تحولات لبنان و فلسطین

پروژه آزادراه تبریز - مرند- بازرگان به طول ۲۸۰ کیلومتر که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۶ آغاز شده است همچنان برای رسیدن به خط پایان، حرکت لاک‌پشتی را دنبال می‌کند و پنج دولت قبلی از پس تکمیل و بهره‌برداری آن برنیامدند.

پروژه ای که۱۷سال خاک می‌خورد / آزادراه تبریز- مرند در گذر وعده‌ها
در ۱۷ سال گذشته این آزادراه که از مسیرهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی شمال غرب کشور به شمار می‌رود تنها به حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و این در حالی است که تکمیل و بهره‌برداری از طرح آزادراه تبریز- مرند- بازرگان موجب کاهش زمان سفر و تلفات جاده‌ای، افزایش ظرفیت مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می‌شود.

افتتاح در ۱۴۰۷ به شرط تأمین اعتبار 
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در تازه‌ترین اظهار نظر اعلام کرده است در صورت تأمین اعتبارات لازم در خوشبینانه‌ترین حالت این پروژه به طور کامل در سال ۱۴۰۷ به بهره‌برداری خواهد رسید. 
وی بیان کرده است از ۲۸۰ کیلومتر طول آزادراه تبریز - مرند - بازرگان، ۱۱۵ کیلومتر در حوزه آذربایجان شرقی قرار دارد و اکنون حدود ۱۳ کیلومتر از این آزادراه واقع در بخش مشترک با کنارگذر غربی تبریز (شهید باکری) اجرا شده و زیر بار ترافیک رفته است.
سیداحمد موسوی می‌افزاید: اکنون قطعه اول این آزادراه به طول ۲/۵۱ کیلومتر در حال اجرا بوده و در مجموع آزادراه تبریز - مرند - بازرگان دارای ۱/۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی ادامه می‌دهد: در مرحله نخست این پروژه، ۲۴ کیلومتر از انتهای کنارگذر تا اتصال به بزرگراه صوفیان - شبستر (محدوده دانشگاه آزاد صوفیان) با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد برای افتتاح و بهره‌برداری در سال جاری در حال اجرا بوده و بخش اعظم مسیر آسفالت شده و نیوجرسی‌ها (جداکننده‌های وسط) نیز تعبیه شده است.
موسوی با اشاره به اینکه پس از بهره‌برداری از این قطعه، عملیات اجرایی در این آزادراه تا کیلومتر ۴۶ محل تبادل آزادراه با جاده فعلی تبریز - مرند (محدوده شوردرق) متمرکز خواهد شد، یادآور می‌شود: افتتاح و بهره‌برداری از این آزادراه و جذب ترافیک سنگین از جاده موجود موجب کاهش میزان تصادفات جاده‌ای، مصرف سوخت و آلودگی هوا خواهد شد.

طرح موضوع در دیدار با معاون اول رئیس جمهور 
اما اهمیت این پروژه و روند کند اجرای آن سبب شد استاندار تازه‌نفس آذربایجان شرقی در روزهای ابتدایی فعالیت خود در این استان ضمن بازدید از این پروژه حدفاصل تبریز تا صوفیان، در جریان روند عملیات اجرایی این پروژه قرار گرفته و با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های مهم استان تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است، عنوان کند با تعاملی که وجود دارد موانع اجرای طرح‌ها برطرف خواهد شد.
بهرام سرمست با اشاره به اینکه جاده‌های استان فرسوده است و باید طرح‌هایی نظیر این آزادراه را سریع‌تر فعال کنیم به دیدارش با معاون اول رئیس جمهور اشاره کرده و می‌افزاید: کریدورهای آزادراهی از اولویت‌های استان است و در دیداری که با دکتر عارف داشتم در این خصوص مذاکرات لازم صورت گرفت. 

اختصاص ۲۳ هزار میلیارد ریال 
وی خاطرنشان می‌کند: عملیات اجرایی از پل دیزل‌آباد تا دانشگاه آزاد صوفیان تا آذر ماه باید به بهره‌برداری برسد و قطعه بعدی نیز در دستور کار قرار گرفته و تأسیسات جانبی و ایمنی نیز به موازات طرح اجرا می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: افزون بر ۲۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به صورت مشارکتی از طرف دولت و پیمانکار طرح به پروژه اختصاص داده شده است.

نگرانی شرکت‌های سرمایه‌گذار 
دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها نیز به دلایل تردید و نگرانی شرکت‌های سرمایه‌گذار برای افتتاح و بهره‌برداری از آزادراه مرند تبریز اشاره و اظهار می‌کند: شرکت‌های سرمایه‌گذار همه امیدشان این است که سرمایه گذاری‌هایشان از محل دریافت عوارض برگردد، اما متأسفانه در دو سال اخیر یک بدعت نامبارک در وزارت راه گذاشته شده است که از یک سو شرکت‌های سرمایه‌گذار را به افتتاح آزادراه مجبور کرده و از سوی دیگر نرخ عوارض عبور را ابلاغ نمی‌کنند و به آن‌ها وعده می‌دهند ظرف یک هفته عوارض ابلاغ می‌شود اما این وعده در حد حرف باقی می‌ماند. 
خدایار خاشع می‌افزاید: مثلاً آزادراه تهران- شمال در تیر سال گذشته یعنی ۱۶ ماه پیش افتتاح شد اما در این ۱۶ ماه هنوز عوارض آن ابلاغ نشده است. 
همچنین آزادراه اصفهان – شیراز هم در مهر سال گذشته افتتاح شد و یک سال از افتتاح آن گذشته است، با این حال هنوز نرخ عوارض عبور از آن ابلاغ نشده است.
 وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلاتی که ساخت راه‌ها را طولانی می‌کند، استملاک اراضی پروژه‌هاست. همین پروژه تبریز- مرند قرار است سه ماه دیگر به بهره‌برداری برسد اما هنوز قسمت‌هایی از اراضی مورد نیاز ،استملاک نشده است.
دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها خاطرنشان می‌کند: نیاز اصلی ساخت راه به خصوص روسازی، تولید مصالح آن است اما اداره صمت استان‌ها برای پروژه‌های عمرانی همکاری لازم را ندارند در حالی که مطابق قانون پروژه‌های عمرانی از لحاظ تأمین مصالح باید در اولویت نخست وزارت صمت باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.