تحولات لبنان و فلسطین

یک نماینده مجلس: مسئله اصلی در زمینه ساخت مسکن، تسهیل مسیر ساخت مردمی مسکن با عرضه زمین و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن است که در قانون برنامه هفتم توسعه و قانون جهش تولید مسکن به خوبی به این موضوعات پرداخته شده و دولت موظف به اجرای آن است.

مردمی‌سازی مسکن در دولت چهاردهم با عرضه زمین و پرداخت تسهیلات ساخت میسر می‌شود

رحمدل بامری، نماینده الگان، ایرانشهر، سرباز و فنوج در مجلس با اشاره به این موضوع که مسکن جزو سیاست­های کلی نظام است و در برنامه­های توسعه پنج ساله مدنظر قرار دارد، تصریح کرد: یکی از اولویت­ها در برنامه هفتم توسعه موضوع مسکن است. وزارت راه و شهرسازی در برهه­های مختلف در راستای حل و فصل موضوعات مربوط به مسکن و افزایش عرضه گام برداشته است. زمانی طرح مسکن مهر در راستای خانه­دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه در دستور کار قرار گرفت. در ادامه طرح اقدام ملی مسکن دنبال شد.

وی ادامه داد: شرایط در تمام کشور یکسان نیست. برخی مناطق کم­برخوردار و بعضی برخوردارتر هستند. به همین دلیل، وضعیت در برخی جاها اقتضا می­کند که منابع را به سمت تولید سوق دهیم. به این ترتیب، ایجاد اشتغال پایدار و مولدسازی را خواهیم داشت. در شهرهای کوچک و روستاها باید زمین در اختیار افراد قرار دهیم تا به ساخت مسکن مبادرت کنند. از سوی دیگر، می­توانیم طرح­هایی به اجرا بگذاریم که مردم را در آن­ها مستقیم به کار ببریم و سرمایه و توان مردم در این بخش به کار گرفته شود.

بامری گفت: چاره­اندیشی برای حل و فصل مشکلات مسکن از سوی دولت به لحاظ اجرا و از سوی مجلس به لحاظ قانونگذاری و نظارت از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بر اساس اسناد بالادستی که در حوزه مسکن وجود دارد، افق روشنی را در این زمینه ترسیم و اجرایی کنیم. دولت و وزارت راه و شهرسازی باید برنامه جامعی منطبق بر اجرای قوانین بالادستی در حوزه افزایش تولید مسکن در کشور داشته باشند. مسئله اصلی در زمینه ساخت مسکن، تسهیل مسیر ساخت مردمی مسکن با عرضه زمین و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن است که در قانون برنامه هفتم توسعه و همچنین قانون جهش تولید مسکن به خوبی به این موضوعات پرداخته شده است و باید دولت چهاردهم نسبت به اجرای کامل افزایش عرضه زمین به مردم و برخورد با بانک­ها اقدام شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که وزیر راه و شهرسازی قبلاً در حوزه مسکن مسئولیت داشته و اقدامات خوبی انجام داده­ است، امیدواریم در شرایط فعلی نیز طرح مناسبی را به اجرا بگذارد و با اجرای صحیح قوانین موجود به سمت حل و فصل مشکلات حوزه مسکن برود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اعطای زمین به متقاضیان به منظور ساخت مسکن از جهات مختلف برایمان نفع دارد. از یک طرف به ایجاد اشتغال کمک می­کنیم و از طرف دیگر، فرهنگ ایرانی-اسلامی در زمینه ساخت مسکن رعایت می­شود.

بامری گفت: اعطای تسهیلات ساخت مسکن نیز باید از دیگر اولویت­های دولت در حوزه مسکن باشد. به ویژه نیاز است تسهیلات ارزان قیمت و مناسب در اختیار متقاضیان قرار بگیرد تا بتوانند در راستای افزایش تولید مسکن از آن بهره ببرند. تسهیلات با شرایط سخت، دردی از مردم را دوا نمی­کند و به کارشان نمی­آید.

وی ادامه داد: رونق گرفتن ساخت و ساز مسکن در کشور از جهات مختلف برایمان منفعت دارد. این اقدام به رونق گرفتن سایر حوزه ­های اقتصادی از جمله بخش تولید مصالح ساختمانی منجر می ­شود. بدون اعطای تسهیلات ساخت مسکن، امکان افزایش تولید مسکن در کشور وجود نخواهد داشت و باید این موضوع در دستور کار باشد.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: یکی از مهم­ترین آسیب­ های جدی کشور این است که برخی دولت­های جدید که روی کار می­آیند توجهی به تعهدات دولت قبلی ندارند. به طور مثال، دولت آقای روحانی که روی کار آمد، توجهی به طرح مسکن مهر نداشت و عقب ­ماندگی در این زمینه ایجاد شد. در قالب نهضت ملی مسکن بالغ بر 5 هزار خانواده ثبت ­نام کرده ­اند و حاکمیت به آن­ها تعهداتی داده است، عمل به این تعهدات باید در دولت فعلی در اولویت قرار بگیرد. طرح نهضت ملی مسکن که در دولت شهید رئیسی شروع شد، باید ادامه پیدا کند. ایرادات احتمالی باید رفع شود و با تقویت طرح به ادامه آن بپردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.