تحولات لبنان و فلسطین

یکی از مشکلاتی که بعضی صنایع مصرف‌کننده گاز طبیعی استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، پایین‌تر بودن ارزش حرارتی گاز طبیعی خراسان رضوی است؛ موضوعی که در هزینه تمام شده تأثیر دارد.

ضرر صنایع خراسان رضوی از ارزش حرارتی پایین گاز

به گزارش قدس خراسان، یکی از مشکلاتی که بعضی صنایع مصرف‌کننده گاز طبیعی استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، پایین‌تر بودن ارزش حرارتی گاز طبیعی خراسان رضوی است؛ موضوعی که در هزینه تمام شده تأثیر دارد.

دبیر کمیته استانی توسعه تکنولوژی و مدیریت مصرف انرژی خانه هم‌افزایی انرژی و آب در توضیح این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: اوایل سال جاری از طرف بخش خصوصی و صنایع استان پایین بودن ارزش حرارتی گاز طبیعی خراسان رضوی با بقیه نقاط کشور به این سمن ارجاع شد و صنایع درخواست پیگیری موضوع را داشتند.
احمد فائزی در توضیح ارزش حرارتی عنوان می‌کند: ارزش حرارتی یعنی میزان انرژی که به ازای یک واحد مشخص از احتراق گاز حاصل می‌شود و به دلیل اینکه بهای گاز فروشی به مشترکان صنعتی حجمی محاسبه می‌شود، موجب شده صنایعی که مصرف‌کننده عمده گاز طبیعی هستند و گاز طبیعی بخش مهمی از هزینه‌های آن‌ها را تشکیل می‌دهد، از این موضوع زیان ببینند.
وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال مصرف‌کننده‌ای که در خراسان رضوی حجم مشخصی گاز دریافت می‌کند و در استانی دیگر هم همان مقدار گاز در یک صنعت مصرف می‌شود، اگر چه در میزان مصرف برابر هستند؛ اما میزان حرارتی که از این دو حجم تولید می‌شود، با یکدیگر برابر نیست؛ به طور مثال کوره کارخانه‌ای که در خراسان رضوی قرار دارد، دیرتر به دمای کاری می‌رسد و مجبور است بیشتر گاز مصرف کند. بنابراین هزینه بیشتری می‌دهد.

کاهش ارزش حرارتی گاز استان در بعضی از مواقع سال
دبیر هیئت اندیشه‌ورز انرژی و آب خراسان رضوی درباره پیگیری‌های انجام شده توضیح می‌دهد: این موضوع در کمیته استانی توسعه تکنولوژی و مدیریت مصرف انرژی خانه هم‌افزایی طرح و بحث و نشست تخصصی برای آن تشکیل شد که در این نشست، شرکت‌ها و سازمان‌های متولی، صنایع و سایر ذی‌نفعان حضور داشتند و درباره این موضوع بحث و تبادل نظر کارشناسی صورت گرفت. با مشاهده گزارش‌های آزمایشگاه احراز شد که در بعضی از مواقع سال ارزش حرارتی گاز مصرف‌کنندگان استان نسبت به سایر نقاط کشور پایین‌تر است.  
وی می‌افزاید: در ادامه، یک گزارش کارشناسی به همراه اینفوگرافی موضوع به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ارجاع و پس از برگزاری یک جلسه قرار شد این موضوع در جلسه این شورا در حضور استاندار مطرح و پیگیری شود تا راهکارهایی که به عدالت نزدیک‌تر است، اجرایی شود. این موضوع با چند تن از نمایندگان مجلس هم مطرح شد و از طریق آن‌ها هم در دست پیگیری است و باید گفت به طور کلی پیگیری این موضوع در دستور کار است.
فائزی در خصوص راهکارهای پیشنهادی عنوان می‌کند: برای رسیدن به یک قیمت‌گذاری عادلانه پیشنهاد می‌شود قیمت‌گذاری براساس ارزش حرارتی باشد یا بر مبنای ضریب منطقه‌ای که یکی از بندهای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز وجود دارد، اعمال شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد صنایع استان درگیر کاهش ارزش حرارتی گاز در استان هستند، می‌گوید: اینکه چند درصد از صنایع استان درگیر این موضوع هستند؛ یعنی این مسئله به طور معناداری بر بهای تمام شده آن‌ها تأثیر می‌گذارد، مشخص نیست؛ اما صنایعی که نیاز به مصرف گاز دارند، با این چالش مواجه هستند. گاز توسط بخش عمده‌ای از صنایع مصرف می‌شود؛ اما در صنایع پرمصرف مانند کاشی، سیمان و... این موضوع اهمیت بیشتری دارد.

تخریب زیست محیطی و آسیب به نیروگاه‌ها
دبیر کمیته استانی توسعه تکنولوژی و مدیریت مصرف انرژی خانه هم‌افزایی انرژی و آب ضمن اشاره به تأثیر ارزش حرارتی بر نیروگاه‌های استان تأکید می‌کند: تطابق نداشتن ارزش حرارتی فعلی با ارزش حرارتی منظور شده در طراحی بعضی نیروگاه‌های خراسان رضوی سبب محدودیت در تولید نیروگاه، اثرات مخرب زیست محیطی، آسیب به واحدها در کنار تحمیل بار مالی به دولت می‌شود. طبق اندازه‌گیری‌های انجام شده به طور تقریبی می‌توان گفت ارزش حرارتی گاز خراسان رضوی ۸هزار و ۹۸ کیلوکالری بر مترمکعب بوده که این عدد در استان‌های اصفهان و هرمزگان به ترتیب ۸هزار و ۵۵۸ و ۸هزار و ۶۲۱ کیلوکالری بر مترمکعب اعلام شده است.
فائزی در پایان تشریح می‌کند: در نظر نگرفتن این موضوع موجب می‌شود مزیت رقابتی صنایع داخل استان نسبت به بقیه نقاط کشور کمرنگ شود و صنایع گازبر استان هزینه انرژی بیشتری را پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.