تحولات لبنان و فلسطین

یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد زمان خواب کودکان با سلامت روده آنان مرتبط است.

کودکانی که زودتر می‌خوابند روده سالم‌تری دارند

پژوهشگران مرکز توانبخشی کودکان چین، میکروبیوتای روده (میکروارگانیسم‌هایی که به صورت هم‌زیست در روده انسان زندگی می‌کنند) کودکانی را که زود به رختخواب می‌روند با کودکانی که تا دیروقت بیدار می‌مانند مقایسه کرده‌ و دریافته‌اند کودکانی که زودتر می‌خوابند تنوع میکروبی بیشتری در فلور روده خود دارند.

فلور روده موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می‌شوند.

پژوهشگران دریافتند باکتری‌های مفیدی مانند آکرمانسیا موسینفیلا (Akkermansia muciniphila) فلور روده کودکانی که زود می‌خوابند بیشتر است. این باکتری‌ها با حفظ سلامت روده و عملکردهای شناختی سالم مرتبط هستند.

پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که خواب کافی باعث بهبود عملکرد تحصیلی و رشد فیزیکی می‌شود و با شاخص توده بدنی سالم‌تر مرتبط است.

در این پژوهش، پژوهشگران رابطه بین الگوهای خواب کودکان و میکروبیوتای روده آنان را بررسی کردند و گزارش آن را به صورت مقاله‌ای با عنوان «ویژگی‌های فلور روده در کودکانی که زود به رختخواب می‌روند در مقایسه با کودکانی که دیر می‌خوابند» در مجله سایِنتیفیک ریپورتز (Scientific Reports) منتشر کردند.

پژوهشگران ژنومیک (تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اطلاعات ژنتیکی به‌ویژه ژنوم جانداران) نمونه‌های مدفوع ۸۸ کودک سالم ۲ تا ۱۴ ساله را بررسی کردند.

کودکان را بر اساس ساعت خوابشان به دو گروه تقسیم کردند: آن‌هایی که قبل از ساعت ۹:۳۰ شب می‌خوابیدند و آن‌هایی که بعد از آن ساعت می‌خوابیدند. سپس، طی دو هفته عواملی مانند زمان به خواب رفتن، بیداری‌های شبانه و کیفیت خواب را ثبت کردند.

تجزیه‌وتحلیل ژنومی نشان داد باکتری‌های مفید (به طور خاص آکرمانسیا موسینفیلا) در روده کودکانی که زودتر به رختخواب می‌روند، بیشتر است.

تجزیه‌وتحلیل متابولیک نشان داد فعالیت متابولیسم اسیدهای آمینه و تنظیم ناقل‌های عصبی در کودکانی که زود می‌خوابند افزایش می‌یابد. ناقل‌های عصبی برای عملکرد و رشد مغز بسیار مهم هستند؛ این موضوع نشان می‌دهد میان سلامت روده و فرآیند یادگیری و فهم احتمالاً ارتباط وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.