار می‌رود. اما این تزریقات می‌تواند نامطلوب باشد یا در دسترس نباشد و خود تزریق هم عوارضی دارد. تبدیل این داروهای تزریقی به قرص‌های خوراکی می‌تواند تحول ‌آفرین باشد.

در یک مطالعه منتشر شده در نشریه «ارتباطات طبیعت/Nature Communications»، یک گروه از محققان با هدایت «مارک اسمیت» مدیر شیمی پزشکی در دانشگاه استنفورد، یک برچسب (تگ) کوچک مولکولی ابداع کرده‌اند که وقتی به مولکول های دارو الصاق می‌شود می‌تواند داروهای معمولی تزریقی را به قرص خوراکی تبدیل کند.

این (تگ) همچنین موجب می‌شود که قرص‌ها در دُزهای پایین‌تر مؤثر باشند. این محققان در آزمایش های اولیه روی موش ها نشان دادند نمونه خوراکی آنها از داروی paclitaxel یکی از پر کاربردترین داروهای سرطانی، عملکرد بهتری از دُز معمولی تزریقی این دارو دارد.

اسمیت خاطرنشان کرد: این یک راه حل ساده برای یک مشکل قدیمی است. با این راهبرد، ما می‌توانیم انواع زیادی از داروهای جدید را مورد استفاده قرار دهیم.

«جیمز دیکرسون» انکولوژیست در دانشگاه استنفورد و متخصص سرطان پستان نیز گفت: تأثیر یک داروی paclitaxel خوراکی غیرسمی و مؤثر بسیار اعجاب‌انگیز خواهد بود. این می‌تواند به تجربه بهتری برای بیماران منجر شود و در سطح جهان موجب افزایش دسترسی به اقدامات درمانی برای بیماران مبتلا به رایج‌ترین سرطان‌ها خواهد شد.

این اولین گزارش از یک پیش‌داروی (prodrug) مؤثر خوراکی است و مسئله مهم اینکه محققان تاکنون هیچ نشانه‌ای از سمی بودن مشاهده نکرده‌اند.

اسمیت گفت: این روش جدید (داروسازی) می‌تواند شیوه دریافت شیمی‌درمانی میلیون‌ها بیمار در جهان را متحول سازد. این نتایج هنوز مربوط به مراحل اولیه است و در موش ها آزمایش شده است اما این محققان امیدوارند که این روش بتواند تأثیرگذاری دارویی در انسان ها را بهبود ببخشد و هزینه درمان را کاهش بدهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.