پس از نسلکشی وحشیانه و حملات پیدرپی رژیم صهیونیستی به غزه، شرایط انسانی در این منطقه به طرز بیسابقهای بغرنج و بحرانی شده است. مردم غزه که سالهاست در محاصره اقتصادی، نظامی و سیاسی به سر میبرند، اکنون با پیامدهای فاجعهبار این حملات روبرو هستند. در کنار نیازهای فوری مانند مواد غذایی و دارویی، یکی از بزرگترین چالشها، بحث آموزش و سایر نیازهای اجتماعی است که شاید در نگاه اول در خیل نیازهای فوری اولیه از آن ها فراموش شود. در این وضعیت بحرانی، کمکهای بشردوستانه، به ویژه در زمینههای آموزشی و فرهنگی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. گروههای مردمی و جهادی از کشورهای مختلف، از جمله ایران با تشخیص این نیاز ضروری، تلاش کرده اند تا آن را رفع و رجوع کنند. یکی از این گروهها، مجموعه فرهنگی «شهید القدس» در مشهد مقدس است که طی دو سال اخیر با تشکیل گروهی از طلاب، دانشجویان و معلمان، اقدامات چشمگیری در راستای ارسال کمکهای بشردوستانه و راهاندازی پروژههای مختلف در غزه انجام داده است. این گروه مردمی در جدیدترین اقدام خود، با همکاری مردم محلی و مبتنی بر کمکهای کاملاً مردمی، موفق به تأسیس یک مدرسه در محله خانیونس غزه شده است. این مدرسه که اکنون برای بیش از ۱۰۰ دانشآموز در حال فعالیت است، نمونهای از تلاشهای مردم ایران برای رفع مشکلات آموزشی و انسانی در میان کودکان فلسطینی است. حجتالاسلام مهدی شاندیزی، مسئول گروه فرهنگی شهید القدس راه طی شده از رساندن کمک های مردمی به مردم غزه تا راه اندازی مدرسه برای کودکان فلسطینی را روایت می کند.
پیشینه فعالیتهای فرهنگی شهید القدس
مجموعه فرهنگی شهید القدس در دو سال گذشته با هدف «مردمیسازی مسئله فلسطین» و ایجاد آگاهی عمومی درباره مسائل فلسطین توسط گروهی از طلاب، دانشجویان و معلمان تشکیل شده و به ویژه در زمانهایی مانند روز قدس و مناسبتهای خاص، برنامههای فرهنگی و آموزشی متعددی برگزار کرده است. در این برنامهها، تلاش شده تا مسئله فلسطین از زاویهای تازه و با استفاده از ابزارهای مختلف فرهنگی، در میان اقشار مختلف مردم ایران تبیین شود. در ادامه هدف اصلی علاوه بر اطلاعرسانی این بود که از ظرفیتهای مردمی برای کمکرسانی به مردم غزه استفاده شود. به همین دلیل، از همان ابتدا، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برپایی نمایشگاهها، برنامههای هنری و حتی تهیه پویشهای جمعآوری کمکهای نقدی و غیرنقدی در دستور کار قرار گرفت.
یکی از نخستین اقدامات مجموعه شهید القدس، برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوع فلسطین در سطح کشور بود. در این مسابقات، کتابهایی مانند «تاوان عاشقی» انتخاب شد و هزاران نفر در این رقابتها شرکت کردند. سپس با گسترش این فعالیتها، گروه مجازی «خانه فلسطین» به عنوان یک پاتوق برای افراد دغدغهمند ایجاد شد. در این گروه، هر ماه یا هر دو ماه یک کتاب با موضوع فلسطین انتخاب میشود و اعضا در قالب بحث و تبادل نظر، درباره آن کتابها گفتگو میکنند. این فعالیتها در کنار برنامههای مختلف برای تبیین مسئله فلسطین در دانشگاهها، مساجد و مدارس، به تدریج شکل و شمایل گستردهتری به خود گرفته است.
ارسال کمکهای مردمی و تأثیر آن در غزه
در کنار کار تبیینی در داخل، یکی از مهمترین اقدامات این گروه، ارسال کمکهای مردمی به غزه است. اعضای این مجموعه در ابتدا تصمیم گرفتند کمکهای جمعآوریشده از طریق مردم ایران را به شکل مستقیم به دست نیازمندان در غزه برسانند. در همین راستا اولین پویش کمکرسانی در نیمه شعبان برگزار شد. در این پویش، بستههای غذایی از طریق ارتباط با گروههای مردمی در غزه به دست مردم رسید. سپس در ماه رمضان، گروه «شهید القدس» با توزیع روزانه افطاری برای حدود ۱۵۰۰ نفر در مناطق مختلف غزه، از جمله در جنوب و شمال، تأثیر چشمگیری در تأمین نیازهای غذایی مردم داشته باشند.
علاوه بر این موارد، در راستای رفع مشکلات تغذیهای و بهداشتی غزه، کار توزیع شیرخشک برای نوزادان، لوازم بهداشتی برای زنان و پویشهای آبرسانی در مناطقی مختلفی که دچار کمبود شدید آب بودند، صورت پذیرفت. این کمکها عمدتاً از طریق جمعآوری پول نقد و همین هزار تومان و بیشتر مردم ایران تأمین شده و تمامی مراحل ارسال کمکها، از جمله خرید کالاها و ارسال بستهها، بدون هیچگونه دخالت دولتی و کاملاً مردمی انجام گرفته است. گروه فرهنگی شهید القدس بر این نکته تأکید دارد که این اقدامات، نمونهای از همبستگی و همیاری مردم ایران با مردم فلسطین است که به هیچ نهاد دولتی وابسته نبوده و تماماً به صورتی مردم نهاد انجام گرفته است.
راهاندازی مدرسه در خانیونس؛ گامی مهم در راستای آموزش و پرورش کودکان غزه
یکی از مهمترین پروژههای این گروه، راهاندازی مدرسهای در محله خانیونس غزه بود. با توجه به بحرانهای آموزشی و محدودیتهای موجود در غزه، گروه فرهنگی شهید القدس تصمیم گرفت که برای آموزش کودکان در این منطقه، مدرسهای تأسیس کند. در این راستا، گروه با همکاری موسسه «رنگ زیتون»، که پیشینهای در زمینه آموزش و کمک به محرومین دارد، اقدام به راهاندازی این مدرسه کرد.
مدرسه خانیونس ابتدا با ۵۰ دانشآموز فعالیت خود را آغاز کرد، اما به دلیل استقبال و نیاز به فضای آموزشی بیشتر، تعداد دانشآموزان به ۸۰ نفر و سپس به ۱۰۰ نفر رسید. این مدرسه که در محلهای محروم و آسیبپذیر واقع شده است، نه تنها به تأمین آموزش برای کودکان این منطقه پرداخته، بلکه با تأمین معلمان محلی و فضای مناسب آموزشی، توانسته است گامی مؤثر در جهت ارتقای شرایط تحصیلی کودکان فلسطینی بردارد. ما در گروه فرهنگی شهیدالقدس مدعی هستیم که تمام مراحل تأسیس این مدرسه، از تأمین منابع مالی و تجهیزات تا یافتن معلمان، به صورت خودجوش و بدون دخالت هیچ نهاد دولتی انجام گرفته است.
آیندهنگری و گسترش فعالیتها در آینده
برنامههایی مانند تأسیس مدارس جدید، ادامه توزیع کمکهای بشردوستانه، و تقویت حضور فرهنگی در منطقه از جمله اهداف آینده گروه فرهنگی شهیدالقدس است. اعضای گروه بر این باورند که در کنار حمایتهای غذایی و بهداشتی، تقویت ابعاد آموزشی و فرهنگی میتواند به بهبود شرایط زندگی مردم فلسطین کمک کند.
با توجه به شرایط بحرانی غزه و مشکلات متعدد ساکنان آن، این اقدامات مردمی به ویژه از سوی جوانان و گروههای فرهنگی، میتواند نقش بسزایی در تغییر شرایط انسانی مردم غزه ایفا کند. فعالیتهایی که به دست مردم و برای مردم انجام میشود، میتواند نه تنها به رفع نیازهای فوری، بلکه به ایجاد امید و انگیزه در میان مردم فلسطین و به ویژه کودکان این منطقه کمک کند.
نشانهای از همبستگی و تأثیر کمکهای مردمی
در پایان بد نیست اشاره کنیم که اقدامات مردمی، مانند آنچه که گروه فرهنگی شهید القدس در غزه انجام داده ، نشاندهنده قدرت همبستگی و همیاری ملتها در مقابله با بحرانهای انسانی است. این گروه با کمکهای نقدی و غیرنقدی از سوی مردم ایران، توانستهاند گامهای مهمی در راستای بهبود شرایط انسانی و آموزشی مردم غزه بردارند. راهاندازی مدرسه در خانیونس، توزیع کمکهای غذایی و بهداشتی و پروژه هایی از این دست، نمونهای از پتانسیلهای انسانی و فرهنگی است که در مواقع بحرانی میتواند به کمک مردم نیازمند بیاید. کمکهای مردمی نه تنها به کاهش مشکلات فوری کمک میکند، بلکه میتواند راهحلی بلندمدت برای تقویت آگاهی و آموزش در میان مردم فلسطین باشد.
این اقدامات مردمی تأثیرات عمیقی در زندگی مردم غزه خواهد داشت و از آنجا که بدون هیچگونه وابستگی به نهادهای دولتی و صرفاً با همکاری مردم صورت گرفته، به عنوان یک الگوی موفق از همبستگی اجتماعی و فرهنگی میتواند مطرح شود.
نظر شما