تحولات لبنان و فلسطین

"نقش پذیری، مهم ترین تکلیفی است که آموزش و پرورش می تواند به خانواده محول کند."

جدایی اولیا و مربیان آسیب های اجتماعی دانش آموزان را رقم می زند

یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیا، هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه و مدرسه، توسعه همکاری اولیای دانش آموزان با مدرسه، ارتقای کیفیت فعالیت ها و ارائه پیشنهادهای مطلوب به مدیران، همکاری با مدیر مدرسه برای اجرای بهتر فعالیت های پرورشی، برگزاری اردوهای دانش آموزی و غیره از جمله اهداف تعریف شده انجمن اولیا و مربیان است.

مصطفی اسدی اضافه می کند: جامعه شامل سه بخش اصلی «خانه، مدرسه و محیط» است. در حقیقت بخش عمده جمعیت جامعه را معلمان، دانش آموزان و یا اولیای آن ها تشکیل می دهند، به همین دلیل ارتباط میان اولیا و مدرسه، رابطه بسیار عمیق، گسترده و تاثیرگذار است .

وی می افزاید:نقش پذیری، مهم ترین تکلیفی است که آموزش و پرورش می تواند به این بخش مهم از جامعه یعنی خانواده محول کند.

این کارشناس آموزشی با اشاره به نقش سواد والدین در برقراری ارتباط آن ها با مدرسه بیان می کند: از گذشته نیز والدینی که از سواد بیشتری برخوردار بودند ارتباط بهتر و بیشتری را با مدرسه برقرار می کردند و در مقابل، ارتباط آن گروه که سواد کمتری داشتند با مدرسه کمتر بود. گرچه این مسئله نسبی است و هرگز مطلق نیست.

اسدی می گوید: به استناد گزارش ها در حال حاضر بیش از ۹۷درصد جمعیت جامعه باسواد هستند یعنی بیشتر اولیا باسوادند. بنابراین نوع یادگیری، آموزش و دیگر مسائل برای آن ها مهم است و از این رو مشتاق هستند تا به بخش آموزش کمک کنند و ارتباط بیشتری با مدرسه داشته باشند.

جایگاه سند تحول در انجمن اولیا و مربیان

این کارشناس آموزشی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، این سند را کلی، بالادستی، و جامع می داند و می گوید: در سند تحول بنیادین تعاریفی برای همه ارکان آموزشی تدوین شده و آموزش چند ساحتی را بیان کرده است.

براساس شش ساحت تربیتی که ناظر بر تربیت دانش آموزان در محیط فراگیری یا آموزشگاه است، می توان به خانواده ها نقش های مختلفی همچون نقش تربیت سیاسی، اجتماعی، دینی، اخلاقی، فناوری یا دیگر ساحت های تدوین شده در سند بنیادین محول کرد.

با اینحال تنها مشکلی که در خصوص سند تحول بنیادین و انجمن اولیا و مربیان وجود دارد این است که متأسفانه اغلب اولیای دانش آموزان با سند تحول آشنا نیستند؛ گرچه اولیای مدرسه اعم از مدیر، معاون و معلم در فاصله تهیه سند تحول بنیادین با برگزاری جلسات متعدد برای اولیا، نقش های آن ها را تبیین کرده اند. 

در برخی مدارس میزان تأثیر واگذاری نقش ها به والدین به وضوح قابل مشاهده است. چراکه مدرسه صرفاً محیطی آموزشی و تربیتی است و نمی توان برای آن نقش دیگری در نظر گرفت، اما گاهی حمایت ها و همراهی های والدین می تواند نقش مؤثرتری برای مدرسه بیافریند.

اسدی ادامه می دهد: باید اولیای دانش آموزان با مدیر و معلم مدرسه همسو باشند و چنانچه اولیای مدرسه نکته ای را درباره تربیت دانش آموز تأکید می کند والدین نیز با آن ها همراهی کنند نه اینکه در منزل شاهد یک نوع روایت و گفتمان و در مدرسه شاهد نوع دیگری گفتمان از یک موضوع باشیم.

در چنین شرایطی اگر دانش آموز با تضاد و تعارض مواجه شود دچار آسیب های اجتماعی شده و اتفاقات جبران ناپذیری اعم از ناهنجاری ها، خشونت ها و نداشتن تاب آوری و بردباری های اجتماعی برای او رقم خواهد خورد.

وی نقش اولیا را در تعلیم و تربیت؛ حیاتی، کلیدی و بی بدیل می داند و تاکید می کند: تفکری که معتقد است آموزشگاهی که بهترین امکانات آموزشی و تربیتی دارد نیازی به همکاری و همراهی والدین ندارد، اشتباه است.

این کارشناس آموزش و پرورش معتقد است: برخی والدین به دلایل گوناگون همچون نوع شغل، وضعیت اقتصادی و ... خود را از امور مدرسه فرزند خود جدا می کنند و بی تفاوت هستند. این بی تفاوتی به دانش آموز فرصت می دهد تا به نحو غیر مطلوب و نامناسب از وقت خود استفاده کند و در نتیجه دچار انواع آسیب های اجتماعی شود.

استفاده از تخصص والدین در انجمن اولیا و مربیان 

اسدی در این باره عنوان می کند: چند سال پیش آموزشگاه ها و مدارس در فراخوانی از اولیایی که دارای تخصص بودند دعوت کردند تا از ظرفیت های آن ها استفاده کنند.

برای مثال چنانچه ولی دانش آموز دارای تخصص در رشته روانشناسی است، مدرسه از وی در امور مشاوره دانش آموزان کمک بگیرد.

حتی والدین کارآفرین می توانند در ارتقای بینش و ایجاد انگیزه دانش آموزان در حوزه کسب و کار تأثیرگذار باشند. بنابراین استفاده انجمن اولیا و مربیان از تخصص والدین در پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی مدرسه بسیار موثر است.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه می دهد: «خانه، مدرسه و محیط» حلقه هایی هستند که اجتماع این سه، جامعه ما را می سازد. جامعه ای پویا خواهد بود که افق دید آن جامعه به سمت رشد و کمال باشد. بنابراین کلید موفقیت در جمع و اتحاد این سه حلقه اجتماعی یعنی «مدرسه، محیط و منزل» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.