تحولات لبنان و فلسطین

نماینده خمین در مجلس: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل ناترازی به عادلانه ­سازی توزیع یارانه در بخش بنزین نیز کمک خواهد کرد. دولت باید در این زمینه با بررسی کارشناسی دقیق نسبت به اجرای بنزین به نفر اقدام کند.

لزوم آماده‌سازی زیرساخت اجرایی بنزین به نفر توسط دولت چهاردهم برای عادلانه‌سازی یارانه بنزین

به زعم بسیاری، قیمت سرکوب شده و دستوری بنزین از جمله مهم­ترین دلایل برای افزایش بی رویه مصرف سوخت در کشور است. نظرات محمد بیات، نماینده خمینی در مجلس را در ادامه در خصوص مزیت­های طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و لزوم اجرای آن می­خوانید.

محمد بیات عضو مجلس دوازدهم در گفت و گو با قدس ضمن اشاره به این موضوع که اختصاص دادن سهمیه بنزین به نفر و کدملی به عدالت نزدیک­ است و نسبت به عرضه بنزین به ازای هر خودرو برایمان مزیت بیشتری دارد، تصریح کرد: کسانی که دو الی سه خودرو دارند، چند برابر کسانی که هیچ خودرویی ندارند، از یارانه بنزین بهره می­برند. بنزین با قیمت بالای 30 هزار تومان وارد و با هزینه بالای 18 هزار تومان تولید می­شود، این ماده با قیمت بسیار پایین به دست مصرف­کننده نهایی می­رسد.

وی ادامه داد: یک حساب سرانگشتی نشان می­دهد که دولت در حال پرداخت یارانه بالایی در حوزه بنزین است. باید در زمینه توزیع عادلانه یارانه بنزین چاره ­اندیشی داشته باشیم و به سمتی برویم که یارانه به عدالت بین همگان تقسیم شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اعطای بی حساب و کتاب یارانه مشکلات زیادی برای کشور به وجود می­آورد. اگر قرار است یارانه ­ای در حوزه بنزین پرداخت شود، باید در یک سازوکار مناسب این کار صورت بگیرد. مبالغی که باید در زمینه بهداشت، آموزش، حمل و نقل و... هزینه شود، به صورت نادرستی در قالب یارانه بنزین عرضه می­ شود. چاره ­اندیشی برای توزیع عادلانه بنزین باید در دستور کار باشد.

بیات گفت: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل ناترازی با کاهش مصارف غیربهینه بنزین و همچنین کاهش قاچاق به عادلانه ­سازی توزیع یارانه در بخش بنزین نیز کمک خواهد کرد و از همه مهم‌تر اینکه افراد نسبت به وضعیت مصرف خود حس پیدا خواهند کرد و این در کنترل و کاهش مصرف بسیار اثرگذار است. دولت باید در این زمینه با بررسی کارشناسی دقیق نسبت به اجرای بنزین به نفر اقدام کند.

وی ادامه داد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مناسب به نظر می ­رسد. باید بتوانیم این طرح را در اجرا به درستی پیش ببریم.

بیات گفت: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر قطعاً در کنترل مصرف تأثیر دارد. البته کسانی که تمکن مالی بالایی دارند و چندین خودرو دارند، با قیمت آزاد هم به مصرف بنزین ادامه می ­دهند. اما مزیتش این است که دیگر از یارانه استفاده نمی­کنند.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیازمند آماده ­سازی افکار عمومی هستیم. نیاز است یک اقدام ملی در زمینه اطلاع ­رسانی به مردم درباره این که قرار است چه طرحی با چه چارچوبی اجرا شود، داشته باشیم.

این نماینده مجلس در خصوص نظر برخی کارشناسان مبنی بر این که حداقل باید 30 لیتر بنزین به عنوان سهمیه برای هر فرد در ماه در نظر گرفته شود، تصریح کرد: به نظر بنده، این رقم کفاف نیاز یک خانواده را نمی­دهد و حتی باید رقمی بالاتر از این به عنوان سهمیه ماهانه افراد در نظر گرفته شود.

گفتنی است، بنزین یکی از کالاهایی است که دولت در کشورمان یارانه بالایی به آن اختصاص می­دهد. به زعم بسیاری، نحوه توزیع یارانه بنزین در کشور عادلانه نیست و باید به تغییر رویکردها در این زمینه بپردازیم. در همین ارتباط، مرکز پژوهش­های مجلس طرحی را با عنوان اختصاص سهمیه بنزین به نفر یا کدملی افراد به جای اختصاص این سهمیه به خودروها مطرح کرده است.

در چارچوب طرحی که مرکز پژوهش­ها پیشنهاد کرده است، به جای این که به هر خودرو کارت سوخت اعطا شود، هر فرد میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانه­ای در ماه خواهد داشت. در این صورت، افراد باید خودشان به مدیریت و کنترل مصرف بنزین بپردازند.

به زعم کارشناسان، باید به میزانی سهمیه بنزین یارانه­ای به ازای هر نفر در ماه اختصاص پیدا کند که کفاف نیاز خانوارها را بدهد. از نظر بسیاری، این عدد نباید کمتر از 30 لیتر باشد.

با توجه به شرایط فعلی که در حوزه بنزین شاهد هستیم، مبنی بر این که هر چقدر به میزان واردات و تولید اضافه می­کنیم، مصرف نیز افزایش پیدا می­کند، نیاز است دولت زیرساخت­های لازم را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مهیا کند. در این راستا، انجام کار کارشناسی دقیق برای انجام طرح الزامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.