تحولات لبنان و فلسطین

"در سال های اخیر دولت‌ها توجه ویژه به آموزش و پرورش نداشته و سرمایه گذاری لازم را برای بهبود و ارتقای کیفیت انجام نداده اند."

چرا برخی مدارس دولتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند؟

این مطلب را دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار می دارد و می افزاید: بنده این موضوع را که وضعیت تمام مدارس غیردولتی به نسبت مدارس دولتی بسیار بهتر است قبول ندارم.

مهدی نوید ادهم اضافه می کند: در کشور مدارس دولتی بسیار خوب و موفقی داریم که مدیران و معلمان، صمیمیانه خدمات ارائه می‌دهند و برعکس مدارس غیردولتی وجود دارد که از حداقل امکانات هم برخوردار نیستند. با اینحال تعدادی از مدارس غیردولتی نام و نشان پیدا کرده اند؛ دلیلش هم این است که هم بنیه مالی قوی‌تری دارند و هم معلمان توانمندتری را به خدمت می گیرند.

وی متذکر می‌شود: اگر برخی مدارس دولتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، به کلان آموزش و پرورش برمی گردد و آن هم این است که طی سال های اخیر دولت‌ها توجه ویژه به آموزش و پرورش نداشته و سرمایه گذاری لازم برای بهبود و ارتقای کیفیت را انجام نداده اند و به همین دلیل امروزه آموزش و پرورش در حوزه آموزش با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

 دلیل دیگر هم به سهم ارتباط آموزش و پرورش نسبت به بودجه عمومی دولت بر می‌گردد که سال به سال کمتر می شود. همچنین پایین آمدن کیفیت نیروی انسانی را می توان از دلایل کاهش کیفیت مدارس دولتی دانست.

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش ادامه می دهد: در طول سال‌های گذشته مجلس شورای اسلامی به دلایل مختلف، الزاماتی را ایجاد کرد که آموزش و پرورش مجبور شد برخی از نیروها را استخدام کند، بدون اینکه آن‌ها مجرای کسب مهارت‌های معلمی را از طریق دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجایی کسب کرده باشند. این موضوع موجب شد آموزش و پرورش با تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی رو به رو شود که مسیر توانمند سازی و کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی را به طور طبیعی، طی نکرده بودند. اگر قرار بر برطرف کردن مشکل مدارس دولتی است، باید بر روی فرآیند توانمندسازی معلمان چه از راه اعتبارات دولتی آموزش های ضمن خدمت و چه از راه مشارکت‌های مردمی، سرمایه گذاری کنیم.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.