تحولات لبنان و فلسطین

درحالیکه تشدید درگیریها و شعله ور شدن آتش جنگ در خاورمیانه به جرقه ای بند است تا کل منطقه را دربرگیرد، شاهد سکوت و انفعال قدرتهای فرامنطقه‌ای روسیه و چین هستیم.

هرج و مرج خاورمیانه؛ نمدی برای کلاه روس‌ها

قدس آنلاین:  گرچه روسیه از بازیگران موثر در نظام بین الملل است و در بسیاری از معادلات و روندهای سیاسی و اقتصادی جهان نقش داشته، اما انفعال آن در این روزها توجه همه را به خود جلب و پرسشهایی ایجاد کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تلاش میکند از ظرفیتهای تمامی همسایگان و متحدان خود برای جلوگیری از وقوع جنگی تمام عیار در منطقه جلوگیری کند، اما عدم موضعگیری و کنشگری صریح روسها باعث شده تا این پرسش بیاید که در میانه درگیریهای خاورمیانه، اولویت سیاست خارجی روسها در مناسبات با ایران و نیز آمریکا و غرب به کدام سمت و سو پیش خواهد رفت. دیدار مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان با پوتین رئیس جمهور روسیه با هدف تبیین و نزدیک ساختن مواضع دو کشور صورت گرفت و از سوی دیگر پوتین در این دیدار سخن از ایجاد نظم جدید جهانی برای مقابله با غرب سخن گفت.

تداوم راهبرد محافظه کارانه در قبال غرب

این درحالی است که عملکرد این روزهای روسیه و عدم اقدام جدی برای حل منازعه جاری در منطقه بیانگر این است که روسیه همچنان راهبرد سیاست خارجی خود مبنی بر عدم تقابل اساسی با غرب و آمریکا به عنوان همپیمانان رژیم صهیونیستی را حفظ کرده است و صرفاً به محکومیت لفظی و نه اقدام عملی در برابر جنایات اسراییل بسنده خواهد کرد.

البته رسانه های غربی بر این باورند تبادلات نظامی و تسلیحاتی میان ایران و روسیه تداوم خواهد داشت، چنانکه ان بی سی نیوز در گزارشی نوشته است: «رابطه ایران و مسکو البته چیزی فراتر از توافق بر سر ایدئولوژی ضدغربی است. روسیه سیستم دفاع هوایی دارد که در صورت حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران به ایران کمک خواهد کرد.»

اما سکوت روسیه در قبال تشدید درگیریها در خاورمیانه و مصاف علنی اسراییل و حامیان آن علیه ایران میتواند ناشی از تمایل این کشور برای کاهش توجهات جهانی و آمریکا در رابطه با جنگ اوکراین باشد. عدم نقش آفرینی روسیه در کاهش تخاصمات خاورمیانه و یا حداقل حمایت از ایران به عنوان همپیمان منطقه ای آن موضوعی است که تحلیلگران روسیه نیز اذعان دارند.

روسیه از هرج و مرج در خاورمیانه سود می‌برد

 در همین راستا، چندی پیش روسلان سلیمانوف، متخصص مستقل روسیه در امور خاورمیانه در اظهاراتی گفته است: «مسکو علاقه‌ای به توفان بزرگ ندارد. ما این را در آوریل دیدیم. زمانی که به نظر می‌رسید ایران و اسرائیل ممکن است وارد یک جنگ بزرگ شوند، روسیه بی چون و چرا طرف ایران را نگرفت.»

وی همچنین به صراحت بیان کرده است: «روسیه از هرج و مرج در خاورمیانه سود می‌برد. آمریکایی‌ها اکنون از جنگ در اوکراین منحرف شده‌اند: آنها باید زمان زیادی را صرف حل و فصل اوضاع در خاورمیانه کنند. اما در عین حال، کرملین دوست ندارد جنگ بزرگ دیگری را ببیند.»

بنابراین باتوجه به مباحثی که مطرح شد، روسیه از روند و تنشهای حاکم بر خاورمیانه به دنبال بهره برداری منافع خود است و راهبرد «ایجاد نظم جهانی ضد غرب» صرفاً تا جایی برای روسها اعتبار و قابلیت پیگیری دارد که آنها را دچار چالش اساسی با آمریکا و غرب نکند تا بتوانند در سایه همین سکوت به اهدافی همچون رشد اقتصادی و مدیریت نبرد با اوکراین دست یابند.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.