مشروح پیام حضرت آیت الله نوری همدانی به اجلاسیه نماز سپاه ثارالله کرمان بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تهیت به آن مجمع محترم.
یکی از موضوعات مهم که در قرآن کریم و بیان پیامبر اکرم و اهل بیت (علیه السلام) مورد تایید قرار گرفته موضوع نماز است. این فریضه مهم الهی که موجب سیقل دادن روح و عامل رشد و ترقی انسان میگردد به عنوان یکی از اصلیترین واجبات الهی محسوب میشود.
نماز موجب تقویت ایمان و اصلاح امور دینی و اخروی میباشد که قرآن کریم از آن به عنوان: إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ یاد کرده است و شاید بتوان گفت که کلیدیترین عامل استقرار و نشان ایجاد عدالت در زمین نماز باشد. "إِنَّ مَکَّنَّا هُمْ فِی الْأَرْضِ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ."
نماز واجبی است که خشوع و خضوع در آن به عنوان یک اصل معرفی میشود و عامل حقیقی ارتباط با خدای متعال است که امروز ترویج این واجب الهی در جامعه اسلامی که بحمدالله موجود است باید با شدت بیشتر ادامه پیدا کند؛ و یکی از عبادتهای بزرگ و مهم در اسلام نماز است. ابتدا باید اصل عبادت مورد توجه و دقت قرار گیرد و خداوند متعال نیز در قرآن کریم فرموده: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»؛ چند مطلب در این آیه وجود دارد؛ اول اینکه چرا جن مقدم بر انسان ذکر شده؟ آیت الله طباطبایی اعلی الله مقامه در تفسیر المیزان فرموده، چونکه خداوند جن را قبل از انسان آفریده در این آیه نیز قبل از انسان ذکر کرده.
دوم اینکه حرف لام در «لیعبدون» برای غرض است یعنی غرض خداوند متعال این بوده که جن و انس او را عبادت کنند، در حالی که بسیاری از جن و انس خداوند را عبادت نمیکنند و این تخلف از غرض خداست، صاحب تفسیر البرهان که یک تفسیر روائی و بسیار عالی است در جلد هفتم در جواب از اشکال مذکور چند روایت ذکر کرده که بنده خلاصه آنها را عرض میکنم، ابوبصیر همین سؤال را از امام صادق علیه السلام پرسیده و حضرت در جوابش فرمودند «خلقهم لیأمرهم بالعباده کما أمرهم بالصدق والعداله»؛ یعنی خداوند متعال جن و انس را خلق کرده تا امر به عبادت کند.
آیت الله طباطبایی اعلی الله المقامه در جلد ۱۷ از تفسیر المیزان جواب دیگری داده و فرموده لام در "الْجِنَّ" و "الْإِنسَ" برای استغراق نیست تا اینکه کل فرد فرد را شامل شود بلکه برای جنس است و شامل طبیعت میشود یعنی جنس و طبیعت جن و انس چنین تکلیفی دارند و حالا اگر بعضی از آنها خدا را عبادت نکنند منافاتی با آیه شریفه و غرض خداوند متعال ندارد، ایشان ظاهر آیه را اخذ کردهاند ولی خوب ما روایاتی داریم که این آیه شریفه را اینطور تفسیر کردهاند که «خلقهم لیأمرهم بالعبادة کما أمرهم بالصدق والعدالة»؛ و بالاترین نوع عبادت در قرآن تقریباً ۶۷ مورد ذکر شده نماز است.
اهمیت این موضوع آنچنان وسیع است که به عنوان ستون دین معرفی شده است. «اَلصَّلاَةُ عَمُودُ اَلدِّینِکم» و همچنین وجود مبارک حضرت امام علی علیه السلام فرمود: «اُوصِیـکُم بالصَّـلاةِ و حِفظِها، فإنّها خَیرُ العَمَلِ و هِیَ عَمودُ دِینِکُم» و باید دقت کرد این فریضه مهم در وقت معینی که ذکر شده اقامه گردد و در واقع ملاک و معیار تقرب است «اِنَّ الصَّلاة کانَت عَلَی المُؤمِنینَ کِتاباً مَوقوتًا»
بر این اساس باید توجه کرد این عبادت دارای ثمرات و برکات فراوانی است و هرچه با دقت و عظمت بیشتر اقامه گردد به سعادت و رستگاری نزدیک میشود؛ و در پایان لازم میدانم از مردم متدین و انقلابی کرمان که زادگاه بزرگان فراوانی از جمله شهید بزرگوار و مخلص حاج قاسم سلیمانی تکریم نمایم و یاد و خاطره همه کسانی که برای فرهنگ اهل بیت (علیه السلام) در آن منطقه تلاش کردهاند را گرامی بدارم و از دست اندرکاران این همایش خصوصاً سپاه عزیز تشکر کنم.
نظر شما