نمایندگان مردم همدان در خانه ملت و مدیران ارشد استان در سالهای گذشته هر کدام به نوعی گذرشان به فرودگاه افتاده و در نهایت پیگیریها تنها در حد شعار باقی مانده و اگرچه پروازهای مقطعی گاهی در همدان اتفاق افتاده اما آسمان شهر هیچ گاه پروازهای مستمر به خود ندیده است.
از طرف دیگر تقریباً تمام کسانی که وعدههایشان برای راهاندازی پرواز فرودگاه به ثمر نرسیده اذعان کردهاند.
گردشگری یکی از مهمترین محورهای توسعه استان است و قطعاً این صنعت نوپا برای جان گرفتن به توسعه زیرساختها از جمله حمل و نقل هوایی نیاز دارد.
با این حال فرودگاه همدان با ۸۵ نیروی حقوقبگیر و ماهانه یک میلیارد تومان هزینه نگهداری در حال حاضر نیمهتعطیل است و به جز چند پرواز موردی، فرودگاه میزبان فرود هواپیماهای دیگر نیست.
قول استاندار برای فعال شدن فرودگاه
این وضعیت سبب میشود استاندار جدید همدان در همان روزهای ابتدایی گرفتن سکان استانداری به این مسئله ورود کند و قول فعال شدن پروازهای این فرودگاه را از آذر ماه بدهد.
حمید ملانوری شمسی در حاشیه بازدید از این فرودگاه اظهار میکند: فرودگاه یکی از مهمترین امکانات و زیرساختهای استان همدان است که میتواند در زمینههای مختلف به ما کمک کند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه فرودگاه همدان در طول دو سال گذشته تعطیل بوده و تنها پروازهای موردی در آن برقرار شده است، خاطرنشان میکند: ورود شرکتهای هواپیمایی و ایرلاینها در فرودگاه همدان مهم است و در هفتههای گذشته در این ارتباط مذاکرات متعددی داشتهایم و برخی از شرکتهای هواپیمایی برای برقراری پروازهای داخلی و خارجی از مبدأ و مقصد همدان اعلام آمادگی کردند.
استاندار همدان با بیان اینکه انتظار میرود تا یک ماه آینده فعال کردن فرودگاه همدان به نتیجه برسد، تصریح میکند: بخش دیگر نیز با توجه به مذاکرات توسط بخش خصوصی و شرکتهای خدماترسان تهیه میشود و امیدواریم به زودی پروازهای فرودگاه را برقرار کنیم تا مردم و علاقهمندان و بخشهای مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.
نیاز به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار
اظهارات ملانوری و قول آذر ماه در حالی مطرح شده که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در مهر ماه از آغاز فصل جدید پروازهای فرودگاه همدان در آبان ماه خبر داده بود.
سیدمجتبی حسینی ادامه میدهد: به علت اینکه پروازهای داخلی کوتاه مسیر مانند همدان به تهران برای شرکتهای هواپیمایی کشور اقتصادی نیست، باید چانهزنی بسیاری برای برقراری این پرواز صورت بگیرد.
وی میافزاید: از نیازهای اساسی ما در فرودگاه همدان تجهیز زیرساختی است که برای شروع اولیه به حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، به عبارت دیگر چون فرودگاه همدان بینالمللی تلقی میشود باید از فاکتورهای یک فرودگاه بینالمللی که مهمترین آن زیرساختهای مدرن و استاندارد است برخوردار باشد و در این صورت است که میتواند مورد توجه ایرلاینها قرار گیرد.
حسینی با تأکید به اینکه ما خواستار ایجاد مسیرهای هوایی داخلی حذف شده هستیم، بیان میکند: پروازهای داخلی به مرکز و جنوب کشور و شهرهایی مانند کیش در گذشته به صورت کوتاهمدت در فرودگاه همدان برقرار بود که حذف شد و با توجه به مطالبات مردم و فعالان اقتصادی مقرر شده دوباره احیا شود.
البته تیر ماه امسال هم خبری با عنوان برقراری پروازهای نجف و مشهد از همدان در تیتر رسانههای مختلف قرار گرفت و بارقههای امید را علاوه بر مردم همدان برای حوزههای مختلف از جمله گردشگری به ارمغان آورد اما پس از گذشت یک ماه، این وعده نیز به جمع وعدههای بیعمل اضافه شد و بار دیگر ثابت کرد فرودگاه همدان به عنوان یک چالش اساسی به چارهاندیشی جدی نیاز دارد و با وعده و وعید فعال نمیشود.
مقصد پروازهای پهپادی
با این اوصاف رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشور سال گذشته نیز به ظرفیت بسیار بالای فرودگاه بینالمللی همدان در ترافیک پروازی اشاره و عنوان کرده است.
این فرودگاه میتواند مقصد پهپادها با مأموریتهای کشاورزی، صنعتی و نقشهبرداری باشد و ورزشکاران کشور نیز میتوانند از ظرفیت فرودگاه همدان برای انجام ورزشهای هوایی بهرهمند شوند.
محمد محمدیبخش معتقد است با وجود ظرفیتهای خوب پزشکی و مراکز درمانی و گردشگری در استان همدان میتوان فعالیت فرودگاه بینالمللی همدان را تقویت و آن را به عنوان مقصد مردم کشورهای حوزه خلیجفارس، عراق و ترکیه معرفی کرد.
البته در این میان مدیر فرودگاه همدان نیز از درخواست چند شرکت خصوصی برای راهاندازی ایرلاین در همدان خبر داده که شرط همکاری با آنها استقرار در استان همدان عنوان شده است.
علیاصغر جهانگیری خواستار همکاری همهجانبه کلیه دستگاههای اجرایی در راستای رفع موانع و مشکلات موجود و ارائه راهکارهای مناسب برای دستیابی به این مهم شد.
به هر حال فرودگاه همدان با شعارهای زیبا فعال نمیشود و نیاز به عزمی جزم برای فعالیت مستمر دارد.
علاوه بر این، به جای اینکه هر از چند گاهی فرودگاه به عرصهای برای جولان رسانهای مدیران تبدیل شود. بهتر است یک بار به طور جدی، مشکلات فرودگاه ریشهیابی شود تا شاید آسمان همدان همانند استانهای همسطح خود پرواز را تجربه کند.
۲۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 1026672
فرودگاه همدان در سالهای گذشته بارها به محلی برای وعدههای مسئولان وقت تبدیل شده اما تاکنون آبی از این وعدهها برای این فرودگاه گرم نشده است.
نظر شما